Inkijk in politiewerk (24/7 en andere politiekanalen)

Auteur Topic: Inkijk in politiewerk (24/7 en andere politiekanalen)  (gelezen 400681 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #190 Gepost op: 30 maart 2015, 17:52:07
Citaat van: DiNozzo link=msg=1340422 date=1427716018
Videoblog: Spoedassistentie collega: http://www.youtube.com/watch?v=PDl357mxnG0

Strak!


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #191 Gepost op: 30 maart 2015, 18:02:52
Gaaf om te zien! Wat is de taakverdeling tijdens zo'n rit? Ik zie dat de bijrijder een aantal keer de ruitenwissers bedient, is dit standaard? Wat wordt er aangeleerd?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


marsmello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
  • Werkzaam in de burgerluchtvaart.
Reactie #192 Gepost op: 30 maart 2015, 18:07:53
Citaat van: DiNozzo link=msg=1340422 date=1427716018
Videoblog: Spoedassistentie collega: http://www.youtube.com/watch?v=PDl357mxnG0

Prachtig om te zien hoe hard en toch beheerst er word gereden.  O0


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #193 Gepost op: 30 maart 2015, 18:42:54
Citaat van: Job45 link=msg=1340461 date=1427731372
Gaaf om te zien! Wat is de taakverdeling tijdens zo'n rit? Ik zie dat de bijrijder een aantal keer de ruitenwissers bedient, is dit standaard? Wat wordt er aangeleerd?

Mijn maatje blijft van alle bedieningen af tenzij ik het vraag. Ik bepaal wanneer de sirene aan gaat, of ik de ruitenwisser gebruik en in welke stand ik de automaat zet. Ik ben daar verantwoordelijk voor en daarmee klooien is een onnodige afleiding. Als ik slecht zicht heb gooi ik zelf de ruitenwisser wel aan.

Ik verwacht van de bijrijder dat hij actief in de communicatie is en mij bij praat. Ook houdt hij zich bezig met de navigatie en geeft mij aanwijzingen zodat ik er niet naar hoef te kijken maar de focus op de weg kan houden. Ook mag de bijrijder de kruizingen en wegen op rechts voor mij overzien en aangeven als daar wat rijdt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #194 Gepost op: 30 maart 2015, 20:25:03
Klopt helemaal! En rijden met OGS doe je waar het kan met z'n tweeen.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #195 Gepost op: 30 maart 2015, 21:43:11
Citaat van: DiNozzo link=msg=1340465 date=1427733774
Mijn maatje blijft van alle bedieningen af tenzij ik het vraag. Ik bepaal wanneer de sirene aan gaat, of ik de ruitenwisser gebruik en in welke stand ik de automaat zet. Ik ben daar verantwoordelijk voor en daarmee klooien is een onnodige afleiding. Als ik slecht zicht heb gooi ik zelf de ruitenwisser wel aan.

Ik verwacht van de bijrijder dat hij actief in de communicatie is en mij bij praat. Ook houdt hij zich bezig met de navigatie en geeft mij aanwijzingen zodat ik er niet naar hoef te kijken maar de focus op de weg kan houden. Ook mag de bijrijder de kruizingen en wegen op rechts voor mij overzien en aangeven als daar wat rijdt.

 O0

Vervelend als de bestuurder ook nog eens de portofoon wilt gebruiken en de MDT wilt inlezen. En dat alles tijdens een spoedrit.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #196 Gepost op: 31 maart 2015, 00:49:38
Citaat van: DiNozzo link=msg=1340465 date=1427733774
Ik bepaal wanneer de sirene aan gaat, of ik de ruitenwisser gebruik en in welke stand ik de automaat zet. Ik ben daar verantwoordelijk voor en daarmee klooien is een onnodige afleiding.

Het sirene gedeelte snap ik niet helemaal, als de meldkamer toestemming geeft en rijden zonder OGS heeft geen meerwaarde (alarmeren verdachte enz), dan zullen bestuurder en bijrijder hetzelfde in hun hoofd hebben? Je hebt namelijk als bestuur niet meer informatie over de situatie dan de bijrijder en jullie hebben beide de rijopleiding gevolgd. Als het goed is maken jullie dus dezelfde beslissing.

Mij lijkt het dat de bediening meer naar de passagierskant zit en het onnodig de aandacht van de bestuurder zou vragen om de boel aan te zetten. Om nou te zeggen dat dit een reden is dat de passagier per se verantwoordelijk moet zijn voor de bediening, nee, maar het is nou ook weer niet 'not done'.


brandweerman511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 273
Reactie #197 Gepost op: 31 maart 2015, 00:56:01
Citaat van: LSPD link=msg=1340546 date=1427755778
Het sirene gedeelte snap ik niet helemaal, als de meldkamer toestemming geeft en rijden zonder OGS heeft geen meerwaarde (alarmeren verdachte enz), dan zullen bestuurder en bijrijder hetzelfde in hun hoofd hebben? Je hebt namelijk als bestuur niet meer informatie over de situatie dan de bijrijder en jullie hebben beide de rijopleiding gevolgd. Als het goed is maken jullie dus dezelfde beslissing.

Mij lijkt het dat de bediening meer naar de passagierskant zit en het onnodig de aandacht van de bestuurder zou vragen om de boel aan te zetten. Om nou te zeggen dat dit een reden is dat de passagier per se verantwoordelijk moet zijn voor de bediening, nee, maar het is nou ook weer niet 'not done'.

Dit is negatief. Het word vaak onderschat hoe het is om te rijden tijdens een spoedrit. Als ik rij, focus ik me alleen op het rijden en het overige verkeer. Het kan dus gebeuren dat ik dingen via de mob mis omdat daar simpel weg mijn prioriteit niet ligt. Dan is het taak voor mijn collega om alles wat van belang te herhalen om te checken of ik het gehoord heb.

Daarbij komt dat IK (bestuurder) verantwoordelijk ben voor mezelf, overige weggebruikers, voertuig en collega. In Rotterdam is het zo dat de eigenlijk nooit toestemming krijgt alleen bij bijvoorbeeld, Reanimatie, ernstig ongeval, ass collega etc. Er zijn collega's bij die voor scheet die dwars zit al die toeters aan knallen op een kruising zodat de overige weggebruikers toch maar opzij gaat. Maar IK ben verantwoordelijk. Als er op dat moment wat gebeurd en mijn UDS word uitgelezen en het blijkt dat mijn OGS aan hebt gestaan zonder toestemming van de OC. Dan heb ik toch wat uit te leggen. Dus het feit blijft. IEDEREEN blijft met zijn handjes van de knoppen af. En wil iemand het wel zal het in overleg gebeuren
er is geen mooier weer dan brandweer!  Niv 3 Politie Rotterdam


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #198 Gepost op: 31 maart 2015, 01:19:27
Citaat van: LSPD link=msg=1340546 date=1427755778
Het sirene gedeelte snap ik niet helemaal, als de meldkamer toestemming geeft en rijden zonder OGS heeft geen meerwaarde (alarmeren verdachte enz), dan zullen bestuurder en bijrijder hetzelfde in hun hoofd hebben? Je hebt namelijk als bestuur niet meer informatie over de situatie dan de bijrijder en jullie hebben beide de rijopleiding gevolgd. Als het goed is maken jullie dus dezelfde beslissing.

Mij lijkt het dat de bediening meer naar de passagierskant zit en het onnodig de aandacht van de bestuurder zou vragen om de boel aan te zetten. Om nou te zeggen dat dit een reden is dat de passagier per se verantwoordelijk moet zijn voor de bediening, nee, maar het is nou ook weer niet 'not done'.

Allereerst wil ik als bestuurder de bediening in bereik hebben. Solo rijden wordt steeds meer gedaan bij ons en dan is het handig als ik er bij kom.

Ten tweede maak je tijdens de rit vaak tactische afwegingen om wel of geen geluid te gebruiken Afhankelijk van de melding. Helaas heb je soms collega's die op het verkeerde moment het geluid aan of uit schakelen terwijl ik dan ineens wel hoorbaar ben of geen voorrangsvoertuig meer. En als ik dan met 70 door een 30 gebied rijdt onderweg naar een reanimatie ben ik graag een voorrangsvoertuig. Sommige collega's gooien op het laatste kilometer alles uit om geen publiek te trekken. Dat vind ik op dat moment van ondergeschikt belang.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #199 Gepost op: 31 maart 2015, 01:26:22
Citaat van: LSPD link=msg=1340546 date=1427755778
Het sirene gedeelte snap ik niet helemaal, als de meldkamer toestemming geeft en rijden zonder OGS heeft geen meerwaarde (alarmeren verdachte enz), dan zullen bestuurder en bijrijder hetzelfde in hun hoofd hebben? Je hebt namelijk als bestuur niet meer informatie over de situatie dan de bijrijder en jullie hebben beide de rijopleiding gevolgd. Als het goed is maken jullie dus dezelfde beslissing.

Zoals brandweerman511 al uitlegt is de bestuurder juridisch aanspreekbaar als er iets misgaat. Daarnaast is de bestuurder degene die bezig is met autorijden en zich op het verkeer focust. Uiteraard kijkt de bijrijder mee, maar die is zoals daarnaast ook met andere zaken bezig (communicatie e.d.).

Citaat
Mij lijkt het dat de bediening meer naar de passagierskant zit en het onnodig de aandacht van de bestuurder zou vragen om de boel aan te zetten. Om nou te zeggen dat dit een reden is dat de passagier per se verantwoordelijk moet zijn voor de bediening, nee, maar het is nou ook weer niet 'not done'.

De bediening zit -in de meeste voertuigen- ongeveer in het midden en is dus goed toegankelijk. Daarnaast kan, als het blauw al aanstaat, de sirene worden ingeschakeld door de claxon in te drukken. Nogmaals drukken schakelt de versneller in.

Het is wel degelijk not done om als bijrijder zomaar de sirene of andere zaken te gaan bedienen. De bestuurder moet dan op een handeling anticiperen die hij niet verwacht en zoals gezegd is hij degene die de verantwoordelijkheid draagt.
Senior GGP / Oost-Brabant