On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 761869 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marrk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #2160 Gepost op: 6 november 2016, 17:04:40
Citaat van: enrico1972 link=msg=1456161 date=1478446751
En als dat laatste dus het geval is kan je op plussen naar Art 5 WvW volgens mij en daar heeft ook de politie geen ontheffing van.

Nou zal die helemaal mooi worden! Als we het niet weten gooien we er een kreet tegen aan mbt art. 5.
Dit topic gaat over On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen en niet over de wet en regelgeving.
Maar aangezien het daar nu wel over gaat, hier mijn bijdrage;

Het gebruik van knipperende koplampen is gewoon toegestaan voor diensten genoemd in art. 1 Regeling optische en geluidssignalen 2009
In diezelfde Regeling optische en geluidssignalen 2009 staat in art. 5 sub 4 (jaja, toch wel een artikel 5 maar net even anders;) knipperende koplampen apart benoemd.

Bij deze dus duidelijk? Kan die weer on-topic!


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #2161 Gepost op: 6 november 2016, 17:08:27
Citaat van: enrico1972 link=msg=1456161 date=1478446751
En als dat laatste dus het geval is kan je op plussen naar Art 5 WvW volgens mij en daar heeft ook de politie geen ontheffing van.

Het is makkelijker dan dat hoor. In de ontheffing van het RVV staat gewoon genoemd dat de ontheffing niet gebruikt mag worden, indien dit gevaar voor andere weggebruikers kan opleveren.

Maar oke, het blijft juridisch gezien een vaag gebied in ieder geval. En of het handig is of niet blijft situatieafhankelijk!
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #2162 Gepost op: 6 november 2016, 19:18:55
Citaat van: Marrk link=msg=1456172 date=1478448280
Nou zal die helemaal mooi worden! Als we het niet weten gooien we er een kreet tegen aan mbt art. 5.
Dit topic gaat over On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen en niet over de wet en regelgeving.
Maar aangezien het daar nu wel over gaat, hier mijn bijdrage;

Het gebruik van knipperende koplampen is gewoon toegestaan voor diensten genoemd in art. 1 Regeling optische en geluidssignalen 2009
In diezelfde Regeling optische en geluidssignalen 2009 staat in art. 5 sub 4 (jaja, toch wel een artikel 5 maar net even anders;) knipperende koplampen apart benoemd.

Bij deze dus duidelijk? Kan die weer on-topic!
Nou zeg, dat is mooi...
Ik pluis even wat artikeltjes door en kom tegen:
Artikel 29 RVV
Citaat
Artikel 29 RVV
o 1.Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer,
motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening,
en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen
hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige
hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.
o 2.De in het eerste lid genoemde bestuurders mogen aanvullend op de in dat lid
bedoelde verlichting overdag knipperende koplampen voeren.

o 3.Bij ministeriële regeling kunnen voorschriften worden vastgesteld betreffende het
blauwe zwaai-, flits- of knipperlicht en de knipperende koplampen.
Tuurlijk kan je zwaaien met de vrijstelling maar ik denk dat het niet voor niets vermeld staat in het RVV. Waarom zouden ze het expliciet in artikel 29 vermelden en dan zeggen dat je (de blauwe tak)  de vrijstelling mag gebruiken?


Marrk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #2163 Gepost op: 6 november 2016, 19:57:15
Citaat van: Bert65 link=msg=1456193 date=1478456335
Nou zeg, dat is mooi...
Ik pluis even wat artikeltjes door en kom tegen:
Artikel 29 RVVTuurlijk kan je zwaaien met de vrijstelling maar ik denk dat het niet voor niets vermeld staat in het RVV. Waarom zouden ze het expliciet in artikel 29 vermelden en dan zeggen dat je (de blauwe tak)  de vrijstelling mag gebruiken?

Dat bedoel ik! Helemaal top! Kan iedereen weer gerust gaan slapen van vannacht😉


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2164 Gepost op: 17 november 2016, 18:15:17
Aanrijding Burgemeester Röellstraat - HV Teunis (2016)

https://www.youtube.com/watch?v=jc_a6w3NlBY
kazerne willem
Gepubliceerd op 17 nov. 2016
Citaat
Laat op de avond gaat het alarm voor een aanrijding met mogelijke beknelling. Twee voertuigen zijn op de hoek van de Burgemeester Röellstraat en de Burgemeester van Leeuwenlaan in botsing gekomen. Autospuit Osdorp die als eerste ter plaatse was blijkt bij aankomst de klus alleen af te kunnen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #2165 Gepost op: 19 november 2016, 17:09:28
oei oei oei...

Hier gaat wat gevonden worden.
Wachten tot de eerste overstekende dood word gereden...

 :-\
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #2166 Gepost op: 20 november 2016, 11:40:15
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1462202 date=1479571768
oei oei oei...

Hier gaat wat gevonden worden.
Wachten tot de eerste overstekende dood word gereden...

 :-\

Ook al rekening gehouden met het vertekend beeld van de groothoeklens?


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #2167 Gepost op: 20 november 2016, 12:14:03
Groothoek of niet, het gaat erg vlotjes door rood licht.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2168 Gepost op: 20 november 2016, 16:26:27
Ik moet eerlijk zeggen dat 80% vd collega's bij ons geen KK gebruiken, simpelweg omdat ze niet eens weten dat het kan.  Zelf gebruik ik het overdag altijd, je valt veel sneller op en dit merk je goed door de reacties van andere weggebruikers.
's-Nachts vind ik het een heel ander verhaal, blauw valt helemaal weg en je wordt idd snel als aso rijder gezien ipv voorrangsvoertuig. Bovendien biedt ons blauw in het donker meer dan genoeg attentiewaarde.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #2169 Gepost op: 21 november 2016, 21:02:11
Citaat van: silque link=msg=1462283 date=1479655587
Ik moet eerlijk zeggen dat 80% vd collega's bij ons geen KK gebruiken, simpelweg omdat ze niet eens weten dat het kan.  Zelf gebruik ik het overdag altijd, je valt veel sneller op en dit merk je goed door de reacties van andere weggebruikers.
's-Nachts vind ik het een heel ander verhaal, blauw valt helemaal weg en je wordt idd snel als aso rijder gezien ipv voorrangsvoertuig. Bovendien biedt ons blauw in het donker meer dan genoeg attentiewaarde.
Daarnaast mag het ook alleen maar overdag ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-