Aanbesteding brandweervoertuigen

Auteur Topic: Aanbesteding brandweervoertuigen  (gelezen 13234 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #30 Gepost op: 17 november 2013, 17:05:56
Het is niet voor niets dat er een standaard voor natuurbrandbestrijdingsvoertuigen is ontworpen. Ervaringen uit het verleden hebben inderdaad uitgewezen dat de bereikbaarheid (lees: terreinwaardigheid van een TS) belangrijk is, maar de eigen veiligheid bij natuurbranden regelmatig in het geding komt. In Schoorl was er sprake van zeer snel uitbreidend kroonvuur en dat hebben we op de Strabrechtse en Kalmthoutse Heide ook gezien. Op de Kalmthoutse Heide is een Belgische brandweerwagen ten prooi gevallen uit het vuur en zijn een aantal brandweerlieden gewond geraakt.

In landen waar het natuurbrandrisico -in ieder geval de grootte van natuurbranden- groter is gaat men nog verder. Daar zijn voertuigen vaak zodanig ontworpen dat zij zelfs tijdelijk het vuur kunnen weerstaan. Ringleidingen ademlucht, rondom bescherming met nozzles, afgesloten cabine e.d. zijn daar heel normaal. Zo ver zijn (of gaan) wij nog niet, maar het is goed dat er aanvullende eisen aan een natuurbrandbestrijdingsvoertuig worden gesteld. Met het SOM-project in het achterhoofd zullen de pelotons die straks voor interregionale bijstand ingezet kunnen worden dan waarschijnlijk ook alleen maar uit voertuigen bestaan die aan het hele pakket voldoen... :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #31 Gepost op: 17 november 2013, 18:18:00
Citaat van: wjr307 link=msg=1205535 date=1380535424
Gedeeltelijk met je eens wij hebben net een nieuwe 4x4 gekregen van drv en behalve dakblussing beschikt deze over alle eisen voor een bosbrnd voertuig zo kunnen we: rijdend blussen, bandenspanning regelen, hebben we een watertank van 3150l en kunnen we qua 4x4 exact hetzelfde als de bosbrandversie. Het enige verschil is dakblussing,bumperblussing en een bullbar tov het bosbrandpakket. Maar inderdaad maken we geen deel uit van het bosbrandpeleton en hebben we dus een 3 voertuignr ipv 4.

Hebben jullie dan ook beschikking over EAGLE systemen op jullie 1132?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #32 Gepost op: 18 november 2013, 10:00:55
Nogmaals ik vind niet dat deze voertuigen onderdeel moeten worden van een bosbrandpeleton maar ik vindt het onzin als je zegt dat een zeer grote bosbrand niet gestopt kan worden met EXTRA hulp van 4x4's zonder de dakblussing en eagle. Nederland heeft namelijk nogal wat 4x4's waar dit niet opzit maar die wel 3000l water, rijdend kunnen blussen als je deze op een rijtje zet in t bos en je maakt een scherm en of je een brand kan stoppen... en wat ik met een straaltje hogedruk kan is net zoveel als een aantal bosbrandvoertuigen welke nu onderdeel van het peleton uitmaken niet elk voertuig is een 6x6 met bumperblussing etc meerendeel heeft twee straalpijpjes op zijn dak...

En ik heb wel zeker ervaring en gezien hoe snel die branden zich kunnen uitbereiden wat ik alleen wil zeggen is dat als je normale 4x4 voertuigen op een handige manier inzet (en dus inziet wat hun beperkingen zijn) je een grote brand kunt stoppen. Het ging om dat nederland gevaar liep omdat we geen enorme brand aankunnen, daar heb ik mn twijfels over.. omdat als alle bosbrandpeletons zijn ingezet en dat niet genoeg is we altijd nog een behoorlijk aantal 4x4's hebben staan


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #33 Gepost op: 18 november 2013, 15:41:33
Citaat van: wjr307 link=msg=1220899 date=1384765255
Nogmaals ik vind niet dat deze voertuigen onderdeel moeten worden van een bosbrandpeleton maar ik vindt het onzin als je zegt dat een zeer grote bosbrand niet gestopt kan worden met EXTRA hulp van 4x4's zonder de dakblussing en eagle. Nederland heeft namelijk nogal wat 4x4's waar dit niet opzit maar die wel 3000l water, rijdend kunnen blussen als je deze op een rijtje zet in t bos en je maakt een scherm en of je een brand kan stoppen... en wat ik met een straaltje hogedruk kan is net zoveel als een aantal bosbrandvoertuigen welke nu onderdeel van het peleton uitmaken niet elk voertuig is een 6x6 met bumperblussing etc meerendeel heeft twee straalpijpjes op zijn dak...

En ik heb wel zeker ervaring en gezien hoe snel die branden zich kunnen uitbereiden wat ik alleen wil zeggen is dat als je normale 4x4 voertuigen op een handige manier inzet (en dus inziet wat hun beperkingen zijn) je een grote brand kunt stoppen. Het ging om dat nederland gevaar liep omdat we geen enorme brand aankunnen, daar heb ik mn twijfels over.. omdat als alle bosbrandpeletons zijn ingezet en dat niet genoeg is we altijd nog een behoorlijk aantal 4x4's hebben staan

En nu ga je ineens voor de stoplijn strategie met meerdere bluseenheden op een rij waar je eerst ging voor een solitaire inzet in het bos.
Als je met de stoplijn strategie werkt heb je genoeg aan 4x2 TSsen om de brand te stoppen, hoeven ze ook niet rijdend te kunnen blussen en als een WTS word ingezet hoeft de tank ook geen 3000 liter water inhoud te hebben.
En nogmaals waar schrijf ik dat Nederland gevaar liep, ik zeg alleen zoals jij het in eerste instantie beschreef dat dat bemanning meer gevaar loopt bij een solitaire uitgestegen inzet, zeker bij een ontwikkelde grote bosbrand.

Betreffende de HD die 2 monitoren waar jij overspreekt hebben per stuk een dubbele debiet als die ene HD straal die je maximaal vanuit het portierraampje kunt inzetten, dus 4 voudige slagkracht plus natuurlijk de HD aansluiting op de TS deze stralen kunnen ook via het dakluik ingezet kunnen worden dus 6voudige bluskracht t.o.v. jou HD straal.

PS: Zo'n stoplijnstrategie zal nooit in het bos gebeuren maar altijd op een punt met minder brandstof en waar brand minder hoog kan komen als in een bos dus bij voorkeur aan de rand van een bos bij een weg.
Om dezelfde reden als waarom er in een bos liever niet uitgestegen word geblust, de onvoorspelbaarheid van een bosbrand is groter als je denkt.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #34 Gepost op: 18 november 2013, 17:26:17
Noemde maar wat een stoplijn kan je inderdaad het best creëren op een open plek bijv een weg maar dit zou ook een zandvlakte kunnen zijn (wel 4x4 nodig (eerlijkheidshalve zullen ze eerder voor een weg gaan maar als.. :P )).... maar goed denk dat we t verder eens zijn alleen had ik je zin : "Het is dit denken dat in heel NL op een paar VR na natuurbranden in bos of heide elke keer weer gigantisch uit de hand kunnen lopen." verkeerd begrepen.. dacht dat je bedoelde dat we in nl een enorm probleem zouden kunnen hebben en dan hebben we natuurlijk nog een aantal overige voertuigen...

Dacht dat die dakblusser aansluitingen gezien de dikte gelijk waren aan hogedruk en niet aan een tweeduimer maar heb me daar in vergist.