Wel/niet bevoegd betreden van woning door burger bij zien van slachtoffer

Auteur Topic: Wel/niet bevoegd betreden van woning door burger bij zien van slachtoffer  (gelezen 9145 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Is er ook jurisprudentie waarbij een burger ongevraagd een woning heeft betreden om hulp te verlenen?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Ik zou in dit geval eerst 112 bellen. Zichtbare symptonen doorgeven en pas daarna de keuze maken om eventueel binnen proberen te komen. Ik ga ervan uit dat ik geen gereedschap bij me heb en het inslaan van een ruit zonder de juiste bescherming bied ook grote risico's voor mezelf.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Citaat van: PietjePuk link=msg=1242275 date=1391582174
Vergis je er niet in. Ik ken een verhaal, welke ik geloof, van een burger welke een briefje kreeg van de familie van een slachtoffer. Samengevat? Bedankt dat je een AED hebt gebruikt op meneer X, hij heeft het overleefd. Graag ontvangen wij xxx euro van je, je hebt zijn dure trui namelijk kapot geknipt.

OK, er zijn wellicht burgers die je aansprakelijk zouden stellen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat stand zal houden bij een rechter. (Maar toch erg vervelend).

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: RemcoV link=msg=1242237 date=1391554072
Ik kan mij niet voorstellen dat een agent mij gaat aanhouden voor het intrappen van een deur nadat de ambulance een slachtoffer heeft meegenomen of de schouwarts is gearriveerd.

Als je de deur in schopt terwijl de patiënt al weg is ga je echt wel mee ;)
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Citaat van: DiNozzo link=msg=1242321 date=1391595975
Als je de deur in schopt terwijl de patiënt al weg is ga je echt wel mee ;)

Mmm het was al laat. Dat ging blijkbaar ten koste van de punctuatie...

Ook als ik de zin nu probeer te herschrijven kom ik er nog steeds niet helemaal uit.  98uiye 98uiye

Ik bedoelde dus weer te geven dat als het slachtoffer met een ambulance of lijkauto weg gaat, de situatie blijkbaar ernstig was. Die ernst van de situatie zou dan moeten werken in het voordeel van diegene die op basis van zijn inschatting van de ernst van de situatie de deur heeft ingetrapt. (Dat wist je wel, maar ik kon het toch niet laten het nog eens uit te leggen)  :-\

Overigens heb ik wel eens een AED alert SMS gehad ruim een half uur nadat deze was verzonden. Gelukkig krijg ik de evaluatiemailtjes altijd eerder op mijn telefoon dan de SMS zelf en had ik het dus al gezien. Zie het al voor me: sta je daar op een voordeur te bonken na een AED alert terwijl het hele circus al weer vertrokken is...  098uo

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !