Inkijk in politiewerk (24/7 en andere politiekanalen)

Auteur Topic: Inkijk in politiewerk (24/7 en andere politiekanalen)  (gelezen 400470 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #460 Gepost op: 6 augustus 2015, 16:18:00
De prioriteit zegt alleen iets over het serviceniveau; de tijd die mag zitten tussen aanname melding en ter plaatse zijn. Je kan zelfs voor een prio3 melding toestemming krijgen.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #461 Gepost op: 6 augustus 2015, 16:35:27
Citaat van: CopVR3 link=msg=1365857 date=1438870393

Dat is niet meer zo... Je hebt (nu) 2 soorten prio 1:
Prio 1 met en prio 1 zonder toestemming ogs.

Bij een simpel inbraakalarmpje bijvoorbeeld: geen toestemming ogs.
Is wel geclassificeerd als prio 1 waardoor je wel binnen 15min tp moet zijn.
kun je zelf wel besluiten 'op te schalen' en door te gaan met ogs?  (Uiteraard  i.o.m oc )
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reactie #462 Gepost op: 6 augustus 2015, 16:48:57
Citaat van: pompbediende link=msg=1365861 date=1438871727
kun je zelf wel besluiten 'op te schalen' en door te gaan met ogs?  (Uiteraard  i.o.m oc )

OC is altijd leidend, ook omdat zij vaak meer informatie hebben. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een melder als tweede belt en met aanvullende informatie komt, waardoor de situatie zo wordt dat het OC toestemming geeft voor OGS. In uitzonderlijke gevallen kiest het voertuig zelf voor gebruik van OGS, maar dit is afhankelijk van de situatie (bijvoorbeeld een startende achtervolging).

Ik hoor wel eens dat men al OGS gebruikt, maar dat het OC nog geen toestemming gegeven heeft. Dan worden ze daarop gewezen en zal het uit moeten.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #463 Gepost op: 6 augustus 2015, 17:04:59


Ik hoor wel eens dat men al OGS gebruikt, maar dat het OC nog geen toestemming gegeven heeft. Dan worden ze daarop gewezen en zal het uit moeten.
Klopt. Of als je knel zit in het verkeer/grote afstand moet rijden, kun je bij een dringende melding het OC vragen om toestemming.
Of met je professionele ruimte e.e.a. creatief oplossen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #464 Gepost op: 6 augustus 2015, 17:08:25
Citaat van: CopVR3 link=msg=1365857 date=1438870393

Dat is niet meer zo... Je hebt (nu) 2 soorten prio 1:
Prio 1 met en prio 1 zonder toestemming ogs.

Bij een simpel inbraakalarmpje bijvoorbeeld: geen toestemming ogs.
Is wel geclassificeerd als prio 1 waardoor je wel binnen 15min tp moet zijn.

Ah dat wist ik niet, thanks. Misschien dat ze er bij ons wat anders mee omgaan, omdat ook de prio 1 zonder toestemming wel 30 min rijden kan zijn. Overigens heb ik voor een overvalalarm nog nooit toestemming gekregen... soms pak ik het dan ook zelf.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #465 Gepost op: 6 augustus 2015, 18:26:31
Dan spreek je waarschijnlijk over de OC Rotterdam. De OC Dordrecht (ZHZ), hoort ook bij Rotterdam, geeft dat doorgaans wel en dat zou ook moeten. Prio 1 is toestemming O&G: of je het daadwerkelijk gebruikt bepaal je zelf.

Citaat van: rrpd link=msg=1365831 date=1438863083
Bijzonder dat je in Limburg toestemming O&G krijgt voor een inbraak hd. (Of het handig is om met geluid aan te komen is een ander verhaal..)
Wel goede zaak hoor, daar niet van!
In R'dam krijg je dat bij lange na niet. Alleen voor rea, spoedass, spoedtransport, opvang heli ed.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #466 Gepost op: 6 augustus 2015, 18:46:19
Citaat van: tcf link=msg=1365893 date=1438878391
Dan spreek je waarschijnlijk over de OC Rotterdam. De OC Dordrecht (ZHZ), hoort ook bij Rotterdam, geeft dat doorgaans wel en dat zou ook moeten. Prio 1 is toestemming O&G: of je het daadwerkelijk gebruikt bepaal je zelf.
vind ik ook, ook vind ik het bijzonder dat ook nu de verschillen per regio niet zijn gelijk getrokken. Elke meldkamer hanteert blijkbaar nog verschillende protocollen bij prio1, misschien brengt de invoering van landelijke meldkamer daar verbetering in  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #467 Gepost op: 6 augustus 2015, 19:03:29
Bij ons (oost-Brabant) krijg je doorgaans voor alle heterdaad wel toestemming. Of je hem ook gebruikt is een tweede.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #468 Gepost op: 6 augustus 2015, 19:09:32
Citaat van: silque link=msg=1365870 date=1438873705
Ah dat wist ik niet, thanks. Misschien dat ze er bij ons wat anders mee omgaan, omdat ook de prio 1 zonder toestemming wel 30 min rijden kan zijn. Overigens heb ik voor een overvalalarm nog nooit toestemming gekregen... soms pak ik het dan ook zelf.

Mag iedere politieman/vrouw zelf zomaar OGS inschakelen, zonder toestemming van de meldkamer?
Zijn er verschillen tussen het rijden met OGS met toestemming en zonder toestemming, bijvoorbeeld juridisch?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #469 Gepost op: 6 augustus 2015, 19:38:42
Citaat van: silque link=msg=1365870 date=1438873705
Ah dat wist ik niet, thanks. Misschien dat ze er bij ons wat anders mee omgaan, omdat ook de prio 1 zonder toestemming wel 30 min rijden kan zijn. Overigens heb ik voor een overvalalarm nog nooit toestemming gekregen... soms pak ik het dan ook zelf.

Zelf toestemming pakken maak ik mij als mobilofonist nooit druk om(ik weet het ten slotte toch niet), want die verantwoordelijkheid ligt niet bij mij zodra ik "geen toestemming" heb gegeven. Je bent je bewust wat de gevolgen zijn wanneer er iets mis zou gaan in zo'n geval neem ik aan....

Daarnaast moet je goed inschatten wanneer je het "clublied" uit zet om resultaten te behalen in bepaalde heterdaad situaties..