Auto controleren door politie

Auteur Topic: Auto controleren door politie  (gelezen 15697 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest15549

  • Gast
Gepost op: 16 februari 2014, 21:33:54
Ik zag net op Overtreders op SBS6 dat de politie bij een bepaalde stad/dorp controles had neergezet op alle toewegen waar willekeurig auto's werden gecontroleerd op "zaken die er niet thuis horen", in dit geval spullen voor inbraak.

Er was geen douane aanwezig, alleen politie. Kun je als automobilist zo'n controle weigeren?




Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2014, 22:24:21
Nee, dit gebeurd op basis van een afgegeven bevoegdheid door de burgemeester.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2014, 22:31:05


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2014, 13:47:12
Het programma zelf heb ik niet gezien, maar ik vind het wel een interessante discussie.

"...zaken die er niet in thuis horen....". Hoe leg je dat juridisch vast? Onder welk wet- of regelgeving vallen die zaken?


Uiteraard zal de APV geroepen worden. Volgens de APV van het dorp waar ik woon, mag je bijvoorbeeld tussen zonsondergang en zonsopgang geen voorwerpen bij je hebben die voor inbraak gebruikt kunnen worden, zoals lantaarns (zegt het ene artikel) tenzij je die voorwerpen niet voor dat doel bij je draagt, zegt het andere artikel.

Wanneer ben je bij controle dan een potentiële inbreker? Dat zal altijd puur subjectief zijn, op basis van aannames en vooroordelen maar zal nooit op basis van feiten kunnen zijn (tenzij op heterdaad betrapt wordt).


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2014, 13:55:36
Als de politie is aangewezen als toezichthouder in de APV kan vaak op grond van art 5:19 AWB toegang verschaft worden tot het voertuig in verband met de controle naar inbrekerswerktuigen. Dit moet wel naar zijn redelijk oordeel zijn. Dus niet zo maar elk voertuig, maar in geval van een inbrakenhoos of iemand met antecedenten voor inbraken kan daar maar zo sprake van zijn.

Het redelijk oordeel kan altijd achteraf voorgelegd worden bij de rechter of er rechtmatig gebruik is gemaakt van de bevoegdheden. Op het moment van heterdaad betrappen kan er ter inbeslagname (art 96 Strafvordering) altijd een voertuig doorzocht worden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2014, 13:58:31
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1244746 date=1392641232
Wanneer ben je bij controle dan een potentiële inbreker? Dat zal altijd puur subjectief zijn, op basis van aannames en vooroordelen maar zal nooit op basis van feiten kunnen zijn (tenzij op heterdaad betrapt wordt).
Als je iemand 's nachts aantreft met een breekijzer, een slotentrekker en een zaklamp op zak, en hij heeft antecedenten voor diefstallen etc dan zijn dat voldoende feiten om door te pakken op grond van de APV, inbrekersgereedschappen.

Als het gaat om een slotenmaker, in een herkenbaar busje zonder antecedenten die 's nachts onderweg is naar zijn klant dan hoeft die niet te vrezen dat zijn spullen afgepakt worden.

Sterker nog, het kan niet alleen maar op basis van de APV, maar zelfs strafrechtelijk kan er tegenwoordig tegen opgetreden worden. Het treffen van voorbereidingshandelingen op een inbraak is al strafbaar. Zie bijvoorbeeld dit artikel:
Politierechter veroordeelt twee mannen voor voorbereidingshandelingen inbraak
13 augustus 2013 - Arrondissementsparket Den Haag

De politierechter in Den Haag heeft dinsdag 13 augustus een 25-jarige man uit Litouwen veroordeeld tot zes weken gevangenisstraf. De man werd op 28 juli dit jaar midden in de nacht in Hazerswoude-Rijndijk samen met een landgenoot (19) aangehouden op verdenking van het plegen van voorbereidingshandelingen voor een woninginbraak. De 19-jarige verdachte werd op 6 augustus eveneens veroordeeld tot zes weken gevangenisstraf.

Getuigen zagen op 28 juli om iets voor drie uur 's nachts de twee mannen op het erf van een huis lopen. Een van de twee had een zwart stoffen tasje bij zich. De getuigen vertrouwden het niet en belden de politie. De mannen konden kort daarna worden aangehouden. In het busje waarin ze op dat moment zaten, trof de politie het zwarte stoffen tasje aan met daarin een breekijzer en groene rubberen handschoenen die nat waren. Het had die avond geregend. Verder lagen in de auto ook nog een tweede paar natte handschoenen en zaklampen. Ook zien de agenten dat de broekspijpen van beide verdachten aan de onderkant nat zijn en dat hun schoenen onder de modder zitten. De twee ontkennen dat zij wilden inbreken, maar wat ze dan wel op die plek deden kunnen ze niet goed vertellen.

Nieuwe aanpak
Het komt regelmatig voor dat politieagenten mensen zien rondrijden of lopen in een woonwijk waar ze niets te zoeken hebben. Tot enkele maanden geleden werd in dit soort gevallen alleen opgetreden op basis van overtreding van de APV, namelijk het voorhanden hebben van inbrekerswerktuigen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld schroevendraaiers, bivakmutsen, ander gereedschap, grote tassen en handschoenen.  Bij een overtreding kan er alleen een boete worden opgelegd en worden de inbrekerswerktuigen in beslag genomen. De verdachte kan dan niet in voorlopige hechtenis worden genomen.

Het OM Den Haag en Politie proberen nu om in dit soort gevallen om te vervolgen voor het treffen van voorbereidingshandelingen. Dit is namelijk een misdrijf, waarvoor verdachten wel in voorlopige hechtenis kunnen worden genomen en waarop een gevangenisstraf staat. Dat betekent dat de politie nu ook mensen kan aanhouden die nog niet een inbraak of een poging daartoe hebben gepleegd, maar waarvan wel het vermoeden bestaat dat zij met die intentie daar in de wijk rondlopen. Uiteraard moet er wel aan een aantal wettelijke voorwaarden worden voldaan.

De afgelopen maanden werden al eerder verdachten door de Haagse politierechter veroordeeld voor voorbereidingshandelingen voor een woninginbraak.
Met andere woorden, zelfs voordat een daadwerkelijke poging wordt ondernomen kan er eventueel al opgetreden worden. Relevante feiten en omstandigheden zijn extra gemarkeerd door mij.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2014, 14:18:59
Het voorbeeld is wel een geval waarbij met gereedschap op het erf van een ander wordt gelopen. Als ik gewoon met mijn auto onderweg ben en heb mijn breekijzer nog in de auto liggen is de zaak minder sterk denk ik.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2014, 14:22:47
Uiteraard, daar is dan absoluut nog geen sprake van. Deze controle is/was daar ook niet op gericht. Het was slechts in reactie op het bericht van Azijn.

Aan de andere kant, in een verder verlaten woonwijk rijd 's nachts stapvoets een auto rond met figuren welke allen antecedenten hebben voor inbraken. De figuren horen absoluut niet in die wijk thuis, maar hebben wel veel interesse in de woningen. In de wijk wordt veel ingebroken en over hun aanwezigheid kunnen de figuren geen verklaring geven en in de auto liggen allemaal inbrekerswerktuigen. Dan nader je toch al heel gauw het voorbereidingshandelingen verhaal.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2014, 15:26:23
En je moet je afvragen wat een normale burger 's nachts met een breekijzer doet zonder een logische verklaring!
In mijn optiek klopt het dan niet!


guest15549

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2014, 22:25:55
Nou het gekke was dus dat deze controle op de dag was. De voice-over of een agent zei dat ze "verdachte auto's" gingen controleren.

Nou kan ik begrijpen dat als je 's nachts met een breekijzer en zaklamp in een inbraakgevoelige buurt rondrijdt dit verdacht is, maar wat als je voor iets heel anders (werk bijv.) dit op de dag bij je hebt?

En als je 's nachts spullen bij je hebt die voor inbraak kunnen worden gebruikt, wat gebeurt er dan? Spullen in beslag genomen, aangehouden of iets anders?