Nieuwe (bedachte) striping op (nieuwe) politievoertuigen

Auteur Topic: Nieuwe (bedachte) striping op (nieuwe) politievoertuigen  (gelezen 196261 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #290 Gepost op: 30 juli 2015, 20:04:49
Citaat van: cavia link=msg=1364424 date=1438233290
Citaat van: BartB link=msg=1364415 date=1438207119
Ik heb van mijn ontwerp naast de gewone versie bij daglicht ook een versie gemaakt in het donker met reflectie.
Benieuwd naar jullie reacties!





- Bart Boven
Ik zou mijn inziens voor neer contourmarkering gaan...

idd meer contourmarkering en gaan  O0
tis ff wat wennen waarschijnlijk maar ik vind um best mooi. (mogelijk ook in zilver cq wit ?)
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,300
Reactie #291 Gepost op: 30 juli 2015, 20:51:37
Voor wat betreft het fend-off verhaal was die oude Rijkspolitiestriping op de GSA en KSA zo slecht nog niet...


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #292 Gepost op: 30 juli 2015, 21:16:00
Ze staan in principe wel verkeerd (zowel deuren als achterkant), want als je bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden langs de bakens rijdt, dan moet je langs de zijde waar de strepen beginnen.
Staat de politiewagen in Fend-off, dan zou je volgens de striping de achterkant cq de portieren moeten raken. ;)

Ja als je het zo zegt inderdaad wel...

Echter denk dat maar weinig mensen dit zo ervaren, daar zij ook de voorzijde en achterzijde van de auto zien.
Meest logische is dan dat die wijzende richting van achter naar voren wordt gevolgd. Daarnaast ligt immers ook de vrije baan. Niet aan de achterzijde...


BartB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
  • DTP'er / Signmaker
Reactie #293 Gepost op: 31 juli 2015, 00:07:58
Citaat van: CopVR3 link=msg=1364472 date=1438255351
Best mooi gemaakt.  Maar het is niet mijn smaak. Het hoeft m.i. ook niet precies te lijken op het uniform.

De huidige striping in een nieuw jasje vind ik veel mooier. (Zoals die blauwe wagens)
Je moet ook niet vergeten dat de huidige striping ook functioneel is (en niet alleen maar tbv herkenbaarheid).
Denk aan het effect dat de huidige striping heeft om verkeer in de goed richting te wijzen. De huidige striping zijn namelijk een soort pijlen. Werkt goed bij fendoff. Dat wil ik er graag inhouden...

Zeker de helft van de bevolking (als het niet meer is) weet niet eens dat dit de gedachtegang/het doel achter deze BZK-striping is (verkeer de goede richting wijzen).

Wat de contourmarkering betreft; toen ik dit ontwerp heb gemaakt (lang geleden) was de nieuwe contourmarkering nog niet verplicht/ingevoerd. Vandaar dat er maar een paar stipjes op zitten. Heb het originele bewerkbestand niet meer die ik toen heb gebruikt namelijk  ;)
* DTP'er/Signmaker *   Er berust auteursrecht/© copyright op alle foto's die ik upload met mijn watermerk. Vraag a.u.b. toestemming aan mij vragen om


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #294 Gepost op: 31 juli 2015, 01:07:27


Zeker de helft van de bevolking (als het niet meer is) weet niet eens dat dit de gedachtegang/het doel achter deze BZK-striping is (verkeer de goede richting wijzen).

Dat hoeft men ook niet te weten. Als het bedoeld of onbedoeld dan ook effect heeft zegt dat iets over het idee.
En m.i. werkt het goed.


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #295 Gepost op: 31 juli 2015, 08:39:23
In een diep filosofische bui heb ik daar ook wek eens over nagedacht: waarom werkt het (klaarblijkelijk*) goed? (* Ik ken geen voorbeelden waar HV-wagens met striping in fend-off zijn aangereden juist met als reden dat de bestuurder door die striping in de war raakte, u wel?)

Want wat Lt. Col. Me m.b.t. de richting van de strepen op bebakening zegt is geheel juist. Deze conventie wordt eigenlijk zo'n beetje overal gebruikt waar bebakening staat, zelfs in landen met aanzienlijk afwijkende bebording zoals bijv. de VS (de bebakening is dan wel op een horizontaal bord aangebracht maar de lage kant van de streep wijst ook daar aan waar je geacht wordt erlangs te rijden. Overigens is dit daar nu ook deel van de striping aan de achterkant van HV-voertuigen aan het worden, met name van brandweerwagens en in toenemende mate ook ambulances. Kennelijk waait dit over uit het Verenigd Koninkrijk, waar deze striping zeer gangbaar is. Maar: vroege voorbeelden van deze striping waren ook in het VK soms andersom aangebracht).

Ik heb zo'n vermoeden dat de impliciete pijlvorm van de (ogenschijnlijk verkeerd wijzende) striping er mee te maken zou kunnen hebben, in verbinding met de conventie van eveneens schuin (rechts of links) naar boven wijzende pijlen op de richtings- en UIT-borden voor/bij afritten. Ook deze zijn indicatief voor een richtingsverandering en deze conventie is ook redelijk internationaal.
Men zou haast als hypothese kunnen voorstellen (door gedegen onderzoek te bevestigen) dat de zijwaartse component van de pijl/streep belangrijker is dan de verticale, en dat deze laatste component in de bepaling van de beslissing aan welke kant voorbij gereden wordt geen rol speelt, zolang er maar genoeg andere indicaties zijn die de beslissing ondersteunen (bij HV-voertuigen in fend-off neusrichting van de wagen, herkenning van (de symmetrie van de strepen op) de achterzijde; bij bebakening van wegwerkzaamheden een aaneensluitende rij bakens, en vaak de symmetrie doordat ze aan weerszijden staan).

Overigens is er in A en D sinds een jaar of 5 10 bebakening waar alleen de bovenste helft zo is uitgevoerd dat de lage kant van de streep aanwijst waar je geacht wordt erlangs te rijden. De onderste helft is andersom, met als effect een pijlvorm haaks in de gewenste richting. Dit wordt vaak (als benadrukking) gebruikt bij richtingsveranderingen binnen werkzaamheden, terwijl de normale bebakening in zulke gevallen bij recht wegverloop gebruikt wordt.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #296 Gepost op: 31 juli 2015, 09:59:52
Is er onder de "botsers" ooit uitvoerig geanalyseerd waarom en onder welke omstandigheden(overige verkeer, weersomstandigheden, andere oorzaken etc.) zij ergens tegenaan zijn gereden.
Zouden simulatieproeven/experimenten etc. hier mogelijk ok wat meer duidelijkheid in kunnen scheppen.


BartB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
  • DTP'er / Signmaker
Reactie #297 Gepost op: 31 juli 2015, 11:03:42
Citaat van: CopVR3 link=msg=1364611 date=1438297647

Dat hoeft men ook niet te weten. Als het bedoeld of onbedoeld dan ook effect heeft zegt dat iets over het idee.
En m.i. werkt het goed.

Ik weet zeker dat mensen gewoon langs een auto die in de fend-off positie staat afrijden en hun weg gewoon vervolgen (net zoals ze dat nu doen), wat er ook voor bestickering op het voertuig zit, in welke vorm dan ook.

Zal wel aan mij liggen, maar ik vind de gedachtegang achter die striping echt grote onzin. Is nooit echt gebleken dat het daaraan ligt dat bestuurders vanwege de striping de juiste kant op rijden.
Bestuurders denken gewoon "Oh daar staat een politieauto waar ik niet verder kan rijden op die rijstrook, ik zal er omheen/voorbij moeten".
* DTP'er/Signmaker *   Er berust auteursrecht/© copyright op alle foto's die ik upload met mijn watermerk. Vraag a.u.b. toestemming aan mij vragen om


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #298 Gepost op: 31 juli 2015, 11:12:02
Nou ja, de striping is wel opvallender dan een egaal gekleurde auto dus is in dat opzicht vermoedelijk zeer nuttig voor het waarschuwen van de meeste (helaas niet alle) verkeersdeelnemers voor een obstakel.
Maar inderdaad, misschien kan het om het even welke striping zijn, i.c.m signalering en evt. fend-off...
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #299 Gepost op: 31 juli 2015, 12:07:15
Als je het mij vraagt heeft het meer te maken met de kant waar de poltieauto naartoe 'wijst'.

Stel je ziet de politieauto op deze manier staan: http://www.alblasserdamsnieuws.nl/wordpress/wp-content/uploads/2015/06/aanrijding-a15.jpg

Dan ben je eerder geneigd om er links langs te rijden dan om er rechts langs te rijden, omdat de politieauto je naar links 'dwingt'.

En mensen hebben tegenwoordig al zó vaak een politieauto gezien dat ze bij een ongeval niet meer naar de striping kijken. Ze zien de politieauto als één geheel, zo van: 'oh er staat politie'. En niet van: 'oh her staat politie, de striping wijst naar naar links/voren dus ik moet het voertuig links passeren.'

Sterker nog, ik denk dat als je de Nederlandse bevolking vraagt wat (BZK) striping is, dat lang niet iedereen het weet.