GRIP 1 Zeer grote brand (Rijnsbergen Liebrechts) Unieweg - Zaltbommel 26-01-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (Rijnsbergen Liebrechts) Unieweg - Zaltbommel 26-01-2014  (gelezen 66004 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Defensie helpt brandweer bij brand Zaltbommel
Defensie helpt brandweer bij brand Zaltbommel
Zoomin.TV Nederland
Gepubliceerd op 29 jan 2014
Citaat
Defensie helpt de brandweer in Zaltbommel bij het bestrijden van een brand in een afvalverwerkingsbedrijf. De brand brak zondagnacht uit, maar het blussen ervan zal nog enkele dagen duren.
Samen sterk in de hulpverlening!


Nickvm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678

Zaltbommel - De brand bij afvalverwerker is uit

31 jan. 14

13:22

Er zijn geen brandjes meer in het afval bij het afvalverwerkingsbedrijf aan de Unieweg in Zaltbommel. De brandweer houdt het afval nog wel goed in de gaten.

Brandweer en defensie bouwen de werkzaamheden af en zijn aan het eind van deze middag klaar. Een aannemer is de komende dagen nog bezig met de afvoer van het afval.

De openbare ruimte bij de Unieweg wordt vandaag of begin volgende week schoongemaakt.

Bron:
http://www.112rivierenland.nl/nieuws/19024-zaltbommel-de-brand-bij-afvalverwerker-is-uit


Nickvm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
p2kflex
15:44:30 31-01-14-ALPHA-Incident Zaltbommel voorbij, dank voor ieders inzet.
0903000BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Regionaal - Proefalarm)


Nickvm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678


   Brand Zaltbommel na 5 dagen geblust

ZALTBOMMEL - De brand bij afvalverwerker Van Rijnsbergen-Liebregts aan de Unieweg in Zaltbommel is geblust. Dat meldt de gemeente vrijdagochtend.

De brand begon zondag door broei in een berg afval van 11 meter hoog. Het blussen verliep moeizaam en ging dag en nacht door, Defensie schoot daarbij te hulp.

De brandweer houdt het afval nog wel in de gaten. Een aannemer is de komende dagen nog bezig met de afvoer van het afval. De openbare ruimte bij de Unieweg wordt vandaag of volgende week schoongemaakt.
Afvalloods verwoest

De brand begon in een afvalloods van het bedrijf. De vlammen sloegen uit het dak. De loods moet als verloren worden beschouwd.
Rook over Zaltbommel

Inwoners van Zaltbommel moesten enige tijd ramen en deuren gesloten houden, omdat de rook van de brandende afvalloods die richting uitging. Daarom besloot Zaltbommelse voetbalclub Nivo Sparta, op advies van de gemeente, om de trainingen van woensdag af te gelasten.

vrijdag 31 januari 2014 | 11:08 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 31 januari 2014 | 11:43

Bron:
http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws/gelders-nieuws/rivierengebied/2049394/brand-zaltbommel-na-5-dagen-geblust.htm#.UuvKvrSDBlt


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Dit was echt een enorme klus! Zo'n beetje de hele regio is op bezoek geweest.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Mooi dat de klus achter de rug is. Maar wat ik mij afvraag is of dit ook niet door een particulier brandweerbedrijf afgehandeld kan worden. Er zijn meerdere bedrijven die brandweermateriaal verhuren, met opgeleid personeel. Als die worden ingezet voor de nablussing zijn de eigen mensen en het materiaal voor de gebruikelijke brandweerzorg beschikbaar. Nu trek je regelmatig een deel weg, ook de werkgevers zullen dit niet leuk vinden. Je personeel wordt weer opgepiept om een hoop rommel nat te maken en is niet op de werkplek aanwezig. Misschien is er waterwinning nodig d.m.v. een dompelpomp tot aan het brandadres. Maar vanaf dat punt kan er met enkele TS'n of MSA's en LD stralen (en adembescherming) door een ploeg "particulier" brandweerpersoneel worden opgetreden. Daar komt natuurlijk een rekening voor maar de uitrukvergoedingen vervallen daarmee ook. Ik zou wel eens willen weten of dit hier mogelijk was geweest.

En complimenten voor de collega's die er hebben gestaan.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Citaat van: JAB link=msg=1241345 date=1391245840
Mooi dat de klus achter de rug is. Maar wat ik mij afvraag is of dit ook niet door een particulier brandweerbedrijf afgehandeld kan worden. Er zijn meerdere bedrijven die brandweermateriaal verhuren, met opgeleid personeel. Als die worden ingezet voor de nablussing zijn de eigen mensen en het materiaal voor de gebruikelijke brandweerzorg beschikbaar. Nu trek je regelmatig een deel weg, ook de werkgevers zullen dit niet leuk vinden. Je personeel wordt weer opgepiept om een hoop rommel nat te maken en is niet op de werkplek aanwezig. Misschien is er waterwinning nodig d.m.v. een dompelpomp tot aan het brandadres. Maar vanaf dat punt kan er met enkele TS'n of MSA's en LD stralen (en adembescherming) door een ploeg "particulier" brandweerpersoneel worden opgetreden. Daar komt natuurlijk een rekening voor maar de uitrukvergoedingen vervallen daarmee ook. Ik zou wel eens willen weten of dit hier mogelijk was geweest.

En complimenten voor de collega's die er hebben gestaan.
En wie gaat dat dan betalen?


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Misschien de brandverzekering van de eigenaar? Voor de brandweer is de wettelijke taak allang ten einde (Redden, schade beperken e.d.) Het gaat om nabluswerk. De verzekeraar is er bij gebaat dat zo snel mogelijk aan het onderzoek, herstelplan e.d. begonnen wordt.

Misschien de regio die anders de uren en de diesel en het eten moet betalen? Een kostenvergelijking kan dat inzichtelijk maken. De regio is er bij gebaat dat mensen en middelen zo snel mogelijk weer inzetbaar zijn voor de primaire taken.
De shovels en kranen die vaak worden gebruikt komen ook niet voor niks. Daar volgt ook een rekening voor. In dit geval (met defensie erbij) wellicht niet maar dat is mazzel.

Ik weet dat dus ook niet, vandaar mijn vraag. Ik heb nu de insteek van "paraatheid herstellen en vrijwilligers niet onnodig belasten voor een klus die dagen gaat duren" gekozen.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Ik denk dat een verzekeraar bluswerk echt niet gaat betalen omdat het een overheidstaak is. Dat geldt ook voor nablussen, want dat is nog steeds -in de ogen van de verzekeraar- een overheidstaak
Aangezien geruchten en speculaties over dit incident niet toegestaan zijn wil ik slechts melden dat de kans klein is dat een verzekeraar bij dit specifieke bedrijf de portemonnee trekt en het bedrijf overduidelijk geen moeite gedaan heeft om de zaak te redden....


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Citaat van: GLZ link=msg=1241356 date=1391249298
Ik denk dat een verzekeraar bluswerk echt niet gaat betalen omdat het een overheidstaak is. Dat geldt ook voor nablussen, want dat is nog steeds -in de ogen van de verzekeraar- een overheidstaak
Aangezien geruchten en speculaties over dit incident niet toegestaan zijn wil ik slechts melden dat de kans klein is dat een verzekeraar bij dit specifieke bedrijf de portemonnee trekt en het bedrijf overduidelijk geen moeite gedaan heeft om de zaak te redden....

heel klein