Nieuwe (bedachte) striping op (nieuwe) politievoertuigen

Auteur Topic: Nieuwe (bedachte) striping op (nieuwe) politievoertuigen  (gelezen 196402 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 284
Reactie #430 Gepost op: 19 mei 2019, 01:57:24
Ben ik even een tijdje weg en plotseling gaat het heel snel... 98uiye

Vind persoonlijk de bredere strepen niet slecht, vanaf een afstand vermoedelijk beter herkenbaar.

Wel jammer dat er nu ook bij de politie- en KMarstriping van fluo-rood wordt afgezien. Ben altijd al een voorstander geweest van fluorescentie op hulpverleningsvoertuigen en nu verdwijnt dit geheel, hoewel het overdag de zichtbaarheid vergroot...

Ik begrijp dat gewoon rood makkelijk reflecterend kan worden uitgevoerd, maar dit is volgens mij even goed mogelijk met fluo-rood, zoals ik bijvoorbeeld in Australië kon constateren.

Waarom is fluo-rood dan toch verdwenen?

https://www.politie.nl/nieuws/2019/april/16/00-vernieuwde-striping-voertuigen-hulpverleningsdiensten.html

Scroll dit bericht eens goed door en bekijk alle foto's even...


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #431 Gepost op: 19 mei 2019, 10:10:18
https://www.politie.nl/nieuws/2019/april/16/00-vernieuwde-striping-voertuigen-hulpverleningsdiensten.html

Scroll dit bericht eens goed door en bekijk alle foto's even...

Dat heb ik, maar het geeft geen antwoord op mijn vraag.

Wat ik bedoel is dat het fluorescerende aspect overdag verdwijnt, ik heb het niet over wat er 's nachts gebeurt. Ik geef graag toe dat de retroreflectie bij de gebruikte rode folie beter is dan bij de oude fluo-rood of oranje-rode (die geen retroreflectie bezit).

Mijn stelling is dat dat overdag bij politie en KMar voor minder zichtbaarheid en dus minder veiligheid zorgt vergeleken met de oude situatie.

Een opmerkelijke keuze. In Duitsland is de algehele trend, ook bij de politie, om juist meer fluorescentie toe te passen, en dat in het geel. Bij ambulances op zeer effectieve wijze in combinatie met fluo-rood. Deze trend ziet men ook in Frankrijk, VK, Scandinavische landen, nu ook Letland, enz.

Voor retroreflectie 's nachts: Materiaaltechnisch is het goed mogelijk om in één folie de eigenschappen van retroreflectie en fluorescentie te combineren. Een gedeelte van de fluo-gele strepen up Duitse politiewagens en de fluo-gele vlakken op Britse politiewagens, ambulances en brandweerauto's zijn ook reflecterend. Dit is in principe ook mogelijk bij oranje-rood, zij het iets duurder - zulke folie bevindt zich naar eigen observatie op Australische politiewagens (New South Wales en ik dacht ook Queensland, dunnere oranjerode strepen boven en en onder de blauw-witte blokband).

Waarom dan tenminste voor politie en KMar niet dit laatste type folie toepassen?

Of voor politie in het fluo-geel - ik dacht tenminste dat er daarover een Europese afspraak was.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #432 Gepost op: 19 mei 2019, 10:47:32
Ik voeg nog even aan mijn vorige reactie het volgende toe:
Heb zojuist nog even gezocht en zeer snel fluorescentie en retroreflectie in 1 tape gevonden, in fluo-oranje wel te verstaan (als voorbeeldje, zonder zakelijk interesse mijnerzijds: https://www.findtape.com/Reflexite-V98-Microprismatic-Retroreflective-Conspicuity-Tape/p828/).
Folie met naast retroreflecterend nu ook fluorescerend rood bevindt zich ook sinds enige tijd op de achterkant van nieuwere Britse politiewagens (afwisselend met geel).
Technisch dus allemaal mogelijk. Misschien schrikt het kostenplaatje teveel af?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


DMC

  • HV Geďnteresseerd
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 141
Reactie #433 Gepost op: 5 juni 2019, 11:41:24
Ik zag deze tweet ook nog waarbij de transporter(vito) wel een extra streep achter de deur heeft:
https://twitter.com/PA_Rijopleiding/status/1118145767804473344

Iemand informatie over de 'extra baan' striping op de grotere busjes? Wordt dit in zijn geheel afgeschaft?

Zie de baan wel op Ambulances, maar niet op transporters van de Brandweer en KMAR

Weet iemand hoe dit in de nieuwe richtlijnen staat?
Mvg, DMC


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #434 Gepost op: 16 juni 2019, 12:22:00
Ik voeg nog even aan mijn vorige reactie het volgende toe:
Heb zojuist nog even gezocht en zeer snel fluorescentie en retroreflectie in 1 tape gevonden, in fluo-oranje wel te verstaan (als voorbeeldje, zonder zakelijk interesse mijnerzijds: https://www.findtape.com/Reflexite-V98-Microprismatic-Retroreflective-Conspicuity-Tape/p828/).
Folie met naast retroreflecterend nu ook fluorescerend rood bevindt zich ook sinds enige tijd op de achterkant van nieuwere Britse politiewagens (afwisselend met geel).
Technisch dus allemaal mogelijk. Misschien schrikt het kostenplaatje teveel af?

Volledig mee eens. Overigens het TNO rapport (uit 2010 al!) dat de aanbevelingen doet voor de aanpassingen aan de OOV striping, geeft duidelijk aan dat de rode strepen ook fluoriserend mogen zijn. Maarja, dit hebben we al vaker gezien: mogen vs. moeten. optioneel, en dus duurder dus doen we het niet....

link rapport: https://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/20103-tno-rapport-striping-van-voertuigen-voor-openbare-orde-en-veiligheid.pdf


Cop/Fireman

  • Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
  • Hoofdagent en overige HV diensten geďnterreseerd
Reactie #435 Gepost op: 5 juli 2019, 07:34:58
Dat heb ik, maar het geeft geen antwoord op mijn vraag.

Wat ik bedoel is dat het fluorescerende aspect overdag verdwijnt, ik heb het niet over wat er 's nachts gebeurt. Ik geef graag toe dat de retroreflectie bij de gebruikte rode folie beter is dan bij de oude fluo-rood of oranje-rode (die geen retroreflectie bezit).

Mijn stelling is dat dat overdag bij politie en KMar voor minder zichtbaarheid en dus minder veiligheid zorgt vergeleken met de oude situatie.

Een opmerkelijke keuze. In Duitsland is de algehele trend, ook bij de politie, om juist meer fluorescentie toe te passen, en dat in het geel. Bij ambulances op zeer effectieve wijze in combinatie met fluo-rood. Deze trend ziet men ook in Frankrijk, VK, Scandinavische landen, nu ook Letland, enz.

Voor retroreflectie 's nachts: Materiaaltechnisch is het goed mogelijk om in één folie de eigenschappen van retroreflectie en fluorescentie te combineren. Een gedeelte van de fluo-gele strepen up Duitse politiewagens en de fluo-gele vlakken op Britse politiewagens, ambulances en brandweerauto's zijn ook reflecterend. Dit is in principe ook mogelijk bij oranje-rood, zij het iets duurder - zulke folie bevindt zich naar eigen observatie op Australische politiewagens (New South Wales en ik dacht ook Queensland, dunnere oranjerode strepen boven en en onder de blauw-witte blokband).

Waarom dan tenminste voor politie en KMar niet dit laatste type folie toepassen?

Of voor politie in het fluo-geel - ik dacht tenminste dat er daarover een Europese afspraak was.

Kun je dit ondersteunen met beeldmateriaal? Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Alvast bedankt
"Waakzaam & Dienstbaar"


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #436 Gepost op: 5 juli 2019, 21:45:58
ftp://
Iemand informatie over de 'extra baan' striping op de grotere busjes? Wordt dit in zijn geheel afgeschaft?

Zie de baan wel op Ambulances, maar niet op transporters van de Brandweer en KMAR

Weet iemand hoe dit in de nieuwe richtlijnen staat?

Ja ik heb contact gehad met het IFV

De Vito-variant van de politie is de standaard lengte en heeft geen extra streep.
Voertuigen die langer zijn krijgen wél een extra streep
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #437 Gepost op: 5 juli 2019, 23:01:00
Kun je dit ondersteunen met beeldmateriaal? Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Alvast bedankt
Wat precies? Ik noem een aantal voorbeelden en aspecten. Ook heb ik momenteel geen hostingdienst voor foto's...
Zoek anders even naar foto's van  'british police cars reflective'' en zoek naar voorbeelden van achterkanten van nieuwere wagens.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #438 Gepost op: 5 juli 2019, 23:22:48
Wat precies? Ik noem een aantal voorbeelden en aspecten. Ook heb ik momenteel geen hostingdienst voor foto's...
Zoek anders even naar foto's van  'british police cars reflective'' en zoek naar voorbeelden van achterkanten van nieuwere wagens.

Filmpje gevonden:
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,306
Reactie #439 Gepost op: 6 juli 2019, 10:03:46
Informatief filmpje, hoop eigenlijk dat ze dit bij IFV ook zien...