Politie surveilleert met groen zwaailicht

Auteur Topic: Politie surveilleert met groen zwaailicht  (gelezen 59159 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Gepost op: 28 januari 2014, 10:50:26
Maassluis verjaagt dief met groen zwaailicht
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3585146/2014/01/28/Maassluis-verjaagt-dief-met-groen-zwaailicht.dhtml

Brigadier Yoran van Leeuwen (27) en hoofdagent Hilmar Wisse (47) uit Maassluis bedachten het idee tijdens hun surveillanceritten, nadat die gemeente geteisterd werd door een inbraakgolf; surveilleren met groen zwaailicht.

 Het groene licht is rustgevend. Dat geeft een vertrouwd gevoel als wij voorbijrijden en de mensen het in hun woonkamer zacht zien reflecteren
De agenten Hilmar Wisse en Yoran van Leeuwen over hun ideeGroen zat al in het bestaande zwaailichtsysteem, maar werd volgens de politie tot nog toe in Nederland niet gebruikt voor opvallende surveillances. Burgemeester Koos Karssen van Maassluis zegt gelukkig te zijn met de groene zwaailichten die vanaf vandaag in zijn gemeente opmars maken. 'Wij willen alles proberen', zegt hij.

Bende inbrekers veroorzaakt grote onrust in Maassluis
Sinds Kerstmis sloegen inbrekers 45 keer toe in zijn gemeente. Ze kwamen woningen binnen met een koevoet of krik en gingen aan de haal met laptops en geld. De bende veroorzaakt grote onrust en afkeer onder de bevolking van Maassluis.

'Ik heb niet geaarzeld toen de politie met het idee voor een groen zwaailicht kwam', zegt Karssen. 'Het is een eenvoudig middel om verhoogd zichtbaar te zijn. Het geeft de bevolking ook geruststelling: groen licht betekent voortaan dat de politie in de buurt is.'

De groene gloed moet volgens politiechef Sjoerd Top mensen extra bewust maken hun woning goed af te sluiten. 'Dat ze nog eens nadenken: zit de deur echt goed op slot?'

'Kijken wat het effect is'
Maassluis is de golf inbraken spuugzat en zette al Whatsapp-groepen op om elkaar te alarmeren. De politie was al veel vaker op straat. Het groene zwaailicht komt daar bij, zegt politiechef Top. 'We willen kijken wat het effect is in Maassluis. We kunnen het later elders uitrollen.'

In Nederland is blauw zwaailicht het bekendst. Het wordt gebruikt als de politie snel op een incident af moet. Wit zwaailicht markeert een plek na een incident.

Groen licht
Groen licht werd landelijk alleen gebruikt bij grote incidenten om hulpverleners te duiden waar de commando-auto is. Nederland kende ook al mobiele groene lampen om een plaats delict te markeren.

Agenten Hilmar Wisse en Yoran van Leeuwen zijn enthousiast over hun idee dat in hun politiewagen ontstond. 'Het viel ons op dat in het buitenland politie vaker met zwaailicht rondrijdt. Ook wij willen ons veel zichtbaarder maken. Het groene licht zit al op het dak van alle politievoertuigen. Er zijn geen extra investeringen nodig. We hoeven het alleen maar te gebruiken.'

Het bekende blauwe zwaailicht vonden ze te heftig voor de patrouilles. 'Maar het groene licht is rustgevend. Dat geeft een vertrouwd gevoel als wij voorbijrijden en de mensen het in hun woonkamer zacht zien reflecteren.'


De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2014, 11:19:46
Citaat van: Shire link=msg=1240400 date=1390902626
Maassluis verjaagt dief met groen zwaailicht

Misschien in Nederland ook de ''cruise-light'' optie eens gaan invoeren ?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2014, 13:44:43
Wat moet ik mij hierbij voorstellen?
Citaat van: Shire link=msg=1240400 date=1390902626
Wit zwaailicht markeert een plek na een incident.


Rikkertje

  • Manschap A - student Veiligheidskunde
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Brandweer - HBO Integrale Veiligheidskunde
Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2014, 14:05:53
Citaat van: Sylvester link=msg=1240439 date=1390913083
Wat moet ik mij hierbij voorstellen?

Men doelt vast op de take-downs en alley-lights  ::)


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2014, 15:55:23
Citaat van: Jerommeke link=msg=1240403 date=1390904386
Misschien in Nederland ook de ''cruise-light'' optie eens gaan invoeren ?

beetje de omgekeerde wereld. Het liefst rij ik rond in een zwarte politieauto. Ik kies liever voor een boef vangen, dan een boef wegjagen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2014, 18:41:07
Citaat van: Rikkertje link=msg=1240443 date=1390914353
Men doelt vast op de take-downs en alley-lights  ::)

Ik ben bang dat ze eigenlijk de oranje lampen bedoelen. Dan heb je de drie lichtkleuren in de normale lichtbalk van de politie ook gehad... blauw, oranje en groen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2014, 01:08:35
Citaat van: EvEs link=msg=1240474 date=1390920923
beetje de omgekeerde wereld. Het liefst rij ik rond in een zwarte politieauto. Ik kies liever voor een boef vangen, dan een boef wegjagen.

Natuurlijk! De ''cruise-light'' optie kun je ook uitzetten...
Preventief door de winkelstraat/horeca etc. rijden met flauw/zacht brandende blauwe verlichting heeft toch een aardige werking denk ik. Men ziet dan écht meer blauw op straat.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2014, 01:31:34
Misschien moeten Hilmar en Yoran nog eens de betekenis van de kleur groen in hun balk uitgelegd worden.

Cruiselight, juist Jerommeke, DAT is een mooie oplossing.
Nu nog een knopje bedenken.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2014, 09:36:15
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1240664 date=1390955494
Cruiselight, juist Jerommeke, DAT is een mooie oplossing.
Nu nog een knopje bedenken.

Weet je wat, die zetten we ook onder KK, :D daar zitten nog niet genoeg functies op :-X de KweetooknietwathetallemaaldoetKnop

Blauw lang indrukken? Ik neem aan dat we voor cruiselight gewoon blauw willen?

Ik kan me herinneren dat er ooit een collega uit Rotterdam bedacht dat dit wel handig zou wezen. Stond in het Blauw een paar jaar gelden. Was een stukje over innovatie bij de politie. Helaas kreeg zijn idee te weinig stemmen.


Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2014, 10:12:36
Je zou het idee gewoon eens op het openbare forum van Kleding & Uitrusting/PDC kunnen zetten. Ik denk dat je heel snel heel veel bijval krijgt! Er lezen daar ook regelmatig materiaalbeheerders mee, dus wie weet gebeurt er wat mee.