Aanbesteding nieuwe dienstmotoren KMar

Auteur Topic: Aanbesteding nieuwe dienstmotoren KMar  (gelezen 49893 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #60 Gepost op: 28 augustus 2014, 17:18:48
Citaat van: Cabo link=msg=1292003 date=1409238786
Rijdend komt de lamp in principe nooit hoger dan de schouder of schuin o.i.d.!
De lamp is bedoeld voor de 360 (achterzijde en zijkanten). Voor de front heb je genoeg andere flitsers.

Achterzijde en zijkanten zit je niet aan de 360 graden ;) 360 graden, volledige cirkel, van alle kanten zichtbaar ;)
Ik ga inderdaad even voor het gemak uit van een omhoog geschoven telescoop-paal (want daarom zitten ze erop uiteindelijk) en je in dát geval sneller/makkelijker zichtbaar bent voor tegemoetkomend of zelfs kruislings (tussen 10 en 30 graden rechtsvoor) dan de lamp op achter rechts. Niet om een wilde discussie op te starten, gewoon benieuwd. Bij een LE voertuig zitten ze ook links achterop, niet rechts bijvoorbeeld. Is het vanuit een "zo deden we het altijd" of zit er een gedachte achter, daar ben ik benieuwd naar!  O0


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #61 Gepost op: 28 augustus 2014, 17:26:36
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1292004 date=1409239128
Achterzijde en zijkanten zit je niet aan de 360 graden ;) 360 graden, volledige cirkel, van alle kanten zichtbaar ;)

Ja, daarom zitten er front flitsers op.. En dan heb je toch 360 graden optische signalen?!

Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1292004 date=1409239128
Ik ga inderdaad even voor het gemak uit van een omhoog geschoven telescoop-paal (want daarom zitten ze erop uiteindelijk) en je in dát geval sneller/makkelijker zichtbaar bent voor tegemoetkomend of zelfs kruislings (tussen 10 en 30 graden rechtsvoor) dan de lamp op achter rechts. Niet om een wilde discussie op te starten, gewoon benieuwd.

Die paal is helemaal niet uitgeschoven als je rijdt, op welke foto zie je dat dit zo is?
Lijkt wel of jullie niet beseffen dat er blauwe lampen knipperen aan de voorzijde.

Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1292004 date=1409239128
Bij een LE voertuig zitten ze ook links achterop, niet rechts bijvoorbeeld. Is het vanuit een "zo deden we het altijd" of zit er een gedachte achter, daar ben ik benieuwd naar!  O0

Op de auto's ja,. Niet op de motoren van de LE.


Gast

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 28 augustus 2014, 17:33:50
Nou Nou Nou niet zo reageren als een gebeten hond.
We realiseren en besseffen ons ALLEMAAL dat er voorop ook blauwe lampen zitten. Nee, de paal is niet uitgeschoven als je rijdt, jammer, daarvoor is het een uitschuifbare paal.
De vraag is niet zo moeilijk, waarom zit de zwaailamp rechtsachter, niet linksachter bij de motoren? Weet iemand wél het antwoord?


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #63 Gepost op: 28 augustus 2014, 17:43:25
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1292007 date=1409240030
Nou Nou Nou niet zo reageren als een gebeten hond.
We realiseren en besseffen ons ALLEMAAL dat er voorop ook blauwe lampen zitten. Nee, de paal is niet uitgeschoven als je rijdt, jammer, daarvoor is het een uitschuifbare paal.
De vraag is niet zo moeilijk, waarom zit de zwaailamp rechtsachter, niet linksachter bij de motoren? Weet iemand wél het antwoord?

Die paal kan je uitschuiven als je stil staat. Er zijn talloze redenen te bedenken waarom deze niet standaard zo hoog zit als je gaat rijden.

En er zitten ook voordelen aan het feit dat de lamp op rechts zit. 9 van de 10 keer rij je met bijv. een spoedrit/VIP begeleiding op rijstrook 1. Het is niet ondenkbaar dat er een auto achter je rijdt, waardoor het naderende verkeer op rijstrook 2 deze lamp dan niet ziet.
Om in te halen heb je genoeg aan de frontflitsers.

Wat de precieze reden is weet ik niet, wel weet ik dat de lamp in bijna alle landen aan de rechterzijde zit op de motor.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #64 Gepost op: 28 augustus 2014, 18:04:10
Of zit deze rechtsachter puur uit gemakt met bekabeling/montage e.d.?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #65 Gepost op: 28 augustus 2014, 18:43:33
Ik heb zelf geen motor maar opstappen vanaf de linker zijde wat de meeste doen? Dan zit de paal iig niet in de weg...


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #66 Gepost op: 28 augustus 2014, 18:53:22
Citaat van: cavia link=msg=1292019 date=1409244213
Ik heb zelf geen motor maar opstappen vanaf de linker zijde wat de meeste doen? Dan zit de paal iig niet in de weg...
Dit zou het wel eens kunnen zijn inderdaad, niet aan gedacht!


TAS-716

  • Werkzaam op brandweervoertuigen-gebied
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #67 Gepost op: 28 augustus 2014, 19:14:17
Een uitgebreid artikel over de nieuwe Yamaha FJR 1300A KMar-motorfiets in het Defensie Magazine: http://magazines.defensie.nl/kmarmagazine/2014/06/nieuwe-kmar-motor
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #68 Gepost op: 28 augustus 2014, 23:49:54
Even tussendoor 'waarom zit die pit rechts': Rechts is relatief. Hij zit aan de rechterkant van het 'topkoffertje', dus zo'n 10 centimeter uit het midden.

Ik geloof best dat een motorrijder dan voor het verkeer van (voor hem/haar gezien) rechts eerder zichtbaar is dan verkeer van links. Althans; de pit. Want de verlichting aan de voorzijde is niet verkeerd en zal best gezien worden. Wanneer de directionele flitsers van de kuip niet meer voldoende zijn, is de pit volgens mij links als rechts goed zichtbaar.



paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #69 Gepost op: 29 augustus 2014, 18:16:18
Citaat van: Cabo link=msg=1292009 date=1409240605
Wat de precieze reden is weet ik niet, wel weet ik dat de lamp in bijna alle landen aan de rechterzijde zit op de motor.
Kijk maar:

(Dublin, Garda Traffic Corps)

(Leuven, lokale politie)

(Sevilla, Policia Local)

(Rouen, Gendarmerie)