On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 765462 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #2150 Gepost op: 6 november 2016, 07:39:07


Of ik wel of niet 's nachts prio 1 rijd maakt niet uit. Wat wel uitmaakt het is (onjuist) voeren van KK.
Dat maakt wel uit. Hoe kan je nou (be-/ver-)oordelen dat knipperend groot licht 's nachts averechts werkt voor de bestuurder van het voorrangsvoertuig, als jij het nooit vanuit die bestuurderspositie ervaart? Blijkbaar ervaren professionels het tegendeel.

Nieuwe LAPV voertuigen schijnen bij 'blauw' standaard KK aan te hebben, ga je die ook actief uitzetten 's nachts?
Ja. Wij hebben ook een voertuig waarbij het standaard aan staat (andere opbouwer, TM-CS) Dan zet ik het inderdaad uit.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #2151 Gepost op: 6 november 2016, 09:29:05
Dat maakt wel uit. Hoe kan je nou (be-/ver-)oordelen dat knipperend groot licht 's nachts averechts werkt voor de bestuurder van het voorrangsvoertuig, als jij het nooit vanuit die bestuurderspositie ervaart? Blijkbaar ervaren professionels het tegendeel.

Ik ervaar het dan wel niet als bestuurder van een voorrangsvoertuig maar als weggebruiker.
Ik zit dagelijks voor mijn werk op de weg, ook als het donker is, en ik zie weinig verschil in reactie van andere weggebruikers als er met of zonder KK wordt gereden.
Ik mis eigenlijk de uitleg waarom ervoor gekozen wordt om tegenliggers te verblinden en daar voordeel uit te halen. Daar komt nog bij dat het voeren van KK in het donker niet is toegestaan en er allerlei excuses aangedragen worden waarom hulpverleners dat toch doen.
Jan met de pet mag toch ook alleen maar de verlichting voeren die is toegestaan terwijl hij vindt dat hij met 4 koplampen beter opvalt?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2152 Gepost op: 6 november 2016, 10:47:58
Ik ben het er mee eens dat "we" geen knipperende koplampen moeten voeren bij nacht. Gewoon omdat het niet is toegestaan en omdat het onnodig verblindend is voor tegenliggers. Ik heb juist de tip gekregen om binnen de bebouwde kom bij het rijden op verlichte stukken alleen stadslicht te voeren. Daardoor springt het blauw er meer uit en val je beter op.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #2153 Gepost op: 6 november 2016, 10:55:48
Ik ben het er mee eens dat "we" geen knipperende koplampen moeten voeren overdag. Gewoon omdat het niet is toegestaan en omdat het onnodig verblindend is voor tegenliggers. Ik heb juist de tip gekregen om binnen de bebouwde kom bij het rijden op verlichte stukken alleen stadslicht te voeren. Daardoor springt het blauw er meer uit en val je beter op.
Leuke opmerking maar je begrijpt vast wel wat er wordt bedoeld. Dat geeft nog geen antwoord op de vraag.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2154 Gepost op: 6 november 2016, 12:21:55
Ahum.. ik bedoel "geen knipperende koplampen bij nacht". Zoals het er stond was de opmerking in een hele andere context.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #2155 Gepost op: 6 november 2016, 12:43:45
Ahum.. ik bedoel "geen knipperende koplampen bij nacht". Zoals het er stond was de opmerking in een hele andere context.
Haha,
Zo heeft het ineens een ander beeld maar wel zoals het hoort.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2156 Gepost op: 6 november 2016, 14:57:22
Citaat van: Bert65 link=msg=1456070 date=1478388560
Jij vind het niet in het nadeel werken als blauw niet wordt opgemerkt?
Vind je het ook niet in het nadeel (van overige weggebruikers) als deze verblind worden en daardoor bijvoorbeeld een voetganger niet zien?

Op de snelweg maakt het echt niet uit. Men kijkt amper in de spiegels maar zitten verbaasd te kijken waarom ze de ANWB-wegwijzer dan weer wel, dan weer niet, dan weer wel, dan weer niet kunnen zien. De tegenliggers zien dus niets, wel, niets, wel.

De discussie wordt dus iedere keer opnieuw gevoerd omdat de "KK in donker-gebruikers" het bekijken vanuit hun oogpunt en niet uit het oogpunt van veiligheid (en daarom mag het in donker niet).

Het knipperende grote licht trekt veel meer de aandacht, verkeer gaat meters eerder op zij waardoor het veel meer rust brengt.
Zelfde geldt voor autosnelwegen, KK valt in dd binnenspiegel veel meer, eerder en dus sneller op dan die twee ielige daklampjes.
(Grillflitsers zijn sowieso al nauwelijks te zien in het verkeer)
Er is dus, mijnziens, geen sprake van "het wegvallen van blauw", eerder van een lichtcircus wat er aan komt.

Onze vorige voertuigen waren voorzien van véél meer blauw naar voren gericht. dan waren de knipperende koplampen niet nodig.
Verblinding van tegenliggers is ook relatief, ik voer zeker niet continu KK 's nachts, echter soms heeft het gewoon meerwaarde.

Ik bekijk het inderdaad vanuit mijn oogpunt, wil graag veilig en vlot van A naar B en ik wil ook graag dat bestuurders de tijd hebben om veilig aan de kant te kunnen gaan ipv halsoverkop een auto op de bumper te hebben en aan de kant te moeten vliegen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #2157 Gepost op: 6 november 2016, 15:02:59
Citaat van: DiNozzo link=msg=1456098 date=1478425678
Ik ben het er mee eens dat "we" geen knipperende koplampen moeten voeren bij nacht. Gewoon omdat het niet is toegestaan en omdat het onnodig verblindend is voor tegenliggers. Ik heb juist de tip gekregen om binnen de bebouwde kom bij het rijden op verlichte stukken alleen stadslicht te voeren. Daardoor springt het blauw er meer uit en val je beter op.

Maar waar staat dat? Ja het wordt in het RVV genoemd, maar daar hebben wij natuurlijk weer vrijstelling voor....

Persoonlijk voer ik ook geen KK 's nachts, binnen de bebouwde kom vind ik het persoonlijk te verblindend. Op de ASW werken KK wel erg goed, maar ik gebruik liever zelf mijn grootlicht als ik het echt nodig heb.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2158 Gepost op: 6 november 2016, 16:26:14
Citaat van: 0501 link=msg=1456132 date=1478440979
Maar waar staat dat? Ja het wordt in het RVV genoemd, maar daar hebben wij natuurlijk weer vrijstelling voor....

Dat is het gekke. Artikel 29 RVV geeft het verbod, maar de politie heeft een algehele vrijstelling en de overige hulpdiensten hebben bij het gebruik van signalen een vrijstelling (91 RVV). Juridisch gezien doe je dus niets fout, maar ik ga er in mee dat het verbod een reden heeft. Ik wil niet dat iemand mij wel heeft zien aankomen bij het verkeerslicht maar kort na het passeren een voetganger over het hoofd ziet omdat hij nog steeds een lichtvlek in zijn gezichtsveld heeft.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #2159 Gepost op: 6 november 2016, 16:39:11
Citaat van: DiNozzo link=msg=1456151 date=1478445974
Dat is het gekke. Artikel 29 RVV geeft het verbod, maar de politie heeft een algehele vrijstelling en de overige hulpdiensten hebben bij het gebruik van signalen een vrijstelling (91 RVV). Juridisch gezien doe je dus niets fout, maar ik ga er in mee dat het verbod een reden heeft. Ik wil niet dat iemand mij wel heeft zien aankomen bij het verkeerslicht maar kort na het passeren een voetganger over het hoofd ziet omdat hij nog steeds een lichtvlek in zijn gezichtsveld heeft.

En als dat laatste dus het geval is kan je op plussen naar Art 5 WvW volgens mij en daar heeft ook de politie geen ontheffing van.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen