GRIP 1 Middelbrand (vuilnis in loods) Hartog Nijverheidsweg-Noord - Amersfoort 17-02-2014

Auteur Topic: GRIP 1 Middelbrand (vuilnis in loods) Hartog Nijverheidsweg-Noord - Amersfoort 17-02-2014  (gelezen 33726 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
p2kflex
08:18:32 18-02-14GROUP-1P 2 AFLOSSING Nijverheidsweg-Noord 135 AFT Hartog Eenh: ENS739
0706896BRW Veiligheidsregio Utrecht (Eemnes) (Bevelvoerder)
0706895BRW Veiligheidsregio Utrecht (Eemnes) (Blusploeg)
0706901BRW Veiligheidsregio Utrecht (Eemnes) (TS)
0709560BRW Veiligheidsregio Utrecht (Monitorcode Eemland)
p2kflex
07:40:32 18-02-14-ALPHA-Graag even telefonisch contact AC
0706896BRW Veiligheidsregio Utrecht (Eemnes) (Bevelvoerder)
p2kflex
07:37:17 18-02-14-ALPHA-Graag telefonisch contact AC
0709282BRW Veiligheidsregio Utrecht (Woudenberg) (Bevelvoerder)
p2kflex
07:34:05 18-02-14-ALPHA-Graag telefonisch contact AC
0706249BRW Veiligheidsregio Utrecht (Baarn) (BvD)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Afvalbrand Amersfoort houdt brandweer nog lang bezig



AMERSFOORT - De brandweer verwacht nog de hele dag bezig te zijn met de afvalbrand bij recyclingsbedrijf Hartog-Dijkman in Amersfoort. Daar begon maandagmorgen een berg vuilnis te smeulen.


Walker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 796
Welke rol kunnen gemeente en provincie dan uitvoeren bij het verlenen en handhaven van de milieuvergunning? Komen de werkelijke bedrijfsactiviteiten overeen met de verleende vergunning? Of moet er in de vergunning een aanvullende eis komen om broei en brand tegen te gaan? Door compartimentering toe te passen of door blus / sprinklerinstallaties aan te leggen.
Mister Livingstone, I presume?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1244893 date=1392669949
Veroorzaken zij het of ontstaan ze ?
Want veroorzaken impliceert dat er min of meer expres brand ontstaat.
De laatste twee branden bij afvalverwerkers die mij voor het oog staan is de afvalberg zo groot dat broei te verwachten is. Als er dan geen maatregelen genomen worden om broei te voorkomen dan veroorzaak je al dan niet opzettelijk brand.

Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1244893 date=1392669949
Timmerfabrieken zijn er ook niet zo veel, veelal werken timmerlieden in kleinere werkplaatsen waar bij de melding minder uit hoeft te rukken van brandweer zijde.

Ook is de zaagselopslag minder gevoelig voor brand ten gevolge van broei, aangezien in timmerfabrieken over het algemeen droog hout word verwerkt.
Hiermee onderbouw je mijn stelling dat het risico op brand dus kleiner is dan bij afvalverwerkers.  Daarbij is de mot opslag vaak ook gecompartimenteerd of losstaand van het gebouw zodat het risico op een grote brand verkleind wordt.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: JJ75 link=msg=1244952 date=1392710993
De laatste twee branden bij afvalverwerkers die mij voor het oog staan is de afvalberg zo groot dat broei te verwachten is. Als er dan geen maatregelen genomen worden om broei te voorkomen dan veroorzaak je al dan niet opzettelijk brand.

Deze afvalverwerker zal het ook echt expres hebben veroorzaakt. Hij is afgelopen december al zijn pand in Baarn kwijt geraakt, dat is toen tot op de grond afgebrand en nu deze brand in zijn andere pand. Ik vermoed zo dat hij al schade genoeg heeft. En dat hij hier helemaal niet op zit te wachten, zeker niet omdat zijn bedrijfsactiviteiten nu op de locatie in Amersfoort geschieden. En hij dus nu weer grote schade oploopt omdat hij zijn hal nu al 2 dagen niet kan gebruiken. Ik denk dat hier gewoon pech de hoofdoorzaak is. Ook deze man wil gewoon zijn centjes verdienen, en zijn hoofd boven water houden. ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Natuurlijk, die ondernemer zal echt niet op broei hebben aangestuurd. Expres of niet, het niet (h)erkennen van risico's waardoor brand ontstaat kan nalatigheid zijn. Helemaal in dit geval waar de ondernemer zeer recent uit eerste hand ervaring heeft met broei. Ik denk dat JJ75 daar op doelt.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Highfield link=msg=1244955 date=1392713219
Natuurlijk, die ondernemer zal echt niet op broei hebben aangestuurd. Expres of niet, het niet (h)erkennen van risico's waardoor brand ontstaat kan nalatigheid zijn. Helemaal in dit geval waar de ondernemer zeer recent uit eerste hand ervaring heeft met broei. Ik denk dat JJ75 daar op doelt.
Zoals uit de nieuwsberichten blijkt was deze ondernemer zich zeer bewust van de broei die in deze hoop zat. Hij heeft immers direct aan de bel getrokken toen het mis dreigde te gaan. En het heeft succes, de hal staat nog en het is nog steeds een beheersbare brandweerinzet tot nog toe. ::)


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: Peter71 link=msg=1244956 date=1392713411
Zoals uit de nieuwsberichten blijkt was deze ondernemer zich zeer bewust van de broei die in deze hoop zat. Hij heeft immers direct aan de bel getrokken toen het mis dreigde te gaan. En het heeft succes, de hal staat nog en het is nog steeds een beheersbare brandweerinzet tot nog toe. ::)

Dat kan zijn, maar als de beste man op de hoogte was van de broei in de stapel en zeer recent een pand verloren heeft ten gevolge van broei dan rijst bij mij een aantal vragen:
1) Wist de man 2 weken geleden al dat er ook in dit pand een risico op broei bestond c.q. al broei aanwezig was?
2a) zo ja, waarom heeft hij het dan zo ver laten komen dat er nu überhaupt een brandweerinzet is?
2b) zo nee, waarom niet?

In beide gevallen ligt een verantwoordelijkheid bij de ondernemer. Weten dat er broei in zit en niets doen omdat de overheid het dan wel voor je op komt lossen als het escaleert is toch iets waar ik bedenkelijke gedachten bij heb.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Highfield link=msg=1244957 date=1392713918
Dat kan zijn, maar als de beste man op de hoogte was van de broei in de stapel en zeer recent een pand verloren heeft ten gevolge van broei dan rijst bij mij een aantal vragen:
1) Wist de man 2 weken geleden al dat er ook in dit pand een risico op broei bestond c.q. al broei aanwezig was?
2a) zo ja, waarom heeft hij het dan zo ver laten komen dat er nu überhaupt een brandweerinzet is?
2b) zo nee, waarom niet?

In beide gevallen ligt een verantwoordelijkheid bij de ondernemer. Weten dat er broei in zit en niets doen omdat de overheid het dan wel voor je op komt lossen als het escaleert is toch iets waar ik bedenkelijke gedachten bij heb.
En wat zou jij nu willen doen om broei in zo,n grote stapel vuilnis te voorkomen? Laat ik de vraag eens terugleggen. ;)