HAP vervoer

Auteur Topic: HAP vervoer  (gelezen 38851 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Defflynn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Gepost op: 14 februari 2014, 16:53:13
Laatst een discussie gehad over de auto's van een HAP. Het ging of huisartsen van de HAP nu wel of niet "verplicht" vervoerd moeten worden in een auto met ambu striping en OGS. De een was van mening van wel en de ander van niet.
Volgens mij was/is het de keuze van de HAP zelf. Weet iemand hoe dit precies zit?




Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2014, 16:55:51
Waarom zou dat verplicht zijn? ::)


Defflynn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2014, 17:00:42
Ja vroeg ik me dus ook af. Was iets over dat ook huisartsen in geval van spoed ook binnen 15 minuten bij een patiënt moeten kunnen zijn.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2014, 17:05:34
Citaat van: Defflynn link=msg=1244141 date=1392393642
Ja vroeg ik me dus ook af. Was iets over dat ook huisartsen in geval van spoed ook binnen 15 minuten bij een patiënt moeten kunnen zijn.

Nee, er is geen regelgeving op dat gebied. Overdag komt de huisarts ook gewoon in zijn/haar eigen voertuig bij een spoedvisite. Waarom ze in de ANW wel ineens in een ambulancevoertuig rijden is al uitgebreid besproken hier op het forum.


Defflynn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2014, 17:24:35
Top , ga ik even verder zoeken. Had al een vermoeden dat het er was. Ga wel even goed zoeken erna.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2014, 17:56:54
Het komt erop neer dat de huisarts doordeweeks tussen zijn eigen populatie van ongeveer 3000 patienten werkt en dus bij een spoedgeval makkelijk bij wijze van spreken met de fiets kan gaan.
In het weekend moet die zelfde huisarts plots een populatie bedienen van een 300000 patiënten en dat in een gebied van ongeveer 20 x 25 kilometer.
Dan is het lastig om zonder OGS een spoedrit te rijden, dan moet je een voertuig hebben dat aan bepaalde eisen voldoet.

Wat is nou eigenlijk het probleem dat een HAP beschikt over gestripete voertuigen, jaloezie?

Ik begin een beetje moe te worden dat na ruim 13 jaar nog steeds de HAP niet als volwaardig wordt beschouwd.

Ruud


Defflynn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2014, 20:37:58
Werk zelf al ruime tijd voor een HAP. Dus voor mij is het geen jaloezie oid. Het is/was ook een interne discussie over het wel of niet rijden in een gestriped voertuig. Dit ook omdat er steeds meer geluiden opgaan dat het rijden met OGS (U1 visites) op de tocht staat. Zodoende ook de discussie over het wel/niet vervoeren van HA's in ambu voortuigen.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2014, 21:37:13
Sorry maar een discussie over OGS ritten is mij geheel onbekend.
Wij zijn een goede aanvulling op de spoedzorg van de RAV.
We worden regelmatig door de MKA ingezet, dat gebeurt echt niet zomaar.

Ruud


Defflynn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2014, 15:15:11
Het is dan ook iets wat binnen onze HAP organisatie leeft. Dit heeft diverse redenen. Ben het helemaal met je eens dat we een goede aanvulling op de spoedzorg kunnen zijn. Helaas denkt niet iedereen zo.


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2014, 22:10:08
Ik wil zelfs nog verder gaan en wil graag dat de arts ook in uniform gekleed gaat ipv spijkerbroek en slobbertrui.