Beveiligers met handboeien

Auteur Topic: Beveiligers met handboeien  (gelezen 21558 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Gepost op: 4 februari 2014, 07:55:33
Afgelopen week was ik bezig met diverse leeftijdsgrenzencontroles in de horeca en tot mijn verbazing zag ik bij een van de horecagelegenheden portiers die handboeien bij zich droegen (gesloten tasje op de rug echter duidelijk zichtbaar dat dit handboeien waren).
Bij mijn weten is een beveiliger niet bevoegd om handboeien te gebruiken en het dragen hiervan lijkt mij, hoewel handboeien niet onder de WWM vallen, dan ook niet wenselijk.

Zijn er mensen binnen de blauwe tak die dit vaker tegenkomen.

Ik weet dat het dragen van handboeien door BOA's aan wie deze niet zijn toegekend, niet is toegestaan.
Dit is als volgt omschreven in de Circulaire BOA:

Het dragen van handboeien door een BOA op het moment dat aan hem niet de bevoegdheid tot het gebruik van de handboeien is toegekend, is niet toegestaan. Hoewel het slechts dragen van handboeien niet wettelijk is verboden, wordt het niet wenselijk geacht dat BOA's aan wie niet de bevoegdheid is toegekend de handboeien daadwerkelijk te gebruiken, deze zichtbaar dragen. Het zichtbaar dragen van handboeien kan enerzijds gezien worden als "passief gebruik" in het kader van de taakuitoefening, anderzijds kan het dragen van handboeien leiden tot het actieve onbevoegd gebruik ervan.

Ik wil hiermee geen discussie losmaken of beveiligers wel of niet met handboeien uitgerust zouden moeten worden, maar ben benieuwd of er voor beveiligers in deze niet hetzelfde geldt als voor een BOA zoals hierboven omschreven.


Servo Per Amikeco


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1 Gepost op: 4 februari 2014, 19:38:27
Artikel 9 lid 3 van de Wet Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus

Citaat
Een beveiligingsorganisatie of recherchebureau aan welke een vergunning is verleend, draagt er zorg voor dat de personen die zijn belast met beveiligingswerkzaamheden onderscheidenlijk recherchewerkzaamheden, bij de uitvoering van hun werkzaamheden geen handboeien dragen, tenzij Onze Minister daarvoor toestemming heeft verleend. Aan de toestemming kunnen voorwaarden worden verbonden. Met toepassing van artikel 28, eerste lid, laatste zinsnede, van de Dienstenwet is paragraaf 4.1.3.3. van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing op het verzoek tot toestemming om handboeien te dragen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #2 Gepost op: 4 februari 2014, 19:45:08
De toestemming tot het dragen van handboeien, en deze ingevolge een dienstvoorschrift te gebruiken, door een boa is bij wet geregeld en wordt ook in de akte van aanstelling vastgelegd. Ook dient deze daar instructie in te krijgen en zonodig bij te houden.
Bij instappen begint de inzet.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #3 Gepost op: 4 februari 2014, 19:47:35
Citaat van: DiNozzo link=msg=1242190 date=1391539107
Artikel 9 lid 3 van de Wet Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus

Nou ben ik niet bekend met vergunningen op basis van dit artikel. Echter weet ik wel dat het veel (lichamelijke) leed kan voorkomen in de horeca, maar ik dacht dat we daarover al een topic hadden lopen.


Bravo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2014, 10:11:47
DiNozzo heeft het goede antwoord al deels gegeven. Het uitgangspunt is dus dat het niet mag en dat is bij wet geregeld.

Het ministerie hanteert een zeer restrictief beleid in het verlenen van toestemming. Zie voor dit beleid art. 8 van de Circulaire particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus.
Citaat
Beveiligingsorganisaties en recherchebureaus moeten er zorg voor dragen dat hun personeel tijdens de beveiligings- of recherchewerkzaamheden geen handboeien draagt. Op deze hoofdregel is slechts uitzondering mogelijk wanneer de Minister van Justitie, na overleg met de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, toestemming heeft verleend voor het dragen van handboeien.

Met het verlenen van toestemming zal grote terughoudendheid worden betracht.

Toestemming kan slechts worden verleend wanneer van de noodzaak tot het dragen van handboeien en van de bekwaamheid in het aanleggen ervan is gebleken.

Bij de beantwoording van de vraag of de noodzaak in een bepaald geval aanwezig en het dragen van handboeien geïndiceerd is, wordt een restrictief beleid gehanteerd. Dit beleid laat zich verwoorden als een ’nee, tenzij’ standpunt. Elk verzoek zal opnieuw aan de hand van alle criteria afzonderlijk beoordeeld moeten worden. Naar aanleiding van een verzoek zal het advies van de korpschef in de regio waar de beveiligingsorganisatie of het recherchebureau is gevestigd worden ingewonnen.

De noodzaak tot het beschikken van de bevoegdheid handboeien te dragen en van de bekwaamheid in het aanleggen van handboeien moet door de aanvrager worden aangetoond.

Bij de beoordeling van individuele aanvragen zullen in ieder geval de volgende vragen worden gehanteerd:
  • is het mogelijk dat de beveiligingsmedewerker of particulier rechercheur bij de uitvoering van zijn werkzaamheden in de omstandigheid komt als bedoeld in artikel 9, vierde lid, van de wet?;
  • in welke frequentie en mate hebben zich in het verleden situaties voorgedaan waarbij het dragen en gebruiken van handboeien wenselijk was geweest ?;
  • is het in de hiervoor bedoelde gevallen bezwaarlijk of onmogelijk een beroep te doen op de reguliere politie ?;
  • is het bezwaarlijk of onmogelijk op een andere wijze dan door het verlenen van toestemming voor het dragen van handboeien te voorzien in de veiligheid van de desbetreffende medewerker of de derden.

Het is onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk dat de beveiliger toestemming heeft. Ik zou het gewoon even doorgeven aan een algemeen opsporingsambtenaar bij de politie (bij voorkeur iemand van de afdeling korpschef taken), want die is krachtens de wet belast is met het toezicht hierop (zie art. 11 WPBR). Dan kunnen zij even kijken of het wel klopt.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #5 Gepost op: 5 februari 2014, 10:27:58
Gelden deze ook op private terreinen? Of is dit alleen voor de openbare ruimte? ???
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #6 Gepost op: 5 februari 2014, 10:38:32
Als een kroeg zelf een beveiliger in dienst heeft is het dan een beveiligingsorganisatie? En wat nou als de beveiliger in dienst kroeg zegt zegt dat het voor privégebruik is na het werk met zijn ....?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #7 Gepost op: 5 februari 2014, 11:00:53
Interessant, het dragen van de handboeien an sich is in mijn ogen geen overtreding en wordt misschien gebruikt ter 'afschrikking'. Echter, op het moment dat de handboeien daadwerkelijk worden gebruikt lijkt het me dat er een overtreding wordt gepleegd. Is er iemand die paraat heeft op welk artikel er opgetreden kan worden?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #8 Gepost op: 5 februari 2014, 11:04:49
Voor iedere burger is het inderdaad geen overtreding, maar als die burger toevallig werkzaam is als particuliere beveiliger is het wettelijk volgens de WPBR niet toegestaan om handboeien te dragen. Niet alleen gebruik, maar ook dragen is wettelijk niet toegestaan voor een particuliere beveiliger, tenzij daarvoor uitdrukkelijk toestemming is verleend.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #9 Gepost op: 5 februari 2014, 11:15:07
Ik heb weinig kaas gegeten van de beveiligingswereld, kan een horecaportier gezien worden als particuliere beveiliger? En nogmaals, welke wet wordt overtreden bij het daadwerkelijk gebruik van de handboeien? wederechtelijke vrijheidsberoving?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.