Dronken passagiers gevaar voor cruiseschepen?

Auteur Topic: Dronken passagiers gevaar voor cruiseschepen?  (gelezen 49655 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 7 februari 2014, 14:45:48
Hulpverlening voor cruiseschepen op zee is al problematisch wegens het grote aantal passagiers maar als ze dan ook nog dronken zijn?

http://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/nieuws/wantoestanden-britse-ferry-in-veiligheidsregio.9188778.lynkx

 ::)




Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #1 Gepost op: 7 februari 2014, 21:44:30
Tsja..interessante discussie. Als er echt een keer de pleuris uitbreekt dan heeft men best een uitdaging denk ik. Zonder gekheid: is de ME/politie voorbereid op optreden aan boord van een schip met onwijs veel gangen en kamers?
Bijdragen op persoonlijke titel.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #2 Gepost op: 7 februari 2014, 22:07:59
Ik geloof dat we hier verschil moeten maken tussen "op open zee", dwz in internationale wateren, en "in nationale wateren" dus binnen de zeegrenzen. Voor internationale wateren geldt voor sommige aspecten de wetgeving van het land waar het schip geregistreerd is.

Zonder nu te willen beweren dat ik er veel verstand van heb, meen ik (maar experts weten dat ongetwijfeld beter) dat de kapitein van het schip, zeker in internationale wateren, een groot deel van de verantwoording voor de openbare orde draagt.
Zo zal er ongetwijfeld verschil bestaan tussen de handhaving van de openbare orde op ferries (frequent in nationale wateren onderweg) en cruiseschepen (wellicht frequenter internationaal onderweg).
Het fijne weet ik er niet van - wie wel?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2014, 23:44:22
Voor de meeste internationale veerdiensten is de verkoop van taks-free een uitermate lucratieve bron van inkomsten.
Daarnaast is de drank aan de bar aan boord soms aanmerkelijk goedkoper dan aan de wal. Dus de liefhebbers gieten zich dan ook zo snel mogelijk vol.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2014, 00:32:24
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1243000 date=1391807279
Ik geloof dat we hier verschil moeten maken tussen "op open zee", dwz in internationale wateren, en "in nationale wateren" dus binnen de zeegrenzen. Voor internationale wateren geldt voor sommige aspecten de wetgeving van het land waar het schip geregistreerd is.

Zonder nu te willen beweren dat ik er veel verstand van heb, meen ik (maar experts weten dat ongetwijfeld beter) dat de kapitein van het schip, zeker in internationale wateren, een groot deel van de verantwoording voor de openbare orde draagt.
Zo zal er ongetwijfeld verschil bestaan tussen de handhaving van de openbare orde op ferries (frequent in nationale wateren onderweg) en cruiseschepen (wellicht frequenter internationaal onderweg).
Het fijne weet ik er niet van - wie wel?

Verantwoordelijkheid en het kunnen uitoefenen van effecitief gezag zijn twee heel verschillende zaken ;)
Bijdragen op persoonlijke titel.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #5 Gepost op: 8 februari 2014, 08:25:41
Ik denk dat het betreffende bedrijf een enorme financiele prikkel heeft gehad om he voortaan anders te doen/organiseren.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #6 Gepost op: 8 februari 2014, 09:14:07
Citaat van: JJ75 link=msg=1243030 date=1391844341
Ik denk dat het betreffende bedrijf een enorme financiele prikkel heeft gehad om he voortaan anders te doen/organiseren.

De doorslaggevende financiele prikkel is het bedrag onder de streep aan het eind van het boekjaar.

Grote drankinkopen en overmatig drankgebruik aan boord van internationale veerboten vormen al heel lang een van de bestaansrechten van veerdiensten.
Bij sommige veerverbindingen gaat men gewoon regelmatig even heen en weer voor de drank dat is veel goedkoper om zo aan de drank plus rookwaren etc. te komen dan om het in eigen land te kopen.
Voorbeelden hiervan zijn de veerdiensten tussen Finland/Zweden/Rusland etc. en UK en Ierland.
In (Noord) Noorwegen zijn sommige dorpen droog gelegd en is de postboot als het ware een varende bar waar men zich aan boord komt laven.

Dronken figuren kunnen onverantwoord gedrag vertonen en zijn in feite overal een gevaar.
De topic titel is onjuist en zou in dit geval moeten luiden ....... gevaar voor internationale veerboten.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #7 Gepost op: 8 februari 2014, 12:07:34
Verantwoordelijkheid en het kunnen uitoefenen van effecitief gezag zijn twee heel verschillende zaken ;)

Dat klopt nauurlijk. Wat ik daarmee wilde zeggen is dat er op cruiseschepen zowel meer intentie als meer mogelijkheden bestaan om het probleem niet te groot te laten worden. Denk alleen al aan de verhouding personeel/passagiers, die beduidend hoger ligt dan op de gemiddelde ferry. De topictitel is dan ook niet geheel correct, want het probleem doet zich op ferries veel vaker voor dan op cruiseschepen.

Dat er op ferries niet al te krachtdadig tegen opgetreden wordt mag enerzijds inderdaad aan de al genoemde mogelijke negatieve invloed op de (gewilde) alcoholverkoop liggen, aan de andere kant ben je bijna altijd in de buurt van vasteland en kan er door autoriteiten ingegrepen worden als het écht uit de klauwen loopt, wat op een cruiseschip iets moeilijker is. Het dunne personeelbestand op ferries is er dan ook helemaal niet op berekend krachtdadig in te grijpen, terwijl daarvoor op cruiseschepen iets meer mogelijkheden zijn (in extreme gevallen met gebruik van cellen en ook bewapende bemanningsleden).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #8 Gepost op: 8 februari 2014, 12:23:50
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1243043 date=1391857654
, aan de andere kant ben je bijna altijd in de buurt van vasteland en kan er door autoriteiten ingegrepen worden als het écht uit de klauwen loopt, wat op een cruiseschip iets moeilijker is.

Daar zul je dus tijdens een incident ,zoals een aanvaring of brand op zee ,niet zoveel aan hebben.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 8 februari 2014, 14:10:05
Cruiseschepen houden (meestal) de sloepenrol en veerboten niet.

Er is meer tonnage aan cruiseschepen dan aan veerboten bij brand betrokken geweest.

Bijgaand enige overzichten branden ferries, cruise schepen en passagiersschepen :

Veerboten :

Al-Salaam Boccaccio Fire - February 2,2006
Levina1 Fire - February 22,2007
Lisco Gloria Fire - October 9,2010
Queen Of the West Fire -  April 8,2008
Superferry14 Bomb Explosion - February 7,2004
Vina Express 1 - January 20, 2014
Vincenzo Florio Fire - May 29,2009

Cruise schepen :

Achille Lauro Fire - November 30, 1994
Allure Of The Seas Fire - April 20, 2012
Aurora Fire - December 2, 2007
Azamara Quest Fire - March 30, 2012
Bahamas Celebration Fire - December 12, 2011
Calypso Fire - May 2, 2006
Carnival Celebration Fire - January 11, 2000
Carnival Celebration Fire - June 18, 1995
Carnival Ecstasy Cruise Ship Fire - July 20, 1998
Carnival Ecstasy Fire - February 12, 2009
Carnival Freedom Fire - February 6, 2010
Carnival Freedom Fire - November 14, 2007
Carnival Imagination Fire - July 13, 2010
Carnival Inspiration Fire - February 7, 2007
Carnival Pride Fire - May 16, 2009
Carnival Splendor Fire - November 8, 2010
Carnival Splendor Fire - October 31, 2010
Carnival Triumph Fire - April 25, 2013
Carnival Triumph Fire - February 10, 2013
Carnival Tropicale Fire - September 19, 1999
Celebrity Century Fire - October 28, 2012
Celebrity Summit Fire - February 27, 2010
Costa Allegra Fire - February 27, 2012
Emerald Seas Fire - July 30, 1986
Enchantment Of The Seas Fire - August 30, 2007
Grandeur Of The Seas Fire - May 27, 2013
Grand Princess Fire - March 31, 2008
Lakonia Fire - December 22, 1963
Nieuw Amsterdam Fire - May 23, 2000
Nordic Empress Fire - June 15, 2001
Ocean Star Pacific Fire - April 16, 2011
Pearl of Scandinavia Fire - November 17, 2010
Prinsendam Fire - October 41, 980
Queen Elizabeth Fire - January 91, 972
Regent Star Fire - July 22, 1995
Royal Princess Fire - June 18, 2009
Scandinavian Sea Fire - March 9, 1984
Scandinavian Star Fire - April 7, 1990
Scandinavian Sun Fire - August 20, 1984
Star Princess Fire - March 23, 2006
Star Princess Fire - October 13, 2006
Universe Explorer Fire - July 27, 1996
Vistafjord Fire - April 6, 1997
Vistafjord Fire - February 11, 1997

passagiersschepen :

SS General Slocum Fire - June 15,1904
SS Morro Castle Fire - September 8,1934
SS Noronic Fire - September 17, 1949
SS Norway Fire - May 25, 2003
SS Saale Fire Sinking - June 30,1900
SS Yarmouth Castle Fire - November 13,1965

http://www.cruiseshipfires.com/Fires/Passenger_Steamship_Fires.html