Politie surveilleert met groen zwaailicht

Auteur Topic: Politie surveilleert met groen zwaailicht  (gelezen 59175 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #10 Gepost op: 29 januari 2014, 10:46:56
Wel een grappige paradox: door een politiesurveillance beter op te laten vallen vang je minder boeven, maar neem het veiligheidsgevoel toe....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #11 Gepost op: 29 januari 2014, 11:47:32
Citaat van: zwelgje link=msg=1240695 date=1390988816
Wel een grappige paradox: door een politiesurveillance beter op te laten vallen vang je minder boeven, maar neem het veiligheidsgevoel toe....

Hoe is preventie meetbaar ? Al die verschillende factoren kun je gewoonweg niet meten. Dat er met enige regelmaat héél veel politie in bepaalde gebieden is én dat men de politie nog '' veel te weinig ziet '' zegt al genoeg. Als we er dan toch (opvallend) zijn, mag je ons van mij ook best zien !

Boeven vangen die je met de fiets of lopend, inbrekers horen de dieseltjes toch al van mijlen ver aan komen  O0
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 29 januari 2014, 11:55:56
De Engelsen gebruiken onder in de LFL's deze optie


Het zit standaard in de Whelen patroon-opties, cruise in 4 verschillende intensiteiten.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #13 Gepost op: 29 januari 2014, 12:00:53
GVB in 020 rijdt ook rond met steady-burn amber op hun voertuigen,  goed zichtbaar maar niet storend aanwezig in het straatbeeld. O0


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 29 januari 2014, 13:13:58
Het idee juich ik toe, net als voorgande sprekers, maar volgens de regelgeving mag het simpelweg niet. Daarnaast vind ik het onwenselijk, omdat de functie van het groene licht hiermee aan waarde verliest. Als je het schijnsel in de huiskamers wil, zet dan de alleylights aan zolang er geen cruiselightfunctie bestaat.

Regeling optische- en geluidssignalen, artikel 5, lid 3:
groen zwaai-, flits- of knipperlicht: een rondom schijnend groen permanent licht, zwaai-, flits- of knipperlicht, waarmee een voertuig dat is uitgerust met de in het eerste en tweede lid bedoelde signaalverlichting eveneens mag worden uitgerust; het groene licht wordt alleen gebruikt bij een stilstaand voertuig om daarmee het voertuig van de hoogste betrokken leidinggevende van de betrokken hulpverleningsdienst aan te geven.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #15 Gepost op: 29 januari 2014, 14:14:51
Citaat van: Maarten link=msg=1240720 date=1390997638
Het idee juich ik toe, net als voorgande sprekers, maar volgens de regelgeving mag het simpelweg niet. Daarnaast vind ik het onwenselijk, omdat de functie van het groene licht hiermee aan waarde verliest. Als je het schijnsel in de huiskamers wil, zet dan de alleylights aan zolang er geen cruiselightfunctie bestaat.

Regeling optische- en geluidssignalen, artikel 5, lid 3:
groen zwaai-, flits- of knipperlicht: een rondom schijnend groen permanent licht, zwaai-, flits- of knipperlicht, waarmee een voertuig dat is uitgerust met de in het eerste en tweede lid bedoelde signaalverlichting eveneens mag worden uitgerust; het groene licht wordt alleen gebruikt bij een stilstaand voertuig om daarmee het voertuig van de hoogste betrokken leidinggevende van de betrokken hulpverleningsdienst aan te geven.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357

Ik zat stiekem al te wachten op deze reactie (niets persoonlijks, wist uiteraard niet wie deze zou gaan posten).

Nederland BV ten top weer. Alles zit zo goed in regelgeving vastgezet dat een goed idee, wat blijkbaar effect heeft, in principe al weer niet mag, omdat er dus regelgeving over bestaat.

Als iets werkt, gewoon gebruiken. Als dan na een bepaalde periode blijkt dat dit effect heeft kan men eens gaan nadenken over hoe het in de regelgeving aangepast moet worden. Want ook als men zou besluiten patrouilles met steady-burn (blauw) te gaan doen, zal het me niet verbazen als er regelgeving is die dit niet toestaat.  98uiye
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #16 Gepost op: 29 januari 2014, 14:26:30
Oftewel: Een straat inrijden, stoppen... groene lamp aan... groene lamp weer uit, 10 meter voorwaartsch en dan hetzelfde principe herhalen.  998765
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Gast

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 29 januari 2014, 14:33:51


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 29 januari 2014, 15:30:50
Tsja, je kunt het op verschillende manieren benaderen. De regelgeving vind ik niet eens zo boeiend, maar waar het mij meer om gaat, is dat 'we' binnen de hulpverlening hebben afgesproken dat de groene lamp een coördinatie- / commandofunctie betekent. En daar ben ik dan toevallig heel rechtlijnig in, zoals ik dat ook ben met gebruik van gekleurde hesjes, gehanteerde termen, etc. Dit omdat ik van mening ben dat (eenheid in) functionele herkenbaarheid van belang is voor gestructureerd te werk gaan.

Noem het een noviteit of noem het een schending van de afspraken, ieder z'n mening :)
Als het werk, dan werkt het en hebben de betreffende collega's een leuke vondst O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #19 Gepost op: 29 januari 2014, 15:50:02
Citaat
.. rijden met flauw/zacht brandende blauwe verlichting heeft toch een aardige werking denk ik. Men ziet dan écht meer blauw op straat.

Ja idd, in de meest letterlijke betekenis.. ;D O0