Functionele Herkenbaarheid Brandweer

Auteur Topic: Functionele Herkenbaarheid Brandweer  (gelezen 18877 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Gepost op: 16 juni 2005, 11:53:53
Na aanleiding van wat discussies zou ik graag uw mening willen horen over een landelijke richtlijn voor uitrukkleding.

Om betekenisverwarring te voorkomen gaat het in deze poll niet om de normale uitrukkleding maar om de uitrukkleding van ovd'en, cvd'en, ags'en, woordvoerders etc.

Op dit moment is het zo dat er in de veschillende regio's ook verschillende kleding wordt gedragen. Sommige regio's hebben bepaalde kleuren jassen en andere regio's hebben weer een bepaald kleur hesje aan. Erg verwarrend is dit allemaal dus vandaar deze poll.

Vindt u dat er landelijke richtlijn moet komen voor de uitrukkkleding van ovd'en, cvd'en, ags'en etc.  ??

Groeten Ricardo


HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


scoutcow

  • Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
    • Rhovanion
Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2005, 13:00:51
Ik ben er wel voor. Als je dan eens een zeer grote inzet hebt dat er ook mensen uit andere regio's komen, moet je meteen kunnen zien wie de ovd of cvd o.i.d. is. Het is mischien wel even wennen voor degenen die een ander pak gewend zijn, maar uiteindelijk herkent iedereen wie in welke functie is en hoef je niet eerst te zoeken voor je wat met de ovd kan overleggen, maar zie je gelijk aan zijn kleding dat hij de ovd is. Het wordt denk ik wel lastig om dan uit te kiezen wie welke kleding krijgt en dan iedereen er mee in te laten stemmen, maar het is opzich een goed plan, zodat er wat meer overzicht is op de plek incident.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2005, 14:41:30
Ik heb er geen mening over,als je de OVDen allemaal hetzelfde eruit wil laten zien,dan moet je iedereen hetzelfde eruit laten zien.iedere brandwacht,iedere bevelvoerder.


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2005, 16:06:52
Volgens mij moet je hier niet al te moeilijk over doen. Als iedereen nou eens gewoon gaat werken met dezelfde kleur hesjes, dan ben je al een heel eind:
-rood = bevelvoerder
-groen = OVD
-blauw = ROGS
-geel = HOVD / CVD

Kosten: beperkt
Herkenbaarheid: groot

Wat wil je nog meer ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2005, 16:08:30
Volgens mij moet je hier niet al te moeilijk over doen. Als iedereen nou eens gewoon gaat werken met dezelfde kleur hesjes, dan ben je al een heel eind:
-rood = bevelvoerder
-groen = OVD
-blauw = ROGS
-geel = HOVD / CVD

Kosten: beperkt
Herkenbaarheid: groot

Wat wil je nog meer ;D
Tsja,zo denk ik er ook over.het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld.Met speciale helmen,jassen noem maar op


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2005, 16:09:04
Volgens mij moet je hier niet al te moeilijk over doen. Als iedereen nou eens gewoon gaat werken met dezelfde kleur hesjes, dan ben je al een heel eind:
-rood = bevelvoerder
-groen = OVD
-blauw = ROGS
-geel = HOVD / CVD

Kosten: beperkt
Herkenbaarheid: groot

Wat wil je nog meer ;D

Jah ben ik het helemaal mee eens
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


scoutcow

  • Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
    • Rhovanion
Reactie #6 Gepost op: 16 juni 2005, 16:29:33
Het is zo simpel, maar er zijn een heleboel mensen die het daar dan weer niet mee eens zijn :-\ :-X


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2005, 23:23:41
Gelukkig loopt dat hier in de regio allemaal goed.. De RAGS draagt netjes zo'n felle jas, de OVD en bevelvoerders hun jasjes.. Dus.. niet te missen, maar een landelijke richtlijn is nooit verkeerd.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2005, 22:33:51
Ik denk dat het in korpsen waar veel met verschillende bevelvoerders wordt gewerkt best wel handig kan zijn.

Wij hebben een vaste bevelvoerders en die zijn te herkennen aan de witte helm met rode streep. Alle manschappen en inval-bevelvoerders dragen een zwarte helm. Geen problemen mee bij ons.

Voor de rest hebben we wel hesjes liggen in de VC maar voordat die gevonden zijn is het incident al meester geloof ik hahaha


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 14 december 2008, 17:50:19
We zijn een flinke tijd verder en inmiddels ligt er een leidraad functionele herkenbaarheid, opgesteld door de NVBR.

Zie de volgende documenten / links:

Site Brandweerkennisnet - maart 2007
--> Leidraad 'Functionele Herkenbaarheid - eenvoudig in zicht - ' (pdf)

Site Brandweerkennisnet poster - november 2008
--> Poster / Folder (pdf)
--> Begeleidende brief (pdf)


In het kort de kleuren:
Bevelvoerder
OvD, PelotonCommandant
HOvD, CompagnieCommandant, (R)CvD

Adviserend: AGS, Veiligheidsadviseur
Ondersteunend: voorlichtingting, logistiek, enz)

Voor herkenbaarheid wordt gebruik gemaakt van schouderstukken welke dmv. klitteband zijn aan te brengen op de blusjas.



Ben benieuwd naar de meningen over dit plan :)

Ik zal niet gelijk m'n eigen mening ventileren. Dat zet gelijk weer zo'n toon :-X ;D
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s