2013 rampjaar voor de recreatie vaart

Auteur Topic: 2013 rampjaar voor de recreatie vaart  (gelezen 5578 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 17 februari 2014, 16:58:54

Het aantal ongelukken op het binnenwater met speedboten, zeiljachten en sloepen is de afgelopen jaren explosief gestegen.
Lees verder op:

http://www.telegraaf.nl/vaarkrant/22305896/__Rampjaar_recreatievaart__.html




Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2014, 20:47:12
ca 500 geregistreerde ongevallen op ca 520.000 (Ned) recreatievaartuigen en een 6000 (Ned) binnenschepen is ca 0,1 %.  Als een van de tien recreatievaartuigen min of meer regelmatig het water op zou gaan zou het globaal uitkomen op 1 %.
Aan een onderverdeling naar type recreatievaartuigen, de locaties en de omstandigheden waaronder van de ongevallen wordt gewerkt. Dat zal een beter inzicht geven in het hoe en waarom en zal kunnen bijdragen aan een vermindering van de ongevallen.
Het merendeel van de ongevallen met dodelijke afloop bestaat uit overvaringen van recreatievaartuigen door binnenvaarders op drukkere scheepvaartroutes.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2014, 11:04:12
Oorzaken van ongevallen op het water onderzocht

De ongevallen op het water in 2013 vragen de aandacht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu voor veiligheid en zijn aanleiding om een onderzoek te starten naar de mogelijke oorzaken van ongevallen. De partners in het project Varen doe je samen Ė publieke partijen, waterrecreatiesector en binnenvaart- hebben de behoefte uitgesproken om binnen de campagne Ďeen stip op de horizon te zettení als het gaat om het vergroten van de veiligheid op het water. Om dit te kunnen doen is inzicht en overzicht nodig van mogelijke oorzaken van ongevallen. Reden voor VDJS om de oorzaken van ongevallen in de recreatievaart te nader te onderzoeken. De resultaten worden in april bekend gemaakt.


http://maritiemnieuws.nl/57297/varen-doe-je-samen-onderzoekt-oorzaken-ongevallen/


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2014, 13:11:11
Gebruik en met name het goed uitluisteren van het marifoon verkeer (op het goede kanaal!)voorkomt al een hoop ellende. Scheepvaart kan dan al anticiperen wat er om hun heen gebeurt, ook de pleziervaart.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2014, 13:27:46
Goed rondom uitzicht en vooral op de drukkere vaarwegen regelmatig achteruit kijken en geen afleiding voor de stuurman. Daarbij ervoor zorgen dat je niet noodzakelijk middenvaarwater zit en zorgen dat je niet stil komt te vallen of op een of andere manier onklaar raakt.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2014, 11:01:34
Het gevaarlijkste vaarwater van Nederland   Door Eline Akkermans

AMSTERDAM - De discussie over veiligheid in de watersport laait op. Aanleiding zijn cijfers van Rijkswaterstaat waaruit blijkt dat er zich vorig jaar een recordaantal van 473 ongelukken op het water voordeden. De Vaarkrant brengt als onderdeel van die discussie in kaart op welk vaarwater je bovengemiddeld veel stroming, ondieptes of scheepvaartverkeer tegenkomt. We maken een rondje langs deze gebieden en vragen experts om hun mening.

Lees verder op:
http://www.telegraaf.nl/vaarkrant/22313310/__Het_gevaarlijkste_vaarwater_van_Nederland__.html


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2014, 12:42:12
Het aangehaalde verhaal "Het gevaarlijkste vaarwater van Nederland" is gescheven naar aanleiding van het recordaantal van 473 ongevallen op het water van vorig jaar.
Deze titel dekt niet de lading want het gevaarlijkste vaarwater wordt niet aangegeven, er wordt een beperkt aantal vaarwateren met de aan die vaarwateren gekoppelde gevaren genoemd.
Als je het verhaal ophangt aan 473 ongevallen moet je deze ongevallen ook relateren aan het vaarwater en de omstandigheden waaronder.
Het Eierlandse Gat bijvoorbeeld is al eeuwen zeer gevaarlijk, vroeger een waar scheepskerkhof, maar er zijn bij mijn weten de laatste jaren geen (ernstige) ongevallen geweest, zeker geen onderdeel van de 473 ongevallen.  Het Eierlandse Gat wordt bevaren door bepaalde vissersschepen die goed de weg weten en veelal ondiepe pleziervaarders zoals catamarans. Een zinnig denkend mens met een groter vaartuig komt daar niet. Er is trouwens geen bebakening en op de zeekaarten wordt heel duidelijk aangegeven dat het een zeer gevaarlijk gebied is.
De grootste gevaren (aanvaringen en overvaringen) liggen op de loer op nauwere vaarwateren waar er veel beroepsvaart met hogere snelheden is in combinatie met de langzamere recreatievaart, zonder duidelijke scheiding.
Voorbeelden hiervan zijn het Amsterdam Rijnkanaal, het Prinses Margriet kanaal en gedeelten van de beneden rivieren.
Van deze 473 ongevallen komt een gedeelte voor rekening van al dan niet onverantwoord varen op plassen en meren en dat komt niet uit het verhaal naar voren.


Kapitein Haeck

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2014, 08:32:05
Ik weet het niet, maar krijg toch weer het gevoel met dergelijke propaganda dat we hetzelfde gaan krijgen als al jaren bij de automobilist gebeurd. Het op de knieŽn dwingen van de watersportliefhebber.

stap 1 regels maken
stap 2 angst zaaien
stap 3 exponentiele groei van regels
stap 4 overschot aan boten en vaarwater, omdat de meeste watersporters spreekwoordelijk hun watersport plezier aan de wilgen hangen.

Zolang onze eigen wethandhavers ook nog steeds deel zijn van die aantal ongelukken (b.v. uitgeestermeer), zal de overheid eerst een naar zichzelf moeten kijken, voordat: kiten, snelvaren, waterscooters, speedboten en weet ik veel wat nog meer in kwaad daglicht word gezet verboden word.

Ik ken al zoveel mensen die hun boot verkocht hebben, want wat mag je nou nog? Er zijn nog maar heel weinig snelvaar gebieden (tenzij je op de wind vaart), er zijn onwijs veel regels als je je boot/schip wil stallen en onderhouden waardoor de prijzen onwijs oplopen en als je dan eindelijk in een snelvaargebied zit en je bent net lekker bezig, dan is het er of te druk, of je kan 3x per dag blazen en je papieren laten zien (plus alle andere dingen die je nodig hebt m.b.t. b.v. waterskiŽn)

De enige manier waarop mensen kunnen verdrinken straks, is in regels opgesteld door de overheid.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2014, 10:31:22
Zowel de beroeps als de recreatievaart en de visserij worden steeds meer geconfronteerd met allerlei regels en regeltjes en de daaraan gekoppelde beslommeringen. Of veel van deze regels en regeltjes echt een positieve invloed hebben op de veiligheid te water is de vraag. Wel is duidelijk dat deze regels en regeltjes weer het een en ander aan kosten met zich brengen en in de toekomst zullen gaan brengen.
Tegen wel zinnige eisen kun je geen bezwaar hebben en dat zullen de meeste mensen dan ook niet doen. De vraag is hoeveel eisen echt zinnig zijn voor een verhoging van de veiligheid of wordt het een en ander bedacht om van achter een bureau regels en regeltjes in te kunnen voeren.

Er is bijvoorbeeld een nieuw EU voorstel voor de bevordering kust en zeetoerisme.
http://visserijnieuws.punt.nl/content/2014/02/Nieuw-voorstel-EU-voor-bevordering-kust-en-zeetoerisme
Een mooi streven maar die bevordering van het kust en zeetoerisme moet je natuurlijk niet gaan dwarsbomen met allerlei niet al te praktische regels en regeltjes en de uitwerking daarvan.
Krijgen we bijvoorbeeld in de toekomst aan de strandopgangen tourniquets waar je voor je eigen veiligheid pas doorheen komt als o.a. je zwemdiploma's gescand zijn. Als die tourniquets met scanapparatuur er toch staan zou je ze natuurlijk ook kunnen gaan gebruiken om allerlei andere zaken te controleren en ook de verblijfskosten op het strand in rekening te gaan brengen, die tourniquets kosten tenslotte ook niet niks.

Zodra er niet meer al te veel nieuwe regels en regeltjes kunnen worden bedacht voor de vaartuigen en schippers kan men gaan denken over bijvoorbeeld vaargebieden en weersomstandigheden waaronder al dan niet met bepaalde kwalificaties gevaren kan gaan worden.

@Kapitein Heack:De enige manier waarop mensen kunnen verdrinken straks, is in regels opgesteld door de overheid.

Het gaat inderdaad in die richting.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2014, 17:19:42
Een Vaarbewijs voor elke motorbootvaarder?

In aanloop naar de start van de Hiswa tentoonstelling is een enquete gehouden onder een groot aantal watersporters. Met een paar opvallende resultaten. Zo blijkt koffie toch veruit de populairste drank op het water. Pas daarna volgen alcoholische dranken. Ook wil men graag eens meevaren met onze koning of koningin en 82 procent van de watersporters ziet de toekomst in financiŽle zin (weer) zonnig tegemoet.

Er werden gelukkig ook meer serieuze vragen gesteld. Zo zijn de grootste ergernissen op het water het dumpen van afval in het water (64%), mensen die de vaarregels niet kennen (50%) en te hard varen (48%). Opvallend is ook dat toch 46% van de respondenten voor een verplicht vaarbewijs voor alle motorbootvaarders is. Eerdere enquetes lieten overigens vergelijkbare resultaten zien.

Bron : Vaarwijzer