On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: On-board video's van Nederlandse hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 761929 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #2170 Gepost op: 21 november 2016, 21:06:51
Citaat van: jvo link=msg=1462437 date=1479758531
Daarnaast mag het ook alleen maar overdag ;)
Geef je dat ook even aan je collega's door?  98uiye


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #2171 Gepost op: 21 november 2016, 21:19:39
Citaat van: Bert65 link=msg=1462438 date=1479758811
Geef je dat ook even aan je collega's door?  98uiye
Uiteraard, ik wordt niet voor niets rijinstructeur ;) Maar in de stad zie ik weinig auto's met kk rijden in de donkere uren?
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #2172 Gepost op: 21 november 2016, 21:40:12
Citaat van: jvo link=msg=1462442 date=1479759579
Uiteraard, ik wordt niet voor niets rijinstructeur ;) Maar in de stad zie ik weinig auto's met kk rijden in de donkere uren?
Nou. ik kwam er gisterenavond nog 2 tegen uit jouw regio!


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #2173 Gepost op: 22 november 2016, 12:02:02
Zondag avond A28 tegenliggende Ambu met knipperende koplampen in de regen, tering wat is dat verblindend als tegenligger.

Maandag avond N377 twee Ambu's 1 op de heen weg achter mij en vijf minuten later als tegenligger. De N377 tussen "lichtmis" en Hasselt is een donkere en slecht verlichte weg. Beiden met KK en niet zichtbaar dat hij aan het inhalen was als mijn tegenligger. De achterop komende zag je helemaal geen blauw meer van door de KK.
Ook de Touran ( weet niet of het RAV of Politie was ) zag je het blauw niet van, dat zag je pas toen hij zijn inhaalactie ging inzetten en bijna op een vrachtauto reed omdat hij de bocht verkeerd inschatte.

Tot nu toe heb ik het standpunt aangehouden niet doen want het mag niet, nu is mijn standpunt niet doen want je verblind en je bent niet zichtbaar als voorrangsvoertuig.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #2174 Gepost op: 22 november 2016, 18:46:19
Ik moet eerlijk zeggen dat 80% vd collega's bij ons geen KK gebruiken, simpelweg omdat ze niet eens weten dat het kan.  Zelf gebruik ik het overdag altijd, je valt veel sneller op en dit merk je goed door de reacties van andere weggebruikers.
's-Nachts vind ik het een heel ander verhaal, blauw valt helemaal weg en je wordt idd snel als aso rijder gezien ipv voorrangsvoertuig. Bovendien biedt ons blauw in het donker meer dan genoeg attentiewaarde.
Toch is het niet ideaal... met name op de snelle ritten zie je dat men niet snel genoeg blauw ziet naderen van achteren. Waardoor je steeds flink terug moet in snelheid.
Een of 2x seinen met groot licht werkt dan vaak meteen.

Maar KK snachts is verder niet wenselijk, het mag ook niet.
Dat komt puur door de kneuterigheid van NL overheid, die bepaalde dat KK in Nederland alleen maar tegelijk knipperend mag.
Met als gevolg een enorme bak licht dat verblind.

Overal in de wereld zie je al tientallen jaren wigwag. En dat werkt heel goed...verblind veel minder want maar 1 lamp tegelijk en kortere lichtstoot, en heeft hierdoor veel meer attentiewaarde...

maar juist hier mag het ineens niet...  :(


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #2175 Gepost op: 22 november 2016, 18:50:11
Elk voertuig is tegenwoordig voorzien van mistlampen. Schakel deze op een lichtsensor en je kan toch KK gebruiken zonder te verblinden EN blauw op laten vallen.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #2176 Gepost op: 22 november 2016, 20:31:59
Elk voertuig is tegenwoordig voorzien van mistlampen. Schakel deze op een lichtsensor en je kan toch KK gebruiken zonder te verblinden EN blauw op laten vallen.
Mistlampen hebben lang niet dezelfde lichtkracht als grootlicht. Zoals te zien op veel ambulances. Overdag is dat sowieso nutteloos.

Het gaat juist om het feit dat grootlicht ver-reikende verlichting is die in je achteruitkijk-spiegel prikt. Of van voren, op zeer grote afstand opvalt.
En juist die eigenschap bewijst het nut van grootlicht KK.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #2177 Gepost op: 24 november 2016, 13:46:57
Mistlampen hebben lang niet dezelfde lichtkracht als grootlicht. Zoals te zien op veel ambulances. Overdag is dat sowieso nutteloos.

Het gaat juist om het feit dat grootlicht ver-reikende verlichting is die in je achteruitkijk-spiegel prikt. Of van voren, op zeer grote afstand opvalt.
En juist die eigenschap bewijst het nut van grootlicht KK.
Je verhaal klopt maar we hadden het over het voeren van KK in het donker. Het mag dan niet, het verblindt, blauw valt niet meer zodat het meer na- dan voordelen oplevert. Daarom haalde ik de mistlampen aan; met een lichtsensor is grootlicht uitschakelbaar en mistlicht inschakelbaar te maken. Verblindt niet in donker maar valt wel op en blauw blijft zichtbaar.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #2178 Gepost op: 24 november 2016, 23:44:28
Veel effectiever zou gewoon zijn het toelaten van de wigwag. Heb je de attentiewaarde van groot licht zonder de verblinding. Ook mistlampen in het donker hebben weinig attentiewaarde doordat ze een lage, brede straal licht geven. (trouwens, al eens opgevallen hoe ontzettend veel mensen met mistlampen aan voor in het donker rijden? Naast hun gewone verlichting. Niet normaal hoeveel dat er zijn.)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2179 Gepost op: 25 november 2016, 15:02:49
Tsja misschien moet zoiets eens aan de verantwoordelijke minister duidelijk gemaakt worden.  :)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.