Auto controleren door politie

Auteur Topic: Auto controleren door politie  (gelezen 15669 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #20 Gepost op: 18 februari 2014, 20:06:53
Citaat van: JJ75 link=msg=1245079 date=1392750165
Ik denk dat een rechter toch echt alleen het feit dat ik een koevoet in mijn auto heb liggen niet voldoende gaat vinden voor inbeslagname of vervolging.
Dat kan inderdaad. Maar dan heb je als je pech hebt wel een proces-verbaal gehad, ben je misschien uren bezig geweest met een bezwaarschrift... en als je pech hebt ben je nog aangehouden geweest ook.

Zoals ik al aangaf, ook in mijn vorige bericht... Het is een combinatie van feiten en omstandigheden. Een deel van die feiten en omstandigheden heb je zelf in de hand, een deel niet.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #21 Gepost op: 19 februari 2014, 10:10:56
Citaat van: Red link=msg=1245078 date=1392750079
Om te beginnen, je bent niet in een andere wereld terecht gekomen. Dit artikel bestaat al heel erg lang in een hele hoop gemeentes. ;)

Om het APV artikel van Amsterdam maar even te gebruiken:In de meeste gemeentes zal de tekst redelijk overeenkomen met bovenstaand verhaal.

Wat een goed begin standpunt is: Er is geen zwart op wit criteria voor. Dat is ook niet te doen, want iedere situatie moet afzonderlijk beoordeeld worden. Je zal je uitleg mogen doen in de hoop dat de handhaver inderdaad vind dat aannemelijk kan maken dat je dat koevoetje nodig hebt in de auto. Als je het ding bijvoorbeeld opgeborgen bij je reservewiel neerlegt verwacht ik niet dat je er problemen mee krijgt. Ligt hij in je voorportier wordt het verhaal natuurlijk al anders. (al kan je dan ook mogelijk voor de WWM worden aangepakt natuurlijk) Het is een combinatie van factoren.  ;)

En zo is het en niet anders. Alles draait hier om aannemelijkheid....dus verwacht ik van die handhaver ook ter plekke een correcte toetsing hierop. Probleem alleen is dat het toetsen van die (on)aannemelijkheid/geloofwaardigheid niet altijd even goed gaat in situaties waarin een "zwart/wit" criteria ontbreekt.


daanh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • Rechtvaardig
Reactie #22 Gepost op: 23 februari 2014, 23:33:50
Citaat van: Red link=msg=1245083 date=1392750413
Dat kan inderdaad. Maar dan heb je als je pech hebt wel een proces-verbaal gehad, ben je misschien uren bezig geweest met een bezwaarschrift... en als je pech hebt ben je nog aangehouden geweest ook.

Zoals ik al aangaf, ook in mijn vorige bericht... Het is een combinatie van feiten en omstandigheden. Een deel van die feiten en omstandigheden heb je zelf in de hand, een deel niet.

Ik ben het niet eens met je tone of voice.. Burgers moeten juist worden aangespoord om, als zij dat vinden bij een onafhankelijke rechter het een en ander te laten toetsen. Dat is ons groot recht. Jij doet het door deze, en eerdere posts overkomen alsof het niet reëel is dat je "wint" en dat een bezwaarschrift "uren" werk kost. Dit is helemaal niet het geval! Ik heb een bekeuring nu 5 keer voor laten komen en 4 keer gewonnen. Bezwaarschrift maken ( mits je natuurlijk wel goede argumentatie hebt/bewijs hebt) kost mij nog geen half uur werk.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #23 Gepost op: 23 februari 2014, 23:39:24
Natuurlijk kan en mag je alles laten toetsen bij de rechter. Alleen de tijd die je ergens aan moet besteden ben je kwijt. Dat jij in een half uur een bezwaarschrift schrijft is leuk, maar als je drie uur in een politiecel hebt gezeten voor een APV feit dan zijn dat uren die je niet meer terug krijgt. (los van het feit dat het gewoon een ontzettend naar gevoel is om in een cel te zitten) Dan kan je dat feit uiteraard voor een rechter brengen, dat is je goed recht. Je kan zelfs proberen om de onterecht vast gezeten uren vergoed te krijgen, maar dan nog heb je wel die tijd in een cel gezeten.

Ik pleit dus liever voor het voorkomen is beter dan genezen principe. Het gaat hier om feiten die niet zwart/wit zijn en iedere agent weegt iedere situatie anders af. Als je "dusdanig de grens opzoekt" dan neem je een bepaald risico. Dat recht heeft iedereen, maar ik persoonlijk zou het risico gewoon willen voorkomen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


daanh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • Rechtvaardig
Reactie #24 Gepost op: 23 februari 2014, 23:54:51
In principe denk ik niet dat een goed willende burger die "grenzen" opzoekt.. Mocht je als agent iemand aantreffen neem ik aan dat middels je opleiding etc je een (hele!) goede inschatting kan maken of het een PV/aanhouding wordt of niet. Ik neem dus aan dat 99% gewoon zijn weg vervolgd en die 1% inbreker eruit gefilterd wordt.

Ben je toch die ene procent.. en je bent geen inbreker, ja dan zou ik toch echt adviseren in bezwaar te gaan;)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #25 Gepost op: 24 februari 2014, 00:03:13
Citaat van: daanh link=msg=1246045 date=1393196091
In principe denk ik niet dat een goed willende burger die "grenzen" opzoekt..
Burgers Mensen zoeken altijd de grens op. Zo zijn mensen nou eenmaal. Dat gebeurd al bij hele simpele dingen en iedereen doet het. Daar is ook niets mis mee, maar het gebeurd altijd en door iedereen.  Maar terug naar het onderwerp:

Op het moment dat hij (de burger in dit geval) "inbrekerswerktuigen" bij zich heeft in de voor nachtrust bestemde tijd dan neemt hij toch echt een risico en bij een controle ben je dan overgeleverd aan de keuze/inschatting van de desbetreffende agent. Je gaat er vanuit dat een agent een goede inschatting weet te maken, en over het algemeen doet men dat ook. Maar zoals al aangegeven, het kan ook gebeuren dat men handelt op een wijze waar je het niet mee eens bent.

Natuurlijk kan je dan in bezwaar gaan, geen enkel probleem. Maar in het worst case scenario wordt je aangehouden, en dat is toch echt zonde van de tijd.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


daanh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • Rechtvaardig
Reactie #26 Gepost op: 24 februari 2014, 00:09:25
Ik vind dat je een merkwaardig mensbeeld hebt mbt dit onderwerp.. Denken dat ieder mens altijd de grenzen op zoekt.. Ik geloof liever in de goedheid van mensen. Denk niet dat veel mensen een koevoet in de auto leggen met de intentie om de grens op te zoeken, maar misschien ben ik wel naïef.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #27 Gepost op: 24 februari 2014, 00:14:43
Citaat van: daanh link=msg=1246048 date=1393196965
Ik vind dat je een merkwaardig mensbeeld hebt mbt dit onderwerp.. Denken dat ieder mens altijd de grenzen op zoekt.. Ik geloof liever in de goedheid van mensen. Denk niet dat veel mensen een koevoet in de auto leggen met de intentie om de grens op te zoeken, maar misschien ben ik wel naïef.
Ik zeg ook niet dat iedereen altijd de grens opzoekt met alles wat ze doen, maar ik bedoel dat iedereen weleens de grens opzoekt.  Het gaat bij die opmerking ook niet zozeer om dit feit, maar met alles.  En dan doel ik niet alleen op wetten maar ook op moreel acceptabel, maatschappelijk geaccepteerd etc.

Maar goed, dat is verder totaal irrelevant voor deze discussie.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #28 Gepost op: 24 februari 2014, 00:20:11
Weet ik zoek geen grenzen op en ik heb heel wat dingen in mijn auto liggen waar menig iemand toch zijn oogleden bij optrekt.

Maar de agent die mij 2 januari staande hield bij de Arena hoefde ik niet eens uit te leggen waarom ik een kapmes in de auto heb.

Had ie het recht om mijn auto te doorzoeken... LB. Hij wilde in mijn auto kijken en ik had geen IM waar ik naar toe moest dus heb ik alleen gevraagd om een bakje koffie omdat het wel ff kon duren. Die mocht ik gewoon ophalen bij de shell, heb gelijk een bakkie voor hem en zijn collega meegenomen.

Ja een agent, OA BOA moet een reden hebben om jouw voertuig te doorzoeken. En ja als ze geen reden opgeven mag jij het weigeren wat dan alweer gelijk reden is om te doorzoeken. Ik ga er maar gewoon vanuit dat hij/zij het werk uitvoert waar men voor is aangenomen, is wel zo snel ook voor mijn tijd.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #29 Gepost op: 24 februari 2014, 11:36:35
Gelukkig moet ik er betrouwbaar uitzien want tot nu toe bij dit soort controles (ochtendgloren/avondgloren) op A1 altijd meteen door mogen rijden.