Rijkswaterstaat en (vaar)wegbeheerders

Auteur Topic: Rijkswaterstaat en (vaar)wegbeheerders  (gelezen 325888 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #10 Gepost op: 15 juni 2005, 20:25:12
bedankt voor de correctie. ik ging er van uit dat deze ook aangeschaft waren door de provinciale waterstaat Groningen. maar dit blijkt de waterschappen te zijn. je zit kennelijk dicht bij het vuur. maar hebben deze waterschappen soms een deel van het takenpakket overgenomen van de provinciale waterstaat. dat zij nu de rekening betalen.

en los hier van nog een opmerkingen
naast de twee schuimbluswagens die ooit bij de brandweer van Velsen ingebruik waren. had men tevens een tweetal bergingswagens en een gecombineerd schoonmaak en onderhoudsvoertuig in dienst tbv de Velsertunnel deze waren eigendom van Rijkswaterstaat maar werden gestald en bemand door de brandweer van Velsen. het ging hier om een Leyland Octopus en een Bedford bergings-en vacuumzuigwagen en een andere Bedford schoonmaak en onderhoudstruck. trouwens bij brandweer Bruinisse werd of word een DAF schuimbluswagen gebruikt die op een zelfde soort overheenkomst word gebruikt. eigendom van Rijkswaterstaat en bemand door de plaatselijke brandweer. deze wagen staat of stond hier tbv van het sluizencomplex waar veel schepen varen die van Rotterdam naar Antwerpen gaan en omgekeerd.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #11 Gepost op: 15 juni 2005, 21:35:35
tevens even een vraag aan andere forum-leden en gasten. ik zou graag eens foto's willen zien van deze drie wagens die ooit in Velsen stonden. ik zelf heb er geen foto's meer van. heb deze wagens wel gekend in mijn jeugd. en er schiet mijn nog wat binnen bij de Coentunnel in Amsterdam had de Rijkswaterstaat vroeger een grote heftruck staan volgens mijn een Leyland en een tweetal landrovers die volgens mijn ook bemand werden door de Amsterdamse brandweer. zeg Johan, die gele Landrover 88 die je in de topic over Landrovers heb gezet was dat niet een van die Landrovers die oorspronkelijk eigendom waren van Rijkswaterstaat.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #12 Gepost op: 15 juni 2005, 21:40:34
En er waren/zijn ook brandweervoertuigen de betaald en/of beschikbaar zijn gesteld door Rijkswaterstaat. In Velsen stond deze Schuimbluswagen die bestemd was voor brandbestrijding op en rond het Noordzeekanaal. Ja, ook op, want dan werd deze wagen gewoon op één der ponten gezet die over het Noordzeekanaal voeren.

Groet

Johan

als ik mijn niet vergis dat had dit voertuig oorspronkelijk geen traanplaten aan de zijkant maar was deze open en had het voertuig niet een monitor maar twee monitoren.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


jwpots

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 15 juni 2005, 21:55:30

als ik mijn niet vergis dat had dit voertuig oorspronkelijk geen traanplaten aan de zijkant maar was deze open en had het voertuig niet een monitor maar twee monitoren.
Louis,
Deze wagen is een keer verbouwd / opgeknapt. Ik denk dat jij de situatie voor ogen hebt van voor de verbouwing. Ik weet haast wel zeker dat onze vriend Lagerwerf daar wel een foto van heeft.

Groet
Johan


BrandBase.org

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 110
    • BrandBase.org
Reactie #14 Gepost op: 15 juni 2005, 22:18:13
bij brandweer Bruinisse werd of word een DAF schuimbluswagen gebruikt die op een zelfde soort overheenkomst word gebruikt. eigendom van Rijkswaterstaat en bemand door de plaatselijke brandweer. deze wagen staat of stond hier tbv van het sluizencomplex waar veel schepen varen die van Rotterdam naar Antwerpen gaan en omgekeerd.   

Voertuig gestationeerd bij de Krammersluizen in Bruinisse is op 8 november 2004 nog ingezet voor het leggen van een schuimdeken op een lekkende tanker.
Groeten, Eric de Sain www.BrandBase.org


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #15 Gepost op: 15 juni 2005, 22:30:44
Eric

weet je ook of deze nog steeds eigendom is van Rijkswaterstaat of is deze inmiddels ook al overgedragen aan de plaatstelijke brandweer of de regionale brandweer zo als in andere plaatsen in Nederland is gebeurd.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


jwpots

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 15 juni 2005, 23:33:14
Schiet mijn nog wat binnen bij de Coentunnel in Amsterdam had de Rijkswaterstaat vroeger een grote heftruck staan volgens mijn een Leyland en een tweetal landrovers die volgens mijn ook bemand werden door de Amsterdamse brandweer. zeg Johan, die gele Landrover 88 die je in de topic over Landrovers heb gezet was dat niet een van die Landrovers die oorspronkelijk eigendom waren van Rijkswaterstaat.

Nee Louis, die Landrover was eigendom van de Amsterdamse brandweer. Maar hierbij de door jou bedoelde wagens.

RWS heeft door de jaren heen verschillende Landrovers gestationeerd gehad bij de Coentunnel die werden bemand door de mensen van de Amsterdamse brandweer.

75-33-HB 1975 > 1978
Landrover88-TruckCab
BE [afsleepwagen]

69-56-NB 1976 > 1978
Idem

VF-18-42 1966 > 1975
Idem

VF-17-70 1966 > 1976
Landrover109-TruckCab
BE [afsleepwagen]

ZZ-09-33 1966 > 1978
LeylandBossB26
BE [vorkheftruck]


[verwijderd door de admin]


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #17 Gepost op: 16 juni 2005, 20:52:41
ach ja herinneringen komen boven. dat zijn ze de wagens van Rijkswaterstaat die toendertijd in een stalling naast de Coentunnel stonden geparkeerd. maar vooral de Leyland/Boss vorkheftruck staat mijn bij. ik heb daar als kind nog in gezeten. een indrukwekkend voertuig vond ik het toen en apart met die twee cabines.
een oom van mijn was toen der tijd verantwoordelijk voor enkele zaken bij Rijkswaterstaat. hier onder vielen het Noordzeekanaal, de sluizen in IJmuiden, de Velsertunnel en de Coentunnel. ik heb in die tijd de wagens mogen zien van zo wel de Velsertunnel als de Coentunnel. bij de Velsertunnel nam een particulier bergingsbedrijf een deel van de taken over van de brandweer zo om en rond 1975. en als ik het goed heb gebeurden het bij de Coentunnel iets later.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #18 Gepost op: 16 juni 2005, 21:07:17
dat was noodzakelijk, daarmee konden ze een stilgevallen wagen mee verplaatsten. ze gingen er gewoon achterstaan en duwde het voertuig de tunnel uit. weet eigenlijk niet of hiervan schade ontstond aan de wagen waarmee het gebeurde. de grote volkheftruck werd ingezet als er een auto door een ongeval niet meer te verplaatsen was. de betrokken wagen werd opgepakt en op die manier de tunnel uit gedragen. niet te min heeft men dit systeem een aantal jaren toegepast. van 1966 tot 1978. maar in die tijd zal er iets van een schadechaim wel niet ingezetten hebben. nu zal dat anders zijn.     
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #19 Gepost op: 16 juni 2005, 21:19:32
ja, amsterdam heeft toch ook een kraanwagen gehad? zon MB van de brandweer?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !