Nieuwe (bedachte) striping op (nieuwe) politievoertuigen

Auteur Topic: Nieuwe (bedachte) striping op (nieuwe) politievoertuigen  (gelezen 196390 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #200 Gepost op: 19 december 2014, 11:35:43
Allebei, eigenlijk.  >:D

Plakwerk: de nieuw toegevoegde brede en smalle streep lijkt erg op wat er boven uit Facebook geciteerd is (vandaar dat ik de link hier plaatste), bovendien is de toegevoegde striping gewoon gedeeltelijk over de oude heengeplakt en dit nogal slordig...

Uitspraak (eigenlijk hoort dit in het "Niet-HV met BZK-striping" topic thuis  98uiye): toegevoegde striping gewoon over de oude heengeplakt betekent dat de oude nog tenminste voor een deel voorhanden is, dus bestaat m.i. nog steeds inbreuk op het merkenrecht (iets wat de eigenaar van de auto kennelijk met succes heeft gepoogd af te wenden, aan de uitspraak te zien). Ook is hiermee een eventueel toekomstig gebruik van de brede en smalle streep moeilijker te beschermen geworden, dunkt mij.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #201 Gepost op: 19 december 2014, 12:18:58
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1315532 date=1418981518
Wat moet ik hier nu van denken? http://www.ie-forum.nl/index.php?/september/Striping+op+voertuig+geen+inbreuk+op+politiestriping////33125/
Ik heb er geen goed woord voor over, dit voertuig was eerst voorzien van de primaire overheids striping in een afwijkende kleur. Ze komen er mee weg door de helft van de striping te verwijderen en de rest aan te passen, ik vind dit echt heel krom. Je verwijdert niet de helft van de strepen want dan lijkt het nog steeds op de overheids uitvoering, ik zag dit overigens laats ook bij een voormalige ambulance van een uitvaart ondernemer die hebben de bovenste strepen weggehaald en de onderste rij laten zitten, kennelijk is dit goed genoeg.

De voorzieningsrechter oordeelt puur op de biza strepen, en de gele strepen maken daar een groot verschil in volgens de uitspraak. Maar is het niet zo dat tegenwoordig op de nieuwe politie uniformen ook zo'n gele streep word gebruikt. Deze striping is dus wel degelijk aangebracht om op een overheids voertuig te lijken.  ???

Er word beweerd dat dit voertuig alleen op een festival terrein word gebruikt, maar daar kan een bezoeker dit voertuig ook aan zien voor een overheids voertuig terwijl hij alleen maar word gebruikt als EHBO auto.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #202 Gepost op: 19 december 2014, 12:33:27



Er word beweerd dat dit voertuig alleen op een festival terrein word gebruikt, maar daar kan een bezoeker dit voertuig ook aan zien voor een overheids voertuig terwijl hij alleen maar word gebruikt als EHBO auto.
Ja hoor, en dat geloof ik? De auto wordt daar zeker op een auto-ambulance heen gereden?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #203 Gepost op: 19 december 2014, 16:43:44
Citaat van: mark hes link=msg=1315552 date=1418987938
Ik heb er geen goed woord voor over, dit voertuig was eerst voorzien van de primaire overheids striping in een afwijkende kleur. Ze komen er mee weg door de helft van de striping te verwijderen en de rest aan te passen, ik vind dit echt heel krom. Je verwijdert niet de helft van de strepen want dan lijkt het nog steeds op de overheids uitvoering, ik zag dit overigens laats ook bij een voormalige ambulance van een uitvaart ondernemer die hebben de bovenste strepen weggehaald en de onderste rij laten zitten, kennelijk is dit goed genoeg.

De voorzieningsrechter oordeelt puur op de biza strepen, en de gele strepen maken daar een groot verschil in volgens de uitspraak. Maar is het niet zo dat tegenwoordig op de nieuwe politie uniformen ook zo'n gele streep word gebruikt. Deze striping is dus wel degelijk aangebracht om op een overheids voertuig te lijken.  ???

Er word beweerd dat dit voertuig alleen op een festival terrein word gebruikt, maar daar kan een bezoeker dit voertuig ook aan zien voor een overheids voertuig terwijl hij alleen maar word gebruikt als EHBO auto.
Kun je er heel wat van vinden. Maar op deze wijze is het dus geen inbreuk, op de BZK-stripping. En heeft deze meneer er heel handig op ingespeeld door dit zo te doen, met als gevolg dat het LFR geen poot meer heeft om op te staan. ::)


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #204 Gepost op: 19 december 2014, 19:14:48
Citaat van: Peter71 link=msg=1315652 date=1419003824
Kun je er heel wat van vinden. Maar op deze wijze is het dus geen inbreuk, op de BZK-stripping. En heeft deze meneer er heel handig op ingespeeld door dit zo te doen, met als gevolg dat het LFR geen poot meer heeft om op te staan. ::)
Het verschilt ook nog per rechter hoe erover geoordeeld word, maar je hebt een punt.  998765

Hij heeft het handig aan gepakt om de BZk regels te omzeilen, maar naar mijn mening is het niet handig om voor gele strepen te kiezen die ook op de nieuwe politie kleding word gebruikt. ;)

Vraag me nu alleen af welke overheids instantie de gele politie strepen aan kan gaan klagen, want dit lijkt me toch niet de bedoeling.  :-X


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #205 Gepost op: 20 december 2014, 17:17:38
Citaat van: mark hes link=msg=1315552 date=1418987938
Deze striping is dus wel degelijk aangebracht om op een overheids voertuig te lijken.  ??? Er word beweerd dat dit voertuig alleen op een festival terrein word gebruikt, maar daar kan een bezoeker dit voertuig ook aan zien voor een overheids voertuig terwijl hij alleen maar word gebruikt als EHBO auto.

Het is een misverstand dat de BZK-striping alleen bedoeld is voor voertuigen in dienst van de overheid. De meeste ambulances, alle voertuigen van reddingsbrigades en bedrijfsbrandweerauto's zijn particulier. BZK heeft het intellectueel eigendom van de 'BZK'-striping en kan dus civielrechtelijk bepalen wie deze wel en niet mag gebruiken. Bij misbruik kan BZK niets afdwingen, maar alleen naar de civiele rechter gaan.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #206 Gepost op: 20 december 2014, 17:34:59
Citaat van: Peter71 link=msg=1315158 date=1418843969
De brandweer loopt al jaren rond in afwijkende kleur bluspakken en uniformen, en we hebben nog nooit lopen verkondigen dat onze bluspakken en uniformen niet bij het uiterlijk van de voertuigen passen. En de afwijkende kleur van bv bluskleding wordt alleen maar erger met die mooie gele bluspakken van tegenwoordig. Daarnaast was er iets met eenheid in hulpverleningsvoertuigen en dezelfde BZK-stripping, van ambulance, politie en brandweer, moet dat in ene maar overboord worden gegooid, omdat ze bij de politie nieuwe uniformen hebben?
En dan mag de stripping nu in ene niet meer van deze tijd zijn, dat geld dan niet alleen voor de politie. Dat gaat dan net zo gelden voor brandweer en de ambulancediensten. ::)

Uniformiteit bevordert het vertrouwen in een organisatie en de interne verbondenheid. Een rode brandweerauto betekent niet dat de inzittenden ook een rood pak moeten dragen, maar het is wel goed dat de uitstraling van de brandweer in Nederland uniform is. Nu zal dit voor de kwaliteit van de brandbestrijding niet uitmaken, maar wel voor de beeldvorming over de organisatie. Bij de politie is dat nog belangrijker, omdat interacties met het publiek elementair zijn voor het politiewerk. Een allegaartje van kleuren draagt niet bij aan de gewenste beeldvorming.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #207 Gepost op: 23 december 2014, 09:15:03
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1277031 date=1402845403
Transporter:



Ik heb het donkerblauw iets blauwer gelaten en nog een extra streep aan de striping toegevoegd. Naar mijn mening moeten de bumpers ook in het fluogeel om genoeg zichtbaarheid te garanderen.

Ik bedacht nog iets - zou het een optie zijn het dak wit te maken? (Bekend van o.a. Carabinieri).
En men heeft je foto overgenomen: https://www.facebook.com/481969211909649/photos/a.504207436352493.1073741829.481969211909649/622293604543875/?type=1&theater


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,305
Reactie #208 Gepost op: 23 december 2014, 13:56:32
Mbt het wit maken van het dak: dat hadden de oude donkerblauwe RP-bussen al, is wel beter als er straks weer nummers opkomen voor herkenning vanuit de heli's, donkere cijfers op witte achtergrond zijn beter zichtbaar dan andersom, vooral bij slechte licht omstandigheden.


guest14264

  • Gast
Reactie #209 Gepost op: 19 januari 2015, 15:13:24
Citaat van: André Welten link=msg=1316588 date=1419339392
Mbt het wit maken van het dak: dat hadden de oude donkerblauwe RP-bussen al, is wel beter als er straks weer nummers opkomen voor herkenning vanuit de heli's, donkere cijfers op witte achtergrond zijn beter zichtbaar dan andersom, vooral bij slechte licht omstandigheden.

Zou je dit niet kunnen oplossen door een reflecterend vlak met cijfers en eventueel een materiaal dat warmte goed vasthoud zodat het ook met warmtebeeld te lezen is?