Aanbesteding nieuwe dienstmotoren KMar

Auteur Topic: Aanbesteding nieuwe dienstmotoren KMar  (gelezen 49746 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Gepost op: 29 januari 2014, 11:31:06
De PvE voor nieuwe motorfiets KMar staat sinds kort op Tender.Pakket van Eisen Motor Patrouille KMar




dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2014, 12:22:35
Citaat van: Cabo link=msg=1240700 date=1390991466
De PvE voor nieuwe motorfiets KMar staat sinds kort op Tender.Pakket van Eisen Motor Patrouille KMar

Als ik het PvE zo lees, gaat het geen BMW R1200RT worden, gok ik zomaar.

En wat ik vaag vind is dat men amber flitsers voorop wil hebben. Theoretisch is dit niet nodig als je de lamp neemt die op de politie BMW's achterop zit.

Wat ik dan wel weer handig/goed vind is dat de stop/volgen transparanten 2 talig moeten zijn uitgevoerd. Nadeel is daravan dat je nog meer knopjes voorje neus krijgt als bestuurder.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2014, 13:21:04
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1240713 date=1390994555
En wat ik vaag vind is dat men amber flitsers voorop wil hebben. Theoretisch is dit niet nodig als je de lamp neemt die op de politie BMW's achterop zit.

Zou dat hiermee te maken kunnen hebben?

Citaat van: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357
Regeling OGS, Artikel 6
1. Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:
    f. het begeleiden van militaire colonnes;

Kan me voorstellen dat je dan iets ruimer in de amber verlichting wilt zitten, dan alleen een pitje achterop.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2014, 13:26:41
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1240713 date=1390994555
Als ik het PvE zo lees, gaat het geen BMW R1200RT worden, gok ik zomaar.

En wat ik vaag vind is dat men amber flitsers voorop wil hebben. Theoretisch is dit niet nodig als je de lamp neemt die op de politie BMW's achterop zit.

Wat ik dan wel weer handig/goed vind is dat de stop/volgen transparanten 2 talig moeten zijn uitgevoerd. Nadeel is daravan dat je nog meer knopjes voorje neus krijgt als bestuurder.

Ik had precies dezelfde gedachten!
Hoezo valt de R1200RT hierdoor af? Hoorde 3 kwart jaar geleden al geruchten dat de FJR1300 en KG1600 kans zouden maken?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2014, 13:43:10
Citaat van: Maarten link=msg=1240721 date=1390998064
Kan me voorstellen dat je dan iets ruimer in de amber verlichting wilt zitten, dan alleen een pitje achterop.
Zo had ik hem idd nog niet gelezen. In mijn tijd  :P reden we gewoon volop met blauwblauw.

Citaat van: Cabo link=msg=1240722 date=1390998401
Ik had precies dezelfde gedachten!
Hoezo valt de R1200RT hierdoor af? Hoorde 3 kwart jaar geleden al geruchten dat de FJR1300 en KG1600 kans zouden maken?
R1200RT heeft een topsnelheid van 220 km/u en men schrijft in het PvE dat de wens is dat hij minimaal 220 km/u moet kunnen. Tevens is de R1200RT niet leverbaar als automaat, wat overigens alleen maar een wens is en geen harde eis.  Volgens zijn de huidige koffers op de RT geen 30 ltr inhoud.

Ook onderstaand citaat uit het PvE wijst op het niet willen hebben van een RT.
Citaat
4.2.4. Er mogen geen reacties merkbaar zijn bij gas geven of gas loslaten, bijvoorbeeld in de vorm van kantelbewegingen van het motorblok.

Wat ik echter een hele bijzondere omschrijving/eis vind is onderstaand:
Citaat
3.4.14. De PTT toets (Push to talk) moet zodanig worden geplaatst dat deze gemakkelijk te bedienen is. Indien technisch mogelijk moet de grootlichtseinschakelaar hiervoor worden gebruikt waarbij de grootlichtseinfunctie vervalt.
Hoezo grootlichtseinfunctie uitschakelen?? Grootlicht is verplicht en kan mijns inziens dus niet zomaar vervallen of gaat men daar een andere optie voor maken op de motor?

Ik gok erop dat het weer de FJR1300 gaat worden, die is affabriek leverbaar als automaat.overigens vind ik dat geen motorrijden meer, maar dat is persoonlijk.

De BMW K1600GT is ook niet leverbaar als automaat.

Maar nogmaals dat is de wens en geen harde eis.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2014, 14:37:20
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1240727 date=1390999390
Wat ik echter een hele bijzondere omschrijving/eis vind is onderstaand:Hoezo grootlichtseinfunctie uitschakelen?? Grootlicht is verplicht en kan mijns inziens dus niet zomaar vervallen of gaat men daar een andere optie voor maken op de motor?

Gaat niet om de knop om groot licht aan te zetten maar om het schakelaartje die je met je wijsvinger bedient om te seinen. Zonder deze functie kan je alsnog seinen met de gewone schakelaar van het groot licht. Ik denk als de PTT komt op de plaats waar de seinknop zit op de huidige FJR dat de motor beter bedienbaar is wanneer je rijdt en moet communiceren. Huidige PTT zit (voor mijn handen) net iets te ver weg en op veel motoren los, waardoor je teveel bezig bent met de knop goed proberen in te drukken..


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2014, 15:29:21
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1240727 date=1390999390
Zo had ik hem idd nog niet gelezen. In mijn tijd  :P reden we gewoon volop met blauwblauw.

Sinds jaar en dag zie ik de colones altijd met blauw voor de motorrijders voorop en amber voor de motorrijders achterop. Blijkbaar gaan ze dat samenvoegen?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2014, 16:05:28
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1240727 date=1390999390
Zo had ik hem idd nog niet gelezen. In mijn tijd  :P reden we gewoon volop met blauwblauw.
R1200RT heeft een topsnelheid van 220 km/u en men schrijft in het PvE dat de wens is dat hij minimaal 220 km/u moet kunnen. Tevens is de R1200RT niet leverbaar als automaat, wat overigens alleen maar een wens is en geen harde eis.  Volgens zijn de huidige koffers op de RT geen 30 ltr inhoud.

Ook onderstaand citaat uit het PvE wijst op het niet willen hebben van een RT.
Wat ik echter een hele bijzondere omschrijving/eis vind is onderstaand:Hoezo grootlichtseinfunctie uitschakelen?? Grootlicht is verplicht en kan mijns inziens dus niet zomaar vervallen of gaat men daar een andere optie voor maken op de motor?

Ik gok erop dat het weer de FJR1300 gaat worden, die is affabriek leverbaar als automaat.overigens vind ik dat geen motorrijden meer, maar dat is persoonlijk.

De BMW K1600GT is ook niet leverbaar als automaat.

Maar nogmaals dat is de wens en geen harde eis.

Op de nieuwe R1200Rt is wel schakelassistent pro leverbaar. Er staat in het PvE niet dat het een automaat moet zijn, er staat automatische koppeling.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2014, 16:41:22
Citaat van: Cabo link=msg=1240744 date=1391002640
Gaat niet om de knop om groot licht aan te zetten maar om het schakelaartje die je met je wijsvinger bedient om te seinen. Zonder deze functie kan je alsnog seinen met de gewone schakelaar van het groot licht. Ik denk als de PTT komt op de plaats waar de seinknop zit op de huidige FJR dat de motor beter bedienbaar is wanneer je rijdt en moet communiceren. Huidige PTT zit (voor mijn handen) net iets te ver weg en op veel motoren los, waardoor je teveel bezig bent met de knop goed proberen in te drukken..
Oké, dat schakelaartje ken ik niet. Sorry, mijn eenkennigheid van een versleten BMW rijder.

Citaat van: TDMdR link=msg=1240771 date=1391007928
Op de nieuwe R1200Rt is wel schakelassistent pro leverbaar. Er staat in het PvE niet dat het een automaat moet zijn, er staat automatische koppeling.
Oké, dat wist ik niet. Is dit standaard leverbaar vanaf de fabriek??
Ik kende het systeem alleen bij de FJR.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2014, 22:15:14
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1240784 date=1391010082
Oké, dat schakelaartje ken ik niet. Sorry, mijn eenkennigheid van een versleten BMW rijder.

Volgens mij zit die schakelaar ook op de BMW... Bij de Pan European is het dezelfde knop maar dan de andere kant op duwen om te seinen. Volgens mij zit bij de "oude" R1200RT ook een soort trekker bij de linkerwijsvinger.

Ik weet niet of ik het handig zou vinden om het seinen-met-groot-licht op te offeren. Er komen wel knipperende koplampen op, maar het seinen gebruik ik ook wel om net even extra aandacht te vragen (of om linksklevers aan de kant te krijgen, als vegen niet helpt...) En de huidige oplossing met een knop om met de linkerduim te bedienen werkt voor mij wel goed. Ligt goed binnen bereik, maar ik weet niet of dit kan met de controller zoals die op de nieuwe RT zit. Hoe het bij de FJR zit weet ik niet, ik heb geen ervaring met die fiets. Weet wel dat ik hem in politie/KMAR uitvoering niet mooi vindt, hij oogt erg goedkoop. Dit terwijl ik de burgerfiets een mooie machine vindt. Alleen jammer van die 2 extra cilinders  >:D

Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1240784 date=1391010082
Oké, dat wist ik niet. Is dit standaard leverbaar vanaf de fabriek??
Ik kende het systeem alleen bij de FJR.

Is een optie, een soort quickshiftter. Hier staat een stukje erover:
http://www.bmw-motorrad.nl/nl/nl/index.html?content=http://www.bmw-motorrad.nl/nl/nl/bike/tour/2013/r1200rt/r1200rt_overview.html

Ik denk dat dit wel een makkelijk systeem kan zijn tijdens het werk. Kan toch weer een handeling schelen.