HV-helmen

Auteur Topic: HV-helmen  (gelezen 5556 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #10 Gepost op: 20 oktober 2007, 12:30:24
Hey Sander,

wij werken ook met de MSA helm (F2-Xtrem), zitten bij ons op tankautospuit.
Op zich een prettige helm om mee te werken. Het gehoor is beter, ventilatie is veel beter als de standaard blushelm. Ook vind ik de veiligheidsbril praktischer als die in de blushelm.

Brandweer Haarlemmermeer werkt met een pacific-helm. Ik weet niet precies welk type. Dat is ook het onderzoeken waard.



 


Hey Roland,

Ja, ik wil proberen om die helmen ook bij ons aan te schaffen, zie er ook een hoop voordelen mee. Al dan niet in combinatie met een helmlamp. Volgens mij hebben jullie enkel de helm toch? Alleen nog effe aantonen wat de voordelen zijn ten opzichte van de standaardhelm. Maar gaat de goede kant op. Dus wie weet.

Groeten,

Sander

PS: lukt t een beetje met repressie???


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #11 Gepost op: 20 oktober 2007, 12:31:13
Ik heb je een mail gestuurd met daarin wat info.

Groetjes



Harstikke bedankt voor je mailtje, ziet er goed uit.

Groeten

Sander


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #12 Gepost op: 20 oktober 2007, 12:59:06
Zijn er ook nadelen aan deze helm?


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #13 Gepost op: 20 oktober 2007, 19:19:32
Zijn er ook nadelen aan deze helm?

ja. ;)
wanneer je een tweede melding krijgt op de terug weg.......
idem waarom we geen hv-overall hebben.


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2007, 09:01:03
Dat is inderdaad een nadeel als je het verhaal nog niet goed gelezen heb en een loze kreet de lucht in gooit zonder verder het verhaal te kennen ;)

Zoals eerder al verteld in het verhaal,( ik zou het nog even herhalen, dan hoef je het niet terug te lezen) worden de hv-helmen op de ts opgeborgen. hangen in de manschappenruimte. Je rukt dus altijd uit met je blushelm bij je.
Zo, dat is punt 1.

Wat betreft punt 2;
Een hv-overall is iets anders dan dat jij op het eerste ogenblik denk. Het bestaat uit het volgende:
Een overall waarvan het broekgedeelte uit bestaat uit een normale brandwerende broek, het bovengedeelte is echter lichter uitgevoerd. (enkele laag nomex)
Hieroverheen wordt standaard een blusjas gedragen. Dus met elke uitruk. Alleen als de weersomstandigheden dusdanig warm zijn en de omstandigheden laten het toe, doe je met een hv-klus je jas uit. De bv beslist hierin.
Dus laat die brand maar komen op de terugweg! :D


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #15 Gepost op: 4 december 2007, 20:30:52
In Amersfoort maken wij al een geruime tijd gebruik van de HV helmen.
Er zijn genoeg voordelen, en vooral het draag-comfort tijdens de inzet is is een uitkomst.

ja. ;)
wanneer je een tweede melding krijgt op de terug weg.......
idem waarom we geen hv-overall hebben.

Bij ons zijn ze standaard bepakking op de TS, dus ze liggen in een kist bij het materieel, dus je rukt gewoon standaard uit met je normale helm en kan de helm pakken indien het nodig is.

De HV overals hebben wij ook, deze hangen naast onze normale  uitrukkleding, wat wij wel altijd doen is de gewone bluskleding meenemen mocht er een 2e melding komen dat wij wel voledig uitruk gereed zijn.