Politie surveilleert met groen zwaailicht

Auteur Topic: Politie surveilleert met groen zwaailicht  (gelezen 59292 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #20 Gepost op: 29 januari 2014, 16:38:03
Groen licht in Maassluis

http://www.politie.nl/nieuws/2014/januari/28/07-groen-licht-in-maassluis.html
Laatste update: 28-01-2014 | 14:22

Maassluis - Een woninginbraak is een ingrijpende situatie en heeft een grote impact op uzelf en uw gezin. Het tegengaan van woninginbraken in Maassluis heeft daarom een hoge prioriteit. Een van de maatregelen is de inzet van groen licht tijdens de surveillances van de politie.

Eind vorig jaar sloegen de gemeente Maassluis, politie eenheid Rotterdam en woningcorporatie Maasdelta de handen ineen om de inbraakgolf een halt toe te roepen. Diverse maatregelen werden genomen waaronder het geven van diverse preventieadviezen, extra surveillances en controles maar ook het opsporen en aanhouden van daders. Inmiddels zijn door alle genomen maatregelen de inbraken in januari fors gedaald. Om het aantal inbraken verder terug te dringen én laag te houden, zet de politie de komende tijd een extra maatregel in.

Om de zichtbaarheid van de politie te vergroten, rijdt de politie tijdens de avond surveillances rond met het groene zwaailicht. Dit gebeurt in gebieden waar inbraken voorkomen. Ook wil de politie de bewoners aansporen om extra alert te zijn bij het verlaten van hun woning. Zit de deur goed op slot en zijn de tijdschakelaars voor de verlichting aangezet?

Maatregelen
Meer weten over maatregelen tegen een woninginbraak? http://www.politie.nl/onderwerpen/woninginbraak.html
Samen sterk in de hulpverlening!


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #21 Gepost op: 29 januari 2014, 19:38:40
Citaat van: Jerommeke link=msg=1240704 date=1390992452
Hoe is preventie meetbaar ?

Hoe weet je dan dat dit idee wel werkt?  >:D (Retorische vraag!)

Als burger vind ik het prima dat er ideeën vanaf de "werkvloer" ondersteund worden, en uitgeprobeerd . Niet geschoten is altijd mis!  Ik heb ook geen mening over welgroen/geengroen/mischientochblauw/1knop/2knop/knopvoordeaanzetknop, want ik zit niet dagelijks in zo'n auto...

Het valt me alleen op dat er door eigenlijk alleen maar wordt gesproken over de betere zichtbaarheid als voordeel. Misschien zijn er wel andere voordelen, alleen zie ik die nergens genoemd en dan word ik een beetje achterdochtig. :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #22 Gepost op: 29 januari 2014, 19:47:53
Cruiselights gebruiken ze in Spanje ook.
Voordeel,
je ziet al vanuit de verte dat daar politie rijdt.

Nadeel,
het persoon wat kwaad in de zin ziet dat ook.

Dat effect heb met een groene PD lamp dus ook,
boefje kruipt even de bosjes in tot groene lampie weer weg is.
Zo vang je ze nooit natuurlijk...
Groetjes, Marco


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #23 Gepost op: 29 januari 2014, 19:52:34
Citaat van: MarcoIF link=msg=1240830 date=1391021273
Cruiselights gebruiken ze in Spanje ook.
Voordeel,
je ziet al vanuit de verte dat daar politie rijdt.

Nadeel,
het persoon wat kwaad in de zin ziet dat ook.

Dat effect heb met een groene PD lamp dus ook,
boefje kruipt even de bosjes in tot groene lampie weer weg is.
Zo vang je ze nooit natuurlijk...
Alsof die groene lamp dan ook maar iets uit maakt. In een stille woonwijk hoor je de dieselmotor 's nachts al van verre aan komen. Tijd genoeg om in de bosjes te duiken dus, nog voordat er een groene lamp de hoek om komt zetten.

Het gaat er eerder om, om te verstoren. Op het moment dat een inbreker een groene lamp (of uberhaupt een politieauto) ziet dan weet hij dat de politie echt heel dicht bij is. De kans dat hij dan alsnog toeslaat is dan echt een stuk kleiner.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #24 Gepost op: 29 januari 2014, 19:55:33
Ga je 's nachts toch in een HYBRIDE auto rijden, die horen ze niet aankomen......Je wil uiteindelijk boeven vangen. ;D ;D ;D ;D


sylvester1986

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 29 januari 2014, 20:04:09
Hier een willekeurig voorbeeld van de Groene verlichting op een politiewagen.
Prio 1 Politie OVD-P : Vertrekt naar incident met Kogelwerend vest in Den Bosch
brandweerman93


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #26 Gepost op: 30 januari 2014, 11:43:23
Citaat van: Maarten link=msg=1240761 date=1391005850
Tsja, je kunt het op verschillende manieren benaderen. De regelgeving vind ik niet eens zo boeiend, maar waar het mij meer om gaat, is dat 'we' binnen de hulpverlening hebben afgesproken dat de groene lamp een coördinatie- / commandofunctie betekent. En daar ben ik dan toevallig heel rechtlijnig in, zoals ik dat ook ben met gebruik van gekleurde hesjes, gehanteerde termen, etc. Dit omdat ik van mening ben dat (eenheid in) functionele herkenbaarheid van belang is voor gestructureerd te werk gaan.

Op zich zou het geen probleem zijn. Aangezien je niet bij een incident aanwezig bent, is er niemand die enige waarde hecht aan die functie. "oh hij rijdt met groen dus hij zal wel het commando voeren"

En buiten dat. Als ik pd beheerder ben, kan ik de groene lamp wel aanzetten, maar ik zit toch niet in de auto. Dus doe ik m niet aan. Er staan geen roepnummers op de auto en aangezien elke auto er hetzelfde uitziet kunnen ze aan de auto echt niet herkennen welke collega het commando voert  :D
Misschien is het idee van een groene lamp op de pet een beter idee  >:D

Maar ik vind het idee van uitschakelbare steadyburn verlichting een mooi plan.


Iv0

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 106
  • Monsieur Cannibale
Reactie #27 Gepost op: 30 januari 2014, 12:00:21
ben ook pro steadyburn, maar dan wel blauw op minder sterkte. Zag het in Barcelona en vond het een prima systeem.
et Voila


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #28 Gepost op: 30 januari 2014, 15:46:38
Citaat van: Iv0 link=msg=1240960 date=1391079621
ben ook pro steadyburn, maar dan wel blauw op minder sterkte. Zag het in Barcelona en vond het een prima systeem.

Uiteraard. Anders is heel het effect weg en kan het zelfs mogelijk verblindend wezen. Maar dit is in de huidige lichtsystemen gewoon mogelijk. De steadyburn is in te stellen in verschillende sterktes.

In ieder geval bij de L31 in mijn prive bezit..


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #29 Gepost op: 27 februari 2014, 07:49:01
Net een item hierover op WNL, leuk dat geknipper en trouwens..verwarringstichtende verlichting???... Dit valt niet onder onze vrijstelling.
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn