Nieuwe (bedachte) striping op (nieuwe) politievoertuigen

Auteur Topic: Nieuwe (bedachte) striping op (nieuwe) politievoertuigen  (gelezen 96246 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
Reactie #430 Gepost op: 19 mei 2019, 01:57:24
Ben ik even een tijdje weg en plotseling gaat het heel snel... 98uiye

Vind persoonlijk de bredere strepen niet slecht, vanaf een afstand vermoedelijk beter herkenbaar.

Wel jammer dat er nu ook bij de politie- en KMarstriping van fluo-rood wordt afgezien. Ben altijd al een voorstander geweest van fluorescentie op hulpverleningsvoertuigen en nu verdwijnt dit geheel, hoewel het overdag de zichtbaarheid vergroot...

Ik begrijp dat gewoon rood makkelijk reflecterend kan worden uitgevoerd, maar dit is volgens mij even goed mogelijk met fluo-rood, zoals ik bijvoorbeeld in AustraliŰ kon constateren.

Waarom is fluo-rood dan toch verdwenen?

https://www.politie.nl/nieuws/2019/april/16/00-vernieuwde-striping-voertuigen-hulpverleningsdiensten.html

Scroll dit bericht eens goed door en bekijk alle foto's even...


FlyingDutchman

  • HV-ge´nteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,294
Reactie #431 Gepost op: 19 mei 2019, 10:10:18
https://www.politie.nl/nieuws/2019/april/16/00-vernieuwde-striping-voertuigen-hulpverleningsdiensten.html

Scroll dit bericht eens goed door en bekijk alle foto's even...

Dat heb ik, maar het geeft geen antwoord op mijn vraag.

Wat ik bedoel is dat het fluorescerende aspect overdag verdwijnt, ik heb het niet over wat er 's nachts gebeurt. Ik geef graag toe dat de retroreflectie bij de gebruikte rode folie beter is dan bij de oude fluo-rood of oranje-rode (die geen retroreflectie bezit).

Mijn stelling is dat dat overdag bij politie en KMar voor minder zichtbaarheid en dus minder veiligheid zorgt vergeleken met de oude situatie.

Een opmerkelijke keuze. In Duitsland is de algehele trend, ook bij de politie, om juist meer fluorescentie toe te passen, en dat in het geel. Bij ambulances op zeer effectieve wijze in combinatie met fluo-rood. Deze trend ziet men ook in Frankrijk, VK, Scandinavische landen, nu ook Letland, enz.

Voor retroreflectie 's nachts: Materiaaltechnisch is het goed mogelijk om in ÚÚn folie de eigenschappen van retroreflectie en fluorescentie te combineren. Een gedeelte van de fluo-gele strepen up Duitse politiewagens en de fluo-gele vlakken op Britse politiewagens, ambulances en brandweerauto's zijn ook reflecterend. Dit is in principe ook mogelijk bij oranje-rood, zij het iets duurder - zulke folie bevindt zich naar eigen observatie op Australische politiewagens (New South Wales en ik dacht ook Queensland, dunnere oranjerode strepen boven en en onder de blauw-witte blokband).

Waarom dan tenminste voor politie en KMar niet dit laatste type folie toepassen?

Of voor politie in het fluo-geel - ik dacht tenminste dat er daarover een Europese afspraak was.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


FlyingDutchman

  • HV-ge´nteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,294
Reactie #432 Gepost op: 19 mei 2019, 10:47:32
Ik voeg nog even aan mijn vorige reactie het volgende toe:
Heb zojuist nog even gezocht en zeer snel fluorescentie en retroreflectie in 1 tape gevonden, in fluo-oranje wel te verstaan (als voorbeeldje, zonder zakelijk interesse mijnerzijds: https://www.findtape.com/Reflexite-V98-Microprismatic-Retroreflective-Conspicuity-Tape/p828/).
Folie met naast retroreflecterend nu ook fluorescerend rood bevindt zich ook sinds enige tijd op de achterkant van nieuwere Britse politiewagens (afwisselend met geel).
Technisch dus allemaal mogelijk. Misschien schrikt het kostenplaatje teveel af?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


DMC

  • HV Ge´nteresseerd
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
Reactie #433 Gepost op: 5 juni 2019, 11:41:24
Ik zag deze tweet ook nog waarbij de transporter(vito) wel een extra streep achter de deur heeft:
https://twitter.com/PA_Rijopleiding/status/1118145767804473344

Iemand informatie over de 'extra baan' striping op de grotere busjes? Wordt dit in zijn geheel afgeschaft?

Zie de baan wel op Ambulances, maar niet op transporters van de Brandweer en KMAR

Weet iemand hoe dit in de nieuwe richtlijnen staat?
Mvg, DMC


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,666
Reactie #434 Gepost op: 16 juni 2019, 12:22:00
Ik voeg nog even aan mijn vorige reactie het volgende toe:
Heb zojuist nog even gezocht en zeer snel fluorescentie en retroreflectie in 1 tape gevonden, in fluo-oranje wel te verstaan (als voorbeeldje, zonder zakelijk interesse mijnerzijds: https://www.findtape.com/Reflexite-V98-Microprismatic-Retroreflective-Conspicuity-Tape/p828/).
Folie met naast retroreflecterend nu ook fluorescerend rood bevindt zich ook sinds enige tijd op de achterkant van nieuwere Britse politiewagens (afwisselend met geel).
Technisch dus allemaal mogelijk. Misschien schrikt het kostenplaatje teveel af?

Volledig mee eens. Overigens het TNO rapport (uit 2010 al!) dat de aanbevelingen doet voor de aanpassingen aan de OOV striping, geeft duidelijk aan dat de rode strepen ook fluoriserend mogen zijn. Maarja, dit hebben we al vaker gezien: mogen vs. moeten. optioneel, en dus duurder dus doen we het niet....

link rapport: https://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/20103-tno-rapport-striping-van-voertuigen-voor-openbare-orde-en-veiligheid.pdf