Oefendoel in nozzle attack unit

Auteur Topic: Oefendoel in nozzle attack unit  (gelezen 16464 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

chris-1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Gepost op: 24 januari 2014, 21:53:45
Beste collega's,

Tijdens mijn opleiding brandbestrijding heb ik op het oefencentrum van Falck Risk in Barneveld de volgende oefening gedaan:
Nozzle Unit Falck-Risc Barneveld

We gebruikte dezelfde straalpijptechniek als in het filmpje: straalpijp continu op 115 lpm en dan snel heen en weer bewegen.

Het doel van deze specifieke oefening is mij niet helemaal duidelijk.
Hier wordt volgens mij niet geoefend met het koelen van rookgassen. Dan ga je pulseren in de rooklaag.
Is deze techniek soms bedoelt als laatste redmiddel mocht je in een flashover terecht komen??
We hebben dit ook geoefend terwijl langzaam achterwaarts de container uitliepen.

Kan iemand mij hier meer duidelijkheid in geven?

Mvg,
Christian




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2014, 22:30:46
Hebben ze je niet uitgelegt waarom deze oefening wordt gedaan?  ???
Ik geef je 1 tip. Je wil niet dat de flash-over over je heen komt, je zult dus iets moeten doen om die eventuele flash-over terug te dringen.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2014, 23:27:46
Oefendoel bij deze Nozzle attack unit is discutabel. Er is geen rookgas, en zelfs geen oefenrook. Door een druk op de knop stroomt er propaan? onder druk langs het plafond de container in richting de straalpijpvoerder. Door een ontsteking brand het gas en komt er een vlammenfront over je heen. De straalpijpvoerder moet dan met snelle bewegingen proberen het brandende gas tegen houden. Door de breedte van de container, de druk van de gasinstallatie, en de te kleine waterlevering (115 l/p.min) lukt het nooit om de vlammen tegen te houden.
Dus wat leer je nu? Geen idee, dat je de straalpijp snel heel en weer moet bewegen als je alle andere dingen vergeten bent te doen?(RSTV scan etc)
Tip voor als de rooklaag ontsteekt en je met je HD binnen zit. Kruip met je maat zo laag mogelijk weg tegen een wand, draai de straalpijp naar een groot scherm, open de afsluiter en hou hem open en zet het scherm als een paraplu vanaf de wand over je onbedekte zijde. En dan maar hopen dat de ontsteking van korte duur is en je na enkele seconden een veilige terug weg hebt.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


F1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2014, 13:05:37
Hallo Christiaan,

Ik zit in dezelfde opleiding als jou en volgens mij heeft meneer Trouwborst dit heel duidelijk uitgelegd. Dit is je laatste redmiddel als de flashover toch komt. Eigenlijk ben je al veel te laat en heb je signalen over het hoofd gezien. Doormiddel van een waterscherm probeer je jezelf te beschermen voor de hitte en vlammen. Dit doet je terwijl je terug trekt. Het oefendoel is dus niet rookgas koeling en heeft niet met RSTV te maken het is puur om je een idee te geven wat je moet doen als de flashover toch komt.

Groetjes,
Davey


chris-1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2014, 14:26:46
Hoi Davey,

Ik vond de heer T hier toch niet  zo duidelijk in. Kan zijn dat ik dat gemist heb.
Je zou overigens verwachten dat we tijdens zo'n dag ook iets met rookgaskoeling of deurprocedures zouden oefenen.
We hebben wel in de flashover container gezeten maar ik heb daar geen straalpijp vast gehad.
Dit heeft niets te maken met beter weten maar met iets willen leren.
Iets waar in mijn ogen tijdens de opleiding een stevig gebrek aan tijd voor is.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2014, 14:33:42
Citaat van: chris-1 link=msg=1239430 date=1390656406
Hoi Davey,

Ik vond de heer T hier toch niet  zo duidelijk in. Kan zijn dat ik dat gemist heb.
Je zou overigens verwachten dat we tijdens zo'n dag ook iets met rookgaskoeling of deurprocedures zouden oefenen.
We hebben wel in de flashover container gezeten maar ik heb daar geen straalpijp vast gehad.
Dit heeft niets te maken met beter weten maar met iets willen leren.
Iets waar in mijn ogen tijdens de opleiding een stevig gebrek aan tijd voor is.
Binnenbrandbestrijding, en zeker dit soort zaken zijn ook geen zaken die je even in een middag leert. Daar zit redelijk wat theorie aan vast, maar nog veel meer praktijkoefeningen. Dus dat gebrek aan tijd klopt wel redelijk, reden te meer om in de tijd die je ervoor hebt wel alles zo goed mogelijk te volgen.
Inmiddels ben ik 3x in Zweden geweest, waar je in 1 week tijd erg veel leert over deze materie. En komende week ga ik naar Vlissingen waar we weer 2 dagen gaan oefenen. Dit zijn dagen waarin je erg veel informatie krijgt, en erg veel kansen krijgt om alles in de praktijk te brengen middels het oefenen. En geloof me, de echte praktijk is dan toch echt weer anders, dan heb je er geen instructeurs bij lopen.


F1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2014, 14:50:17
Hellemaal met je eens chris. Je hebt je brand al binnen 6 maanden inclusief vakantie. Elk voordeel heeft ze nadeel.


chris-1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2014, 23:20:10
Hallo Peter,

Zijn dit soort dagen vanuit jullie korps georganiseerd??
Ik hoor vaker goede verhalen over het oefenen in Zweden en ook uit Vlissingen.
Maar volgens mij hebben ze dat in ons korps nog nooit gedaan. Wij gaan wel ieder jaar naar Falck Risc op de maasvlakte en nog een keer naar het regionale oefencentrum van Hollands midden in Waddinxveen.

Ik meende ook wel dingen gehoord  te hebben over oefendagen waar je je zo voor kon inschrijven, weet jij hier misschien iets meer van???

Grt,
Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2014, 08:42:59
Citaat van: chris-1 link=msg=1239574 date=1390688410
Hallo Peter,

Zijn dit soort dagen vanuit jullie korps georganiseerd??
Ik hoor vaker goede verhalen over het oefenen in Zweden en ook uit Vlissingen.
Maar volgens mij hebben ze dat in ons korps nog nooit gedaan. Wij gaan wel ieder jaar naar Falck Risc op de maasvlakte en nog een keer naar het regionale oefencentrum van Hollands midden in Waddinxveen.

Ik meende ook wel dingen gehoord  te hebben over oefendagen waar je je zo voor kon inschrijven, weet jij hier misschien iets meer van???

Grt,
Christian
Nee, dit wordt vanuit de regio (VRU) geregeld. Zweden zal iets lastiger worden, aangezien ze daar de oefencentra terugbrengen van 9 naar 2  en dus meer voor hun eigen brandweer beschikbaar willen houden. Vandaar dat we nu ook naar Vlissingen gaan en naar Weeze net over de grens. ;)


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2014, 22:32:16
Citaat van: tower-ladder link=msg=1239292 date=1390602466
Oefendoel bij deze Nozzle attack unit is discutabel. Er is geen rookgas, en zelfs geen oefenrook. Door een druk op de knop stroomt er propaan? onder druk langs het plafond de container in richting de straalpijpvoerder. Door een ontsteking brand het gas en komt er een vlammenfront over je heen. De straalpijpvoerder moet dan met snelle bewegingen proberen het brandende gas tegen houden. Door de breedte van de container, de druk van de gasinstallatie, en de te kleine waterlevering (115 l/p.min) lukt het nooit om de vlammen tegen te houden.
Dus wat leer je nu? Geen idee, dat je de straalpijp snel heel en weer moet bewegen als je alle andere dingen vergeten bent te doen?(RSTV scan etc)
Tip voor als de rooklaag ontsteekt en je met je HD binnen zit. Kruip met je maat zo laag mogelijk weg tegen een wand, draai de straalpijp naar een groot scherm, open de afsluiter en hou hem open en zet het scherm als een paraplu vanaf de wand over je onbedekte zijde. En dan maar hopen dat de ontsteking van korte duur is en je na enkele seconden een veilige terug weg hebt.

Ben jij hierbij van mening dat oefenen in een nozzle attack unit eigenlijk geen zin heeft? Vaak wordt er verteld dat je door de nozzle unit gaat zien wat voor effect het water uit de straalpijp heeft op de ''ontbrandende rookgaslaag''. Bij het BOCAS zie je dan ook dat ze zowel een normale flashover unit (houtgestookt) als een nozzle attack unit (gasgestookt) zodat je dus de ervaring uit de nozzle attack unit kan toepassen in de flashover unit en dus echte situaties met rook. Of is dit klinklare onzin?

Een hele tijd geleden alweer heb ik wel een filmpje gezien uit duitsland waarbij ze inderdaad te techniek toepassen van een enorme paraplu/scherm van water vormen terwijl je op je rug achteruit kruipt.

En inderdaad lijkt mij wat ik op dit filmpje zie wat er gebeurd als het noodlot toeslaat... Als je op deze manier water gaat inbrengen om de rookgassen te koelen dan wil ik niet weten hoeveel stoom er gaat ontstaan... Denk dat je flink weg gekookt wordt...