Nieuwe (bedachte) striping op (nieuwe) politievoertuigen

Auteur Topic: Nieuwe (bedachte) striping op (nieuwe) politievoertuigen  (gelezen 195315 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DMC

  • HV Geïnteresseerd
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 141
Reactie #440 Gepost op: 11 juli 2019, 17:16:09
ftp://
Ja ik heb contact gehad met het IFV

De Vito-variant van de politie is de standaard lengte en heeft geen extra streep.
Voertuigen die langer zijn krijgen wél een extra streep

Bedankt voor de info!
Mvg, DMC


Carv

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 540
Reactie #441 Gepost op: 14 juli 2019, 21:25:16
Bedankt voor de info!

Onderstaand een foto van de nieuwe Vito. Echt bedroevend die nieuwe striping. Lijkt gewoon een witte bus !!!
Dit kan toch geen vooruitgang zijn ?!


 https://www.instagram.com/p/BzyiYumo1g2/?igshid=7et5hnva4rmu


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #442 Gepost op: 15 juli 2019, 21:01:29
Het is even wennen, dat ben ik met je eens maar over een paar jaar weten we niet beter. Dan zeggen we over de oude striping: "wat waren die streepje smal/dun/iel en slecht zichtbaar.

Onderstaand een foto van de nieuwe Vito. Echt bedroevend die nieuwe striping. Lijkt gewoon een witte bus !!!
Dit kan toch geen vooruitgang zijn ?!


 https://www.instagram.com/p/BzyiYumo1g2/?igshid=7et5hnva4rmu


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #443 Gepost op: 15 juli 2019, 22:37:33
Het is even wennen, dat ben ik met je eens maar over een paar jaar weten we niet beter. Dan zeggen we over de oude striping: "wat waren die streepje smal/dun/iel en slecht zichtbaar.
Mee eens dat de nieuwe strepen niet smal/dun/iel zijn. Nog beter zichtbaar waren ze geweest indien het rood ook fluorescerend was (en toch ook reflecterend) 98uiye
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


MartinJ

  • daco/opco, lid vakredactie BLAUW, kerninstr. C2000/Portogewoon/MEOS, schipper, embleemverzamelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 258
  • EPP-schutter
    • Police Patch Collection
Reactie #444 Gepost op: 10 januari 2020, 16:31:21

Of voor politie in het fluo-geel - ik dacht tenminste dat er daarover een Europese afspraak was.


Je hebt volgens mij diverse afbeeldingen van voertuigen in de geel blauwe versie gemaakt. Deze voorstellen zijn met de leiding van de Nationale Politie beland. Men was er zeer enthousiast maar de politie gaat niet alleen over de strepen, Andere partijen mochten ook oordelen. Ambulancezorg Nederland wil niet dat de politie geel gebruikt en de KMar niet dat we blauw gebruiken.
Voorts is het een broodje aap verhaal dat afspraken zijn over het gebruik van geel door de politiediensten.  Zo'n verhaal deed ook ooit de ronde over de kleur van de overhemden.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.


MartinJ

  • daco/opco, lid vakredactie BLAUW, kerninstr. C2000/Portogewoon/MEOS, schipper, embleemverzamelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 258
  • EPP-schutter
    • Police Patch Collection
Reactie #445 Gepost op: 10 januari 2020, 16:45:57
Is dat niet altijd in Nederland? In zoveel landen gebruikt men wigwag in plaats van alternerend grootlicht om spoedvoertuigen op grotere afstand zichtbaar te laten zijn. In Nederland mag dat niet van TNO en moeten we simultaan knipperen wat minder opvalt. In het buitenland zie je hulpdiensten met enorme kerstbomen aan licht op het dak rondrijden maar in Nederland zien we liever alleen wat in de hoeken knipperen.

Klopt helemaal.Ik duf te stellen dat aan de wieg heb gestaan van het alternerende groot licht  Ben zelf relais aan elkaar aan het knopen geweest geheel afzonderlijk geschakeld zodat je het ook kon gebruiken als attentiesignaal bij het geven van een stopteken.
Nadat ik de auto's van mijn bureau had voorzien kwam ookde bemanning van de plaatselijke ambu bij me. Die heb ik ook "verbouwd", met gevolg dat ze me steeds vaker kwamen vragen ik heb toen geadviseerd de bouwers van ambu's in te schakelen.

Het heeft me 20 jaar, hele pakken papier aan correspondentie en wat videobanden gekost om de autoriteiten/wetgever te overtuigen van het nut eer e.e.a. het in het voertuigreglement was opgenomen. Helaas vonden de adviseurs van TNO dat wisselend groot licht links en rechts te veel onrust zou veroorzaken.
De huidige situatie is niet optimaal, maar in ieder geval hebben we wel het grote licht knipperend als aanvulling op het blauwe licht.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #446 Gepost op: 14 januari 2020, 22:44:46
Je hebt volgens mij diverse afbeeldingen van voertuigen in de geel blauwe versie gemaakt. Deze voorstellen zijn met de leiding van de Nationale Politie beland. Men was er zeer enthousiast maar de politie gaat niet alleen over de strepen, Andere partijen mochten ook oordelen. Ambulancezorg Nederland wil niet dat de politie geel gebruikt en de KMar niet dat we blauw gebruiken.
Voorts is het een broodje aap verhaal dat afspraken zijn over het gebruik van geel door de politiediensten.  Zo'n verhaal deed ook ooit de ronde over de kleur van de overhemden.

Klopt, dat was ik. Nou ja, ik vond het leuk om te doen en het doet me deugd dat je het de moeite waard vond het te proberen te 'verkopen'. Jammer dat er intussen helemaal van fluokleuren afgestapt is.

Wat het broodje aap verhaal betreft, dit is me een aantal jaren geleden hier op de vorige incarnatie van dit forum door politiemensen verteld. Hoe dan ook, er wordt in Europa recent op vrij grote schaal richting fluogeel/donkerblauw gegaan, vaak i.c.m. wit of zilver als basiskleur. Gevoeld al eeuwig in GB, Zweden en recenter ook Tsjechië, Noorwegen, Denemarken, Frankrijk (Gendarmerie) en Duitsland. Je hoeft natuurlijk niet alles na te apen, maar misschien is er in dit geval een goede reden voor.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #447 Gepost op: 15 januari 2020, 13:44:19
Ook in Letland blauw en geel met wit als basiskleur voor nieuwe politievoertuigen.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #448 Gepost op: 15 januari 2020, 22:20:53
En vergeet ook delen van de Belgische (lokale) politie niet.


richard1074

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
Reactie #449 Gepost op: 30 januari 2021, 21:36:07
Zie de verschillen met donker weer. Ik blijf de oude striping beter vinden. :