Oefendoel in nozzle attack unit

Auteur Topic: Oefendoel in nozzle attack unit  (gelezen 16468 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2014, 22:39:33
Citaat van: Djseb link=msg=1240343 date=1390858336
En inderdaad lijkt mij wat ik op dit filmpje zie wat er gebeurd als het noodlot toeslaat... Als je op deze manier water gaat inbrengen om de rookgassen te koelen dan wil ik niet weten hoeveel stoom er gaat ontstaan... Denk dat je flink weg gekookt wordt...

Als je geen water inbrengt dan word je geroosterd. Weet niet wat je prettiger vindt... ;)

Citaat van: Djseb link=msg=1240343 date=1390858336
Ben jij hierbij van mening dat oefenen in een nozzle attack unit eigenlijk geen zin heeft? Vaak wordt er verteld dat je door de nozzle unit gaat zien wat voor effect het water uit de straalpijp heeft op de ''ontbrandende rookgaslaag''. Bij het BOCAS zie je dan ook dat ze zowel een normale flashover unit (houtgestookt) als een nozzle attack unit (gasgestookt) zodat je dus de ervaring uit de nozzle attack unit kan toepassen in de flashover unit en dus echte situaties met rook. Of is dit klinklare onzin?


Een gasgestookte oefenlocatie kan wel de verschijnselen van een flashover nabootsen, maar niet de realistische situatie. De rookgaslaag ontbrandt namelijk niet, maar de gaswolk wordt ontstoken. Nu krijg je 'plotseling' het vuur over je heen, terwijl bij het voorkomen van een flash-over het voorstadium juist zo belangrijk is (hitteopbouw van rookgassen, vlammentongen in rooklaag etc.). In zoverre is de situatie hetzelfde dat je in beide gevallen wat vlammen in je richting krijgt. Bij een flashover is het al zaak dat de hete rookgassen die 'achter' je hangen zodanig zijn afgekoeld dat ze niet meer zullen ontsteken.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2014, 22:52:27
Citaat van: Danny722 link=msg=1240346 date=1390858773
Als je geen water inbrengt dan word je geroosterd. Weet niet wat je prettiger vindt... ;)

Hehe, ik bedoel natuurlijk gecontroleerd water inbrengen door te pulseren:) Er vanuit gaand dat de rookgaslaag nog niet tot ontbranding gekomen is:). Als je dan 10 tallen liters water in de rookgaslaag gaat inbrengen en dat water verdampt per liter tot 1700-3500 liter stoom, ben je niet happy :o.

Citaat van: Danny722 link=msg=1240346 date=1390858773
Een gasgestookte oefenlocatie kan wel de verschijnselen van een flashover nabootsen, maar niet de realistische situatie. De rookgaslaag ontbrandt namelijk niet, maar de gaswolk wordt ontstoken. Nu krijg je 'plotseling' het vuur over je heen, terwijl bij het voorkomen van een flash-over het voorstadium juist zo belangrijk is (hitteopbouw van rookgassen, vlammentongen in rooklaag etc.). In zoverre is de situatie hetzelfde dat je in beide gevallen wat vlammen in je richting krijgt. Bij een flashover is het al zaak dat de hete rookgassen die 'achter' je hangen zodanig zijn afgekoeld dat ze niet meer zullen ontsteken.

Dat klinkt inderdaad logisch! O0 Van wat ik begrijp is dat de nozzle attack unit dus maar een beperkte meerwaarde heeft.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #12 Gepost op: 27 januari 2014, 23:41:08
Citaat van: Danny722 link=msg=1240346 date=1390858773
Als je geen water inbrengt dan word je geroosterd. Weet niet wat je prettiger vindt... ;)

Een gasgestookte oefenlocatie kan wel de verschijnselen van een flashover nabootsen, maar niet de realistische situatie. De rookgaslaag ontbrandt namelijk niet, maar de gaswolk wordt ontstoken. Nu krijg je 'plotseling' het vuur over je heen, terwijl bij het voorkomen van een flash-over het voorstadium juist zo belangrijk is (hitteopbouw van rookgassen, vlammentongen in rooklaag etc.). In zoverre is de situatie hetzelfde dat je in beide gevallen wat vlammen in je richting krijgt. Bij een flashover is het al zaak dat de hete rookgassen die 'achter' je hangen zodanig zijn afgekoeld dat ze niet meer zullen ontsteken.

Kom regelmatig bij het Bocas. Volgens mij is de hele opzet dat je in de nozzle container je techniek en straalpijpvoering kan oefenen. Je kunt dit in een korte tijd heel veel keren beoefenen. In een flashover container is dat op die manier bijna niet te doen omdat je elke keer weer de container moet opstoken. In de flashovercontainer kun je dan die techniek in de praktijk brengen.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #13 Gepost op: 28 januari 2014, 09:56:01
Citaat
Citaat: Djseb (Gisteren om 22:32:16)

En inderdaad lijkt mij wat ik op dit filmpje zie wat er gebeurd als het noodlot toeslaat... Als je op deze manier water gaat inbrengen om de rookgassen te koelen dan wil ik niet weten hoeveel stoom er gaat ontstaan... Denk dat je flink weg gekookt wordt...

Ik ben jaren stoker geweest op een stoomgemaal. Daar heb ik geleerd dat je met een heel betrekkelijk kleine hoeveelheid koud water een grote  hoeveelheid stoom weer tot water veranderd. Voor mij is de definitie van stoom :Water in gasfase (kleurloos gas) met een temperatuur onder normale druk van meer dan 100 graden. Wat is definitie van stoom in de bluspraktijk?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 28 januari 2014, 16:16:59
Citaat van: JJ75 link=msg=1240387 date=1390899361
Wat is definitie van stoom in de bluspraktijk?
Ook in gasfase, en is er oorzaak van dat de hitte nog een keer zo hoog wordt. En geloof me, midden in een stoombad staan is geen pretje, paar maal aan den lijve mogen ervaren. :-X :-X


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #15 Gepost op: 28 januari 2014, 16:30:33
Ik geloof ook dat het erg heet wordt. Met water verzadigde lucht kan netto meer energie opnemen en overdragen waardoor je het erg warm krijgt. Net zoals in onze badkamer met een heet bad. Alleen geloof ik niet meteen dat het stoom volgens mijn definitie is waar je dan last van hebt. Als je snapt wat ik probeer te vragen?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 28 januari 2014, 16:36:49
Citaat van: JJ75 link=msg=1240485 date=1390923033
Ik geloof ook dat het erg heet wordt. Met water verzadigde lucht kan netto meer energie opnemen en overdragen waardoor je het erg warm krijgt. Net zoals in onze badkamer met een heet bad. Alleen geloof ik niet meteen dat het stoom volgens mijn definitie is waar je dan last van hebt. Als je snapt wat ik probeer te vragen?
Jij doelt op de stoom zoals deze vroeger in stoomlocomotieven werd gebruikt om de machine in werking te zetten. 8)
Het is dan inderdaad meer vergelijkbaar als inderdaad de badkamer, alleen dan met vele malen hogere temperaturen. ;)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #17 Gepost op: 28 januari 2014, 16:55:29
Citaat van: Peter71 link=msg=1240482 date=1390922219
Ook in gasfase, en is er oorzaak van dat de hitte nog een keer zo hoog wordt. En geloof me, midden in een stoombad staan is geen pretje, paar maal aan den lijve mogen ervaren. :-X :-X

De werkelijke temperatuur in de ruimte zal dalen als gevolg van de blussing. De gevoelstemperatuur stijgt wel en een belangrijke factor daarbij is dat de stoom door het bluspak heen dringt.

Citaat van: Defender link=msg=1240364 date=1390862468
Kom regelmatig bij het Bocas. Volgens mij is de hele opzet dat je in de nozzle container je techniek en straalpijpvoering kan oefenen. Je kunt dit in een korte tijd heel veel keren beoefenen. In een flashover container is dat op die manier bijna niet te doen omdat je elke keer weer de container moet opstoken. In de flashovercontainer kun je dan die techniek in de praktijk brengen.

Natuurlijk, dat is geen doen. Men moet zich echter wel realiseren dat de verschijnselen niet dezelfde zijn als bij een flashover ;)
Citaat van: Djseb link=msg=1240352 date=1390859547
Hehe, ik bedoel natuurlijk gecontroleerd water inbrengen door te pulseren:) Er vanuit gaand dat de rookgaslaag nog niet tot ontbranding gekomen is:). Als je dan 10 tallen liters water in de rookgaslaag gaat inbrengen en dat water verdampt per liter tot 1700-3500 liter stoom, ben je niet happy :o.


Pulseren moet je doen voordat een flashover op kan treden. Dan 'controleer' je de rookgassen. Op het moment dat een flashover (ruimtebreed) over je heen komt kan je alleen proberen met zoveel mogelijk (en continu!) water de vlammen terug te dringen en ervoor te zorgen dat je weg kan komen (hetzij met een waterscherm, hetzij met de slepende beweging in de rooklaag). Voor pulseren is er zeer waarschijnlijk niet genoeg tijd.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 28 januari 2014, 17:09:08
Citaat van: Danny722 link=msg=1240497 date=1390924529
De werkelijke temperatuur in de ruimte zal dalen als gevolg van de blussing. De gevoelstemperatuur stijgt wel en een belangrijke factor daarbij is dat de stoom door het bluspak heen dringt.

Ik wil hete stoom geen gevoelstemperatuur noemen. Je zult niet de eerste zijn die dankzij de stoomvorming eerste graads brandwonden oploopt, temeer omdat hete stoom inderdaad dwars door je bluspak heen trekt als je pech hebt. Wij hadden toen in Zweden de mazzel dat we dekking konden zoeken achter een muurtje en in ene zeer laag konden blijven :-X

Citaat van: Danny722 link=msg=1240497 date=1390924529

Pulseren moet je doen voordat een flashover op kan treden. Dan 'controleer' je de rookgassen. Op het moment dat een flashover (ruimtebreed) over je heen komt kan je alleen proberen met zoveel mogelijk (en continu!) water de vlammen terug te dringen en ervoor te zorgen dat je weg kan komen (hetzij met een waterscherm, hetzij met de slepende beweging in de rooklaag). Voor pulseren is er zeer waarschijnlijk niet genoeg tijd.
En hiermee is het kringetje weer rond over het doel van de oefening. O0


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #19 Gepost op: 28 januari 2014, 18:06:20
Citaat van: Peter71 link=msg=1240504 date=1390925348
Ik wil hete stoom geen gevoelstemperatuur noemen. Je zult niet de eerste zijn die dankzij de stoomvorming eerste graads brandwonden oploopt, temeer omdat hete stoom inderdaad dwars door je bluspak heen trekt als je pech hebt. Wij hadden toen in Zweden de mazzel dat we dekking konden zoeken achter een muurtje en in ene zeer laag konden blijven :-X

Oh nee, het is dat ik een masker op had, anders had ik geprobeerd de deur door te knagen in de flashovercontainer (L-container) waar we ook even wat stoom over ons heen krijgen. De feitelijke temperatuur daalt echter, dus het is een misvatting dat het door stoom in een ruimte heter wordt. Je hebt wel meer last van de hitte, dat klopt zeker. Als je de (onprettige) keuze hebt tussen het veroorzaken van (veel) stoom of een flashover over je heen krijgen.........
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding