27mc kan levens redden

Auteur Topic: 27mc kan levens redden  (gelezen 15126 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #10 Gepost op: 31 januari 2014, 22:57:46
Kanaal 9 was meer internationaal, 14 voor Nederland. 19 inderdaad voor truckers, maar dat betekent toch echt niet dat truckers altijd maar op hetzelfde kanaal zitten. Andere argumenten zijn ook al genoemd, 27MC is zijn grootste tijd al ruimschoots voorbij. Ik ken een aantal vrachtwagenchauffeurs die vroeger fervente 27MC'ers waren, maar vandaag de dag echt geen bakkie meer in hun truck hebben hangen. Nogmaals, een heel vaag verhaal. Zal best een kern van waarheid in zitten, maar door te roepen "27MC kan levens redden" wordt het veel rooskleuriger voorgeschoteld dan het in werkelijkheid is.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #11 Gepost op: 2 februari 2014, 18:30:38
Kanaal negen was voor noodoproepen
Kanaal veertien voor gewone oproepen of iemand stand-by is.
Kanaal negentien vrachtwagens.
Kanaal zeven zandauto's, althans in de randstad.

Ik denk dat een goeie meerderheid nog wel een bak heeft, maar dit zal misschien 10% van de weggebruikers bereiken, redelijk zinloos en hooguit goed voor meer chaos.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #12 Gepost op: 2 februari 2014, 18:56:56
Citaat van: Berger link=msg=1241611 date=1391362238
Kanaal negen was voor noodoproepen
Kanaal veertien voor gewone oproepen of iemand stand-by is.
Kanaal negentien vrachtwagens.
Kanaal zeven zandauto's, althans in de randstad.

Ik denk dat een goeie meerderheid nog wel een bak heeft, maar dit zal misschien 10% van de weggebruikers bereiken, redelijk zinloos en hooguit goed voor meer chaos.

Mijn ervaring is dat het merendeel van de vrachtwagens welke in Nederland rondrijden geen werkende bak aan boord hebben.
Dan heb ik het met name over de vrachtwagens die voor de binnenlandse distributie worden gebruikt, dit is ook een gevolg van het feit dat deze auto's vaak geen vaste chauffeur meer kennen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #13 Gepost op: 2 februari 2014, 19:49:46
Citaat van: Berger link=msg=1241611 date=1391362238
Kanaal negen was voor noodoproepen
Kanaal veertien voor gewone oproepen of iemand stand-by is.
Kanaal negentien vrachtwagens.
Kanaal zeven zandauto's, althans in de randstad.

Ik denk dat een goeie meerderheid nog wel een bak heeft, maar dit zal misschien 10% van de weggebruikers bereiken, redelijk zinloos en hooguit goed voor meer chaos.

Mijn ervaring, uit het verleden zelf en het heden uit de kennissen kring, is dat de 27MC nog redelijk leeft en zelfs weer opkomt. Er vinden weer redelijk vossenjachten plaats en er zijn nog behoorlijk mobiele stations.
Nadeel is dat de discipline van weleer niet meer zo leeft, dit heeft voor al te maken met de oostblokkers die behoorlijke vermogens hebben en hun regeltjes uit het land van herkomst hanteren.

Vroeger stond 9 idd bekent als noodkanaal echter is mijn ervaring dat hier naartoe werd verhuisd om de noodoproep "af te werken" er werd voor een noodoproep gewoon ingebroken op een kanaal waar werd "gewerkt" en bij contact werd verhuisd naar kanaal 9 dat eigenlijk altijd vrij werd gehouden.

Toen was het ook handig om een scanner in de auto te hebben, had je een noodoproep dan werkte je vanuit mobiel naar een basis station die dan de politie aan de telefoon hadden, de politie stelde de vragen gewoon via de meldkamer, jij luisterde je scanner weer uit en gaf antwoord aan het basis station die het weer aan de politie melde...

Tja dat was nog een mooie tijd zeker wat betreft samenwerking tussen diverse mensen en taakvelden... heb zo een keer een dubbel 8tje van de weg laten halen:

- meldkamer: Waar rijd de melder nu
- mobieltje op 9: A7 richting Den Oever hm paal 30.1
- basis station naar meldkamer doorgeven
- meldkamer: De politie komt bij Hoorn de A7 op rijden wat zijn de herkenningspunten van de melder ?
- nu bij hmp 31.5 witte Datsun Bleubird kenteken: GP**RB
- basisstation weer door melden
- Meldkamer: politie loopt in op de melder, wat zijn de herkenningspunten van het voertuig waar de melder achter rijd.
- mobieltje: beige MB 190 D kenteken: .. .. ..en ik zie blauwe lampen in mijn spiegels. Ik rijd op de midden streep voorligger betaald dubbele MRB.
- basisstation meld weer door
- Meldkamer kan de melder nog volgen voor een getuige verklaring..
- Mobieltje ja dat kan politie nu direct achter me
- basisstation meld weer door
- Meldkamer: bedankt voor de melding wacht u even bij de collega's u mag de verbinding staken.
- basisstation bedankt ieder op kanaal 9

Op de afsluitdijk stond alles net voorbij het monument aan de kant bestuurder rolde uit de mercedes, maar 27 MC werkte prima  098uo
Jammer eigenlijk dat deze "romantiek" verloren is gegaan. :'(
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #14 Gepost op: 3 februari 2014, 15:55:28
27mc ofwel de 11 meterband is volledig passè.

Oostblokpiloten zitten op de AM band dus kansloos als er op FM iets uitgezonden wordt.
Het is op AM wel te ontvangen maar niet te verstaan.

Ook in het meerendeel van de NL vrachtwagens hangt geen 27mc meer of ze zitten niet eens op 19 maar op frequenties buiten het goedgekeurde gebied,
Boven kanaal 40 of op de Alpha kanalen.

Mijn bak hangt op de 27.555Mhz USB dus ik hoor op FM al helemaal niks  ;D  998765
Groetjes, Marco


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Reactie #15 Gepost op: 19 maart 2014, 12:47:11
Ik zou zelf denken dat een dubbele rij matrixborden veel handiger is. Dus bijvoorbeeld op een weg met 3 rijbanen niet 3 matrixborden maar juist 6. 3 van de 3 geven dan de actuele wegsituatie aan (rode kruizen, snelheidsbeperkingen etc.) en de andere 3 zouden zo ingesteld moeten worden dat ze een "rettungsgasse" simuleren. Dit introduceren via radio, tv en flyers en heel nederland (optimistisch gezien) zou het dan moeten snappen. Is het natuurlijk wel lastig buitenlandse bestuurders hier alert van te maken. Maar als 30 auto's om je heen het doen blijf je ook niet in de weg staan natuurlijk.
 e050


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #16 Gepost op: 19 maart 2014, 12:55:16
In basis zouden de matrixborden in de huidige opstelling al voldoende moeten zijn zeker bij 3 of meer rijstroken. middelste strook een roodkruis en die naar gelang de lengte van de file steeds verder naar achter verkassen.

Probleem is alleen dat nederlanders het niet willen snappen het ofwel vanwege de mentaliteit of wel vanwege slechte voorlichting
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #17 Gepost op: 19 maart 2014, 12:58:15
Je zou natuurlijk ook iets kunnen verzinnen in de trent van een knipperend blauw vlak, kruis of pijlen, zodat de weggebruikers snappen dat het gaat om een voorrangsvoertuig. Dit m.i. kunnen bijdragen aan de doorstroming richting het incident. Hierbij is voorlichting richting de burger en communicatie tussen de HV-diensten en verkeerscentrales dan wel van vitaal belang.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #18 Gepost op: 19 maart 2014, 13:10:05
Citaat van: MarcoIF link=msg=1241810 date=1391439328
27mc ofwel de 11 meterband is volledig passè.

Oostblokpiloten zitten op de AM band dus kansloos als er op FM iets uitgezonden wordt.
Het is op AM wel te ontvangen maar niet te verstaan.

Ook in het meerendeel van de NL vrachtwagens hangt geen 27mc meer of ze zitten niet eens op 19 maar op frequenties buiten het goedgekeurde gebied,
Boven kanaal 40 of op de Alpha kanalen.

Mijn bak hangt op de 27.555Mhz USB dus ik hoor op FM al helemaal niks  ;D  998765
foei, dat mag dus niet! :D. Ook met een 'kacheltje' aan boord zeker  ::) ^-^
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #19 Gepost op: 19 maart 2014, 13:40:14
Citaat van: pompbediende link=msg=1252105 date=1395231005
foei, dat mag dus niet! :D. Ook met een 'kacheltje' aan boord zeker  ::) ^-^

beetje bak met ssb heeft geen kachel nodig.
Heb eeb superstar 3600 gehad, 0,2 tot 60 watt regelbaar vermogen..... tot de andere kant van de oceaan geen probleem op usb dus..... kacheltjes zijn voor de verwarming en nergens anders voor. mits je goeie spullen hebt  998765 098uo
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend