Nieuwe (bedachte) striping op (nieuwe) politievoertuigen

Auteur Topic: Nieuwe (bedachte) striping op (nieuwe) politievoertuigen  (gelezen 195345 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MartinJ

  • daco/opco, lid vakredactie BLAUW, kerninstr. C2000/Portogewoon/MEOS, schipper, embleemverzamelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 258
  • EPP-schutter
    • Police Patch Collection
Reactie #370 Gepost op: 28 december 2017, 11:47:59
Beter laat dan nooit.....


Ik vind de laatste versie het mooist en denk ik ook wel functioneel. Past goed bij het Operationeel Politie Uniform!

Ik dacht iemand deze versie al had voorgelegd aan de toenmalige Korpschef Bouman.

Ik heb er nooit meer iets van gehoord.

Ik heb, in overleg met de aanvankelijke initiatoren, enkele plaatjes naar de korpsleiding gestuurd. Dat is ook gebeurd door een collega van Rotterdam. Wij zijn op een gegeven moment uitgenodigd om uitleg te geven over onze wensen. Bleek dat men al voorwerk had gedaan en een presentatie had gemaakt met de diverse ontwerpen naast elkaar.
Het gewenste ontwerp was niet goed uitgewerkt. Vanuit de communicatiehoek stond men niet achter het idee omdat verandering de herkenbaarheid zou aantasten. Gewezen werd o.a. op NS en KLM die al jaren hetzelfde uiterlijk aan hun treinen en vliegtuigen toepassen en daardoor een enorme merkbekendheid hebben.
Valt iets voor te zeggen, maar een goede publieksvoorlichting zou kunnen helpen om de bekendheid snel terug te krijgen.


Studio Dumbar kreeg vervolgens de opdracht het aangepaste ontwerp mee te nemen in de presentatie. Daarbij is ook een auto beplakt en door TNO bekeken.Bleek dat het geel zonadig fel op licht dat er geen voertuig meer in te herkennen is. En dat zou gevaar op kunnen leveren omdat naderend verkeer twijfelt over wat ernou op de weg staat. Uit contacten in Engeland weet ik dat men daar ook die ervaring heeft en nadenkt over vervanging van de zgn Battenburgbeplakking.

Omdat de politie niet de enige gebruikers is van de zgn BZK striping is het ontwerp ook besproken met de andere gebruikers. De KMar en Azn waren tegen aanpassing omdat we dan teveel kleur van hen zouden voeren.

Vanuit de politietop vond men wel dat de striping ietwat robuuster zou mogen. Dunbar heeft daarop een aangepast ontwerp gemaakt met strepen die 150% breder zijn, terwijl het beplakte oppervlak het zelfde blijft.
Ontwerp is voorgeleid aan toenmalig minister Blok,waarnemend min van V&J. Deze ging direct akkoord en wilde dat e.e.a. binnen een jaar doorgevoerd zouden worden.

Dit is opnieuw besproken in het overleg van de diverse gebruikers en daar was men minder positief, voornamelijk omdat aanpassing hoge kosten zouden veroorzaken.

Stand van zaken is me op het moment niet bekend
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #371 Gepost op: 28 december 2017, 17:18:34
Nu maar hopen dat ze de reflectiewaarde van het blauw gelijk gaan trekken met die van de witte contour-belijning en ook het fluoriserende oranje gaan vervangen door een reflecterende uitvoering toe te passen, dan wel die vervangen met een rode striping die wel goed reflecterend is te maken. Politie en KMAR hebben nog altijd maar een reflecterende kleur in de striping daar waar brandweer en ambulance er twee hebben dus qua verbetering is er noog een hoop winst te behalen.


MartinJ

  • daco/opco, lid vakredactie BLAUW, kerninstr. C2000/Portogewoon/MEOS, schipper, embleemverzamelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 258
  • EPP-schutter
    • Police Patch Collection
Reactie #372 Gepost op: 5 januari 2018, 13:42:41
Nu maar hopen dat ze de reflectiewaarde van het blauw gelijk gaan trekken met die van de witte contour-belijning en ook het fluoriserende oranje gaan vervangen door een reflecterende uitvoering toe te passen, dan wel die vervangen met een rode striping die wel goed reflecterend is te maken. Politie en KMAR hebben nog altijd maar een reflecterende kleur in de striping daar waar brandweer en ambulance er twee hebben dus qua verbetering is er noog een hoop winst te behalen.

In de gesprekken over de alternatieve kleuren heb ik, toen duidelijk werd dat blauw gele auto's niet doorgingen, aangedrongen op vervangen van de fluor oranje banen door retroreflecterende banen. In, ik meen in 2013, was dat ook al geadviseerd door TNO. Het gekke is dat de politie TNO omdracht gaf voor een onderzoek. Dat TNO adviseerde contourbelijning en retroreflecterende rode banen in te voeren. Dat advies is een hele tijd blijven liggen.  O.a. omdat iemand de grijzige contourbeleijing op de witte achtergrond niet mooi vond. Uiteindelijk toch ingevoerd. Maar aanpassing van de fluororanje strepen  bleef liggen.

Voor zover mij bekend wil men nu toch de aanassing doorvoeren. Of dat pas gebeurt bij de robuuste striping weet ik niet. Ik hoop zsm. Zal er maar weer eens naar informeren in Den Haag want het laatste gesprek was in de zomer.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.


MartinJ

  • daco/opco, lid vakredactie BLAUW, kerninstr. C2000/Portogewoon/MEOS, schipper, embleemverzamelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 258
  • EPP-schutter
    • Police Patch Collection
Reactie #373 Gepost op: 9 januari 2018, 17:17:17
Navraag gedaan over de invoer van de rode retroreflecterende banen. Dit jaar worden er een aantal auto's mee beplakt. I.v.m. hogere kosten wil men een duurzaamheidsonderzoek doen. Intentie om ze in te voeren is er zeker.
Invoer robuuste striping is nog in overlegfase met andere gebruikers van BZK-striping. Deze moeten namelijk instemmen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #374 Gepost op: 10 januari 2018, 20:01:34
Thanx voor de update. Gaat nog wel ff duren dus :)


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #375 Gepost op: 12 januari 2018, 22:49:06
Navraag gedaan over de invoer van de rode retroreflecterende banen. Dit jaar worden er een aantal auto's mee beplakt. I.v.m. hogere kosten wil men een duurzaamheidsonderzoek doen. Intentie om ze in te voeren is er zeker.
Invoer robuuste striping is nog in overlegfase met andere gebruikers van BZK-striping. Deze moeten namelijk instemmen.
Van Scotchlite (3M) kan je toch een zeer goede kwaliteit verwachten, lijkt me....


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #376 Gepost op: 13 januari 2018, 18:54:47
Wat zit er nu voor merk op eigenlijk? Want dat heb ik ook al gezien in alle kleuren van helder oranje tot knalroze.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #377 Gepost op: 20 januari 2018, 16:01:02
Wat zit er nu voor merk op eigenlijk? Want dat heb ik ook al gezien in alle kleuren van helder oranje tot knalroze.

Het gekke is dat bijv. de Volvo's van de LE binnen een jaar of 2 roze worden, terwijl andere voertuigen die in weer, wind, zon en zout rijden hier veel minder last van hebben.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #378 Gepost op: 20 januari 2018, 18:59:35
Het gekke is dat bijv. de Volvo's van de LE binnen een jaar of 2 roze worden, terwijl andere voertuigen die in weer, wind, zon en zout rijden hier veel minder last van hebben.

En dat terwijl weer andere voertuig het oranje helemaal vaal wordt en daardoor nauwelijks meer zichtbaar is...
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #379 Gepost op: 20 januari 2018, 19:35:38
Dat ligt aan hoe de folie is gemaakt. Er is folie die gelijk in kleur wordt gemaakt waar de kleurkorrels dus zijn samengesmolten met de basislaag, deze blijft het beste.
Dan is er ook nog folie waar de kleur achteraf wordt opgespoten, deze wordt na verloop van tijd wit.
Dan is er ook nog twee laag folie, waar een kleur wordt geplakt over de witte basis. Deze wordt na verloop van tijd rose.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.