HAP vervoer

Auteur Topic: HAP vervoer  (gelezen 38848 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

leo A

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 277
  • LOTUS®kring Zuid-Holland Zuid
    • Lotuskring Zuid Holland Zuid
Reactie #30 Gepost op: 27 februari 2014, 17:43:53
Denk dat dit ook aan de mka ligt.
Bij ons in de regio wordt er nagenoeg niet naar de arts gevraagd, en geven wij als chauffeur alle gegevens door, met de, door de arts gevraagde urgentie. Dit wordt eigenlijk altijd 1 op 1 over genomen.
service controleur kleine blusmiddelen Hap chauffeur Dordrecht LOTUS E.H. verlener https://bit.ly/2BTzliB?fbclid=IwAR1TCU2Ox-kHkiz_nwOC3rJZE6v4Kkv24z-


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #31 Gepost op: 28 februari 2014, 23:27:25
Citaat van: CM link=msg=1246849 date=1393517008
Kennelijk ben je niet helemaal op de hoogte van de werkwijze van een meldkamer ambulancezorg.

CM

Maak het even.....

Ik ben prima op de hoogte van de werkwijze van de meldkamer ambulancezorg. Dit is ook precies de reden waarom de Huisartsenpost in A'dam nu nog altijd telefonisch vervoer/assistentie aanvraagt ipv via de portofoon.
Maar misschien kan je er vanuit gaan dat als een zorgprofessional de taak van het bellen naar de meldkamer uitbesteed dat hier een goede reden voor is. Bovendien zijn de chauffeurs beter op de hoogte van de werkwijze van de MKA en de ambulance dan de gemiddelde HA.

Daarnaast denk ik dat de attitude gewoon op een andere manier zou kunnen. Als je als centralist merkt dat je er niet uit komt is het helemaal niet gek om bijvoorbeeld te zeggen; "Goh, niks ten nadele van jou, maar ik zie het nog niet helemaal voor me, zou ik nog even de HA kunnen spreken?" of "We gaan je helpen, alleen zou ik even persoonlijk met de HA kunnen overleggen?"
Dat klinkt gewoon veel vriendelijker dan "Ben jij (want wij hoeven soms niet met u aangesproken te worden?) de chauffeur? Ik werk alleen met de huisarts"
(dat heb ik letterlijk eenmaal gehoord).

Persoonlijk, en ik spreek puur voor mezelf, heb ik af en toe het idee dat ik mijzelf moet bewijzen tegen over de MKA of ambulance personeel, omdat wij "maar" huisarts chauffeurs zijn. En natuurlijk is dat een heel andere tak van sport, maar we worden prima opgeleid. en is het niet in medische kennis, dan is het wel in een professionele werkhouding. En deze professionele werkhouding houdt in dat we of zeker weten dat we keurig kunnen overdragen op de MKA, danwel dat we dit aan de HA overlaten omdat wij onze grenzen kennen en respecteren.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #32 Gepost op: 1 maart 2014, 09:29:53
Bart,

Ik merk wat prikkelbaarheid in je reactie. Dit zit je hoog, denk ik. Dat vind ik jammer want het slechts een kwestie van goed communiceren. Dus bij deze, als ik je het gevoel heb gegeven dat je niet serieus wordt genomen dan neem me niet kwalijk.
Ik ben niet altijd eens met de vervoersindicatie maar als ik überhaupt in gesprek ga dan is het op een respectvolle toon en met onderbouwde argumenten. Dat wordt namelijk, terecht, verwacht van een zorgprofessional. Niemand hoeft zich voor mij te bewijzen. Wat je schetst komt mij ook niet bekend voor, eerlijk gezegd. Wij hebben juist een goede band van onze collega's van de HAP. De chauffeurs zijn namelijk een constant, de huisartsen juist niet. Misschien is de wrijving meer iets voor de grote stad, wie zal het zeggen?

Citaat
Daarnaast denk ik dat de attitude gewoon op een andere manier zou kunnen. Als je als centralist merkt dat je er niet uit komt is het helemaal niet gek om bijvoorbeeld te zeggen; "Goh, niks ten nadele van jou, maar ik zie het nog niet helemaal voor me, zou ik nog even de HA kunnen spreken?" of "We gaan je helpen, alleen zou ik even persoonlijk met de HA kunnen overleggen?"
Dat klinkt gewoon veel vriendelijker dan "Ben jij (want wij hoeven soms niet met u aangesproken te worden?) de chauffeur? Ik werk alleen met de huisarts"
(dat heb ik letterlijk eenmaal gehoord).

Nee, dit kan en mag ook niet. Punt. Dit voert terug op wat ik net al zei. Met respect voor elkaar.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #33 Gepost op: 1 maart 2014, 10:28:03
Dat mijn reactie prikkelbaar over kwam kan zeker kloppen. Dat heeft niet te maken met jou reactie maar meer met de frictie die wij wel degelijk ervaren.
Ik ben, net als jij, voorstander van een open en helder communicatie om de acute zorg, zo optimaal mogelijk te laten verlopen en dan is het heel frustrerend als dit niet zo gaat.

Wat ik in een eerdere reactie ook al zei is dat het de laatste tijd wel degelijk beter lijkt te gaan en dat ik in veel gevallen het contact met de MKA juist als heel prettig ervaar. Maar dit topic gaat juist over de wrijving die er nog wel bestaat. En daar is deze communicatie wel een voorbeeld van.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #34 Gepost op: 1 maart 2014, 10:48:17
Citaat van: Bart v Wijk link=msg=1247111 date=1393666083
Dat mijn reactie prikkelbaar over kwam kan zeker kloppen. Dat heeft niet te maken met jou reactie maar meer met de frictie die wij wel degelijk ervaren.
Ik ben, net als jij, voorstander van een open en helder communicatie om de acute zorg, zo optimaal mogelijk te laten verlopen en dan is het heel frustrerend als dit niet zo gaat.

Wat ik in een eerdere reactie ook al zei is dat het de laatste tijd wel degelijk beter lijkt te gaan en dat ik in veel gevallen het contact met de MKA juist als heel prettig ervaar. Maar dit topic gaat juist over de wrijving die er nog wel bestaat. En daar is deze communicatie wel een voorbeeld van.

Ben je bekend met de transactionele analyse principe van Berne? Ik vind het verhelderend en het verklaart waarom sommige gesprekken gaan zoals ze gaan:

http://www.kessels-smit.nl/nl/399

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #35 Gepost op: 1 maart 2014, 10:57:49
Citaat van: CM link=msg=1247113 date=1393667297
Ben je bekend met de transactionele analyse principe van Berne? Ik vind het verhelderend en het verklaart waarom sommige gesprekken gaan zoals ze gaan:

http://www.kessels-smit.nl/nl/399

CM

10 punten! Werkt heel verhelderend in casussen waarbij je achteraf denkt: "waar ging het fout". Ik gebruik hem zelf regelmatig.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #36 Gepost op: 1 maart 2014, 17:24:42
10 punten! Werkt heel verhelderend in casussen waarbij je achteraf denkt: "waar ging het fout". Ik gebruik hem zelf regelmatig.

RemRoof

Docent zijn heeft zo z'n voordelen...;)
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


let_there_be_yellow

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • HBO-V, Geneeskunde, HAP-chauffeur
Reactie #37 Gepost op: 8 maart 2014, 22:45:00
Citaat van: let_there_be_yellow link=msg=1246447 date=1393366358
6 jaar geleden reden we in Den Haag rond in een rode Opel Astra, waar 'huisartsendienst' op stond.

Vond nog een foto van de opvolger van de Astra, de Zafira !


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #38 Gepost op: 9 maart 2014, 05:21:45
Die rode kleur heeft dan ook niet lang meer dienst gedaan.
Ik heb namelijk nu precies twee jaar geleden gereden in een VW Touareg van Medi-expresse in Sovam ambu-striping.
Die auto is na het faillissement van Medi-expresse door Meditaxi overgenomen.
Volgens mij had die Touareg als kenteken 38-JLF-8, maar ik kan me vergissen want die auto hebben we slechts tijdelijk een kleine twee weken bij ons gehad in afwachting van de levering van de nieuwe Tiguan.
Ruud


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #39 Gepost op: 9 maart 2014, 05:33:44
Citaat van: RuudF link=msg=1249130 date=1394338905
Die rode kleur heeft dan ook niet lang meer dienst gedaan.
Ik heb namelijk nu precies twee jaar geleden gereden in een VW Touareg van Medi-expresse in Sovam ambu-striping.
Die auto is na het faillissement van Medi-expresse door Meditaxi overgenomen.
Volgens mij had die Touareg als kenteken 38-JLF-8, maar ik kan me vergissen want die auto hebben we slechts tijdelijk een kleine twee weken bij ons gehad in afwachting van de levering van de nieuwe Tiguan.
Ruud

ik vond nog een foto van toen: het kenteken was 38-JFH-8.