Afgelopen week was ik bezig met diverse leeftijdsgrenzencontroles in de horeca en tot mijn verbazing zag ik bij een van de horecagelegenheden portiers die handboeien bij zich droegen (gesloten tasje op de rug echter duidelijk zichtbaar dat dit handboeien waren).
Bij mijn weten is een beveiliger niet bevoegd om handboeien te gebruiken en het dragen hiervan lijkt mij, hoewel handboeien niet onder de WWM vallen, dan ook niet wenselijk.
Zijn er mensen binnen de blauwe tak die dit vaker tegenkomen.
Ik weet dat het dragen van handboeien door BOA's aan wie deze niet zijn toegekend, niet is toegestaan.
Dit is als volgt omschreven in de Circulaire BOA:
Het dragen van handboeien door een BOA op het moment dat aan hem niet de bevoegdheid tot het gebruik van de handboeien is toegekend, is niet toegestaan. Hoewel het slechts dragen van handboeien niet wettelijk is verboden, wordt het niet wenselijk geacht dat BOA's aan wie niet de bevoegdheid is toegekend de handboeien daadwerkelijk te gebruiken, deze zichtbaar dragen. Het zichtbaar dragen van handboeien kan enerzijds gezien worden als "passief gebruik" in het kader van de taakuitoefening, anderzijds kan het dragen van handboeien leiden tot het actieve onbevoegd gebruik ervan.
Ik wil hiermee geen discussie losmaken of beveiligers wel of niet met handboeien uitgerust zouden moeten worden, maar ben benieuwd of er voor beveiligers in deze niet hetzelfde geldt als voor een BOA zoals hierboven omschreven.