Nieuwe (bedachte) striping op (nieuwe) politievoertuigen

Auteur Topic: Nieuwe (bedachte) striping op (nieuwe) politievoertuigen  (gelezen 198216 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #150 Gepost op: 18 juli 2014, 06:58:08
Citaat van: Maarten link=msg=1284283 date=1405640552
Ik vind het wel aardig staan zo naast elkaar, eerlijk gezegd.

Vind het inderdaad ook wel mooi zo. Geen groot verschil dat men denkt wat is dat nu weer voor kermisauto, en toch ieder zijn eigen identiteit.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #151 Gepost op: 18 juli 2014, 22:36:02
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1283506 date=1405327124
....Van de combinatie wit met fluogeel (zie nieuwe striping politie Denemarken en analoog Noorwegen, met maar weinig contrast door donkerblauw) ben ik niet erg onder de indruk, wat zichtbaarheid en herkenbaarheid betreft. En het schijnt duidelijker te worden dat (fluo-)geel de attentiekleur (niet de basiskleur) van de politie moet gaan worden. Misschien ligt de gouden middenweg in een combinatie uit wit en blauw als basiskleur, met fluogele accenten, maar dan moet je hetzij meer dan de helft van het voertuig wrappen, hetzij tweekleurig laten spuiten.

Overigens, zoals ik al eens geschreven heb: bij ambulances zou ik ook de voorkeur geven aan het gebruik van (reflecterend!) fluorood i.p.v. rood. En bij de brandweer fluogeel i.p.v. wit. Dit vloekt een beetje en valt daardoor juist goed op.

Ik ben wel erg benieuwd of je je gedachten dan ook eens kunt laten gaan over de striping van de Reddingsbrigade? Die zijn nu oranje (RAL 2009) met de witte en blauwe strepen zoals de Brandweer (zie foto). Als je daar het wit door fluogeel vervangt ziet het er volgens mij heel raar uit?



Of zou je misschien helemaal van oranje als basiskleur af moeten stappen? Internationaal is rood/geel de standaard kleurcombinatie voor Lifeguards. De Reddingsbrigade heeft dan ook rood-gele kleding en de KNRM heeft bijvoorbeeld wel rood-gele voertuigen. De kleur oranje voor voer- en vaartuigen is destijds alleen gekozen omdat veel Reddingsbrigades oranje materiaal hadden en omdat geel als basiskleur met BZK-striping al was voorbehouden voor de Ambulance.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #152 Gepost op: 18 juli 2014, 22:44:35
wilde deze foto nog toevoegen, maar was te laat:

Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #153 Gepost op: 18 juli 2014, 22:52:06
De MNS 130 ziet er uit zoals het er uit hoort te zien. De S00010; ik weet niet wat voor beachboy hiermee gaat surfen...


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #154 Gepost op: 19 juli 2014, 14:51:37
Reddingsbrigade had ik nog niet aan gedacht, moet ik toegeven. Inderdaad is fluogeel i.p.v. wit bij oranje misschien als combinatie niet optimaal. Ik ga dat tijdens de zomervakantie even uitproberen, maar het resultaat zal even op zich laten wachten. De vraag die bij mij rijst is of de kleurstelling in dit geval verbetering behoeft. Het Lifeguard-voertuig heeft geen goedgekeurde striping - was het je bedoeling een kleurvoorstel te doen als alternatief voor het Reddingsbrigade-voertuig? Zowel rood als geel als basiskleur zal niet functioneren i.v.m. conflict met brandweer resp. ambulance. Een mengsel à la huidige KMar (voor geel, achter rood, analoog aan voor wit, achter blauw) zie ik ook niet zitten i.v.m. verwarringsgevaar met de reeds genoemde diensten... Ik ben bang dat een dubbele basiskleur à la Lifeguard moeilijk (want zeer rommelig) wordt in combinatie met BiZa-striping.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #155 Gepost op: 19 juli 2014, 17:16:13
Citaat van: Bert65 link=msg=1284488 date=1405716726
De MNS 130 ziet er uit zoals het er uit hoort te zien. De S00010; ik weet niet wat voor beachboy hiermee gaat surfen...
Beachboy? De ene (oranje) is een voertuig van een reddingsbrigade aangesloten bij KNBRD, de andere (geel-rode) is een voertuig van een brigade van / aangesloten bij de KNRM. En de RB heeft voertuigen met BZK-striping, de KNRM heeft eigen markeringen op het voertuig. En zoals je ziet, zit daar dus verschil in.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #156 Gepost op: 20 juli 2014, 17:06:16


Inderdaad, en het interessant daaraan is dat KNBRD (Reddingsbrigade) inderdaad voor oranje heeft gekozen om verwarring met Brandweer en Ambulance te voorkomen, maar dat de KNRM (Reddingmaatschappij) er voor heeft gekozen om aan te sluiten bij de internationele kleurstelling. De combinatie geel/rood is de standaard die zeker in Europa en VS door alle grote lifeguard-organisaties wordt gehanteerd. Dat zie je in Engeland en Frankrijk aan zee, in Nederland maar dan alleen de kleding, zelfs de LA County Lifeguards (=Baywatch) hebben dat  O0  8)

Maar wat FlyingDutchman al zegt: gele auto's met BZK-striping, oud of nieuw, dat is eigenlijk geen optie. Ik kan ook zo snel geen andere basiskleur verzinnen die een beetje logisch is en ook nog beschikbaar. Misschien dat het wel geel zou kunnen zijn, maar dan met andere kleuren striping? Veel Reddingsbrigades rijden als een soort first responder en soms zelfs voor vervoer, daar waar een ambulance niet kan komen, zoals op strand en in duinen? RWS rijdt bijvoorbeeld ook met gele auto's, maar toch zie je het verschil zeker wel.

Ik vind dat oranje-blauw-wit overigens een mooie kleurencombinatie om te zien, de zichtbaarheid laat alleen te wensen over inderdaad.

Productielijn van Ford voor nieuwe auto's voor LA County Lifeguard, dat is nog eens inkopen ;)

Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #157 Gepost op: 20 juli 2014, 18:27:01
Ik denk dat basgasten die niet bekend zijn met de Nederlandse situatie het weinig uitmaakt welke kleur de auto heeft. Bij een auto met zwaailichten erop verwacht je simpelweg hulp. Daarbij zie je internationaal nog wel behoorlijke verschillen in wie jou uit het water vist. Ook in Nederland is dat niet eenduidig.

Voor de 'inheemse bevolking' roept oranje denk ik het meest de associatie op met reddingsbrigade, omdat we dat van oudsher zo gewend zijn. De meeste reddingsmiddelen op en rond het water zijn immers ook oranje. Laat ze internationaal maar lekker overgaan op oranje :P Overigens, de combinatie medische hulpverlening (ambulancegeel) en redding (brandweerrood) is samen oranje toch? ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


5002

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #158 Gepost op: 20 juli 2014, 18:54:15
Kom maar door met de fluo-variant!


Cop/Fireman

  • Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
  • Hoofdagent en overige HV diensten geïnterreseerd
Reactie #159 Gepost op: 12 augustus 2014, 16:50:25
@Flying Dutchman:

Kun je deze dienstauto ook volgens de nieuwe gewenste striping stripen?

http://www.telegraaf.nl/autovisie/blog/22952896/__Dodge_Charger_Pursuit_is__ready_for_duty___.html

Vind het ook wel een dienstauto voor ons.....!
"Waakzaam & Dienstbaar"