Inkijk in politiewerk (24/7 en andere politiekanalen)

Auteur Topic: Inkijk in politiewerk (24/7 en andere politiekanalen)  (gelezen 399638 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #470 Gepost op: 6 augustus 2015, 19:40:03
Citaat van: FF4266 link=msg=1365911 date=1438882722
Je bent je bewust wat de gevolgen zijn wanneer er iets mis zou gaan in zo'n geval neem ik aan....
Wat zijn dan de gevolgen als het misgaat?


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #471 Gepost op: 6 augustus 2015, 19:47:50
Wanneer je een aanrijding krijgt kun je je zelf komen verantwoorden waarom je met OGS reed zonder dat je daar toestemming voor kreeg. Dat wordt een hele kluif om je te verdedigen, zeker wanneer er sprake is van ernstig lichamelijk letsel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #472 Gepost op: 6 augustus 2015, 20:49:03
Ben ik niet met je eens...

Sterker nog... ik kan mijzelf veel beter verdedigen als ik een aanrijding heb mét OGS dan zonder OGS, want ik ben dan een voorrangsvoertuig.
Of ik al dan niet toestemming heb gekregen is een conflict tussen mij en mijn werkgever en staat helemaal los van het strafrechtelijke gedeelte wat speelt bij de aanrijding.

Kortom: ik heb zelf de bevoegdheid om wel of niet van mijn vrijstelling (RVV) gebruik te maken, doe ik dat op een hele drukke kruising dan zet ik ons clublied aan om anderen te attenderen én om ervoor te zorgen dat ik een voorrangsvoertuig word. Het probleem is groter als ik iemand schep zonder OGS.

Citaat van: Job45 link=msg=1365903 date=1438880972
Mag iedere politieman/vrouw zelf zomaar OGS inschakelen, zonder toestemming van de meldkamer?
Zijn er verschillen tussen het rijden met OGS met toestemming en zonder toestemming, bijvoorbeeld juridisch?

Formeel heb je toestemming nodig van de meldkamer om OGS in te schakelen; daar houdt iedereen zich in principe ook aan (zelfs ik).. maar soms gebeurt het dat je zelf de beslissing maakt.

Ja die verschillen zijn er, maar dan alleen wel of geen OGS. Met OGS ben je een voorrangsvoertuig en zonder OGS ben je dit niet. Het rijden met OGS zonder toestemming kan je hoogstens een arbeidsconflict opleveren omdat je de brancherichtlijn niet hebt gevolgd.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #473 Gepost op: 6 augustus 2015, 21:03:03
Ben ik niet met je eens...

Sterker nog... ik kan mijzelf veel beter verdedigen als ik een aanrijding heb mét OGS dan zonder OGS, want ik ben dan een voorrangsvoertuig.
Of ik al dan niet toestemming heb gekregen is een conflict tussen mij en mijn werkgever en staat helemaal los van het strafrechtelijke gedeelte wat speelt bij de aanrijding.

Kortom: ik heb zelf de bevoegdheid om wel of niet van mijn vrijstelling (RVV) gebruik te maken, doe ik dat op een hele drukke kruising dan zet ik ons clublied aan om anderen te attenderen én om ervoor te zorgen dat ik een voorrangsvoertuig word. Het probleem is groter als ik iemand schep zonder OGS.

Formeel heb je toestemming nodig van de meldkamer om OGS in te schakelen; daar houdt iedereen zich in principe ook aan (zelfs ik).. maar soms gebeurt het dat je zelf de beslissing maakt.

Ja die verschillen zijn er, maar dan alleen wel of geen OGS. Met OGS ben je een voorrangsvoertuig en zonder OGS ben je dit niet. Het rijden met OGS zonder toestemming kan je hoogstens een arbeidsconflict opleveren omdat je de brancherichtlijn niet hebt gevolgd.
Grotendeels klopt dit. Echter sinds enige tijd is dit opgenomen in de brancherichtlijn. (toestemming van OC)
En die wordt er wel bijgepakt tijdens de behandeling van een strafzaak tegen een agent als het is misgegaan.

In theorie kan een rechter hier dus wat mee. Maar zal dit gedeelte m.i. overlaten aan het disciplinaire traject.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #474 Gepost op: 6 augustus 2015, 21:14:13
De rechter zal het wel meewegen bij de vraag of sprake is van overtreding van artikel 6 WVW. Bijvoorbeeld:
Citaat
Gelet op het - in strijd met de Vrijstelling en de Brancherichtlijn - voeren van optische en geluidssignalen zonder toestemming van de centralist van de meldkamer, het negeren van het voor hem rood licht uitstralende verkeerslicht en het overschrijden van de ter plaatse toegestane maximumsnelheid, is de rechtbank van oordeel dat wettig en overtuigend bewezen kan worden verklaard dat de aanrijding van het politievoertuig van verdachte met de personenauto van [slachtoffer] evident aan de schuld van verdachte te wijten is.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBMAA:2012:BW0655


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #475 Gepost op: 6 augustus 2015, 21:45:28
Citaat van: CopVR3 link=msg=1365941 date=1438887783
Echter sinds enige tijd is dit opgenomen in de brancherichtlijn. (toestemming van OC)

Ik wilde hem net neerzetten inderdaad. Update in de brancherichtlijn..


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #476 Gepost op: 6 augustus 2015, 21:58:21
Interessant!!  Afsplitsen?  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #477 Gepost op: 6 augustus 2015, 23:50:09
Interessant!!  Afsplitsen?  O0
Nou... staat al heel veel overgeschreven hier.
Wil je nog meer weten? ::)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #478 Gepost op: 7 augustus 2015, 09:59:35
Klopt dat de toestemming van OC in de brancherichtlijn staat vermeld. Toch blijft dit een afspraak tussen werkgever en werknemer, het heeft geen wettelijke basis. Het voeren van OGS wel, dit maakt je namelijk een voorrangsvoertuig.  

Als blijkt dat je onvoorzichtig hebt gehandeld - waarbij de normen gesteld in de brancherichtlijn als leidraad worden gebruikt -  en je veroorzaakt een aanrijding, zul je vervolgd kunnen worden voor artikel 5/6 wvw.
Maar ik geloof niet dat je veroordeeld wordt vanwege het feit dat je geen toestemming had van het OC of dat de straf minder zou zijn als je geen OGS had gevoerd, sterker nog... doordat je dan geen voorrangsvoertuig was had je zelfs een groter probleem in mijn ogen!

Dat een rechter het aanhaalt is begrijpelijk, het is namelijk een onderdeel van de richtlijn. Puur juridisch gezien heb je jezelf meer ingedekt alszijnde een voorrangsvoertuig.
OT maar weer?  >:D
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #479 Gepost op: 8 augustus 2015, 01:51:52
! No longer available
Prio1 Zuiderpark Aanhouding verdachte mogelijk met een mes

Gepubliceerd op 7 aug. 2015 Politie Den Haag
Prio1 Zuiderpark. Aanhouding verdachte mogelijk met een mes.

Zoals beloofd ons eerste Prio1 Zuiderpark filmpje.

In dit eerste filmpje zie je hoe wij een mogelijke verdachte met een mes zoeken en aanhouden. Hierbij laten wij zien hoe wij met meerdere eenheden samen werken.

Het volgende filmpje is reeds gemonteerd en zal binnen enkele weken getoond worden.


Volg ons voor meer filmpjes en berichten op Facebook.
https://www.facebook.com/politiezuiderpark
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen