Verantwoordelijkheid aannemers m.b.t. ondergrondse nutsvoorzieningen

Auteur Topic: Verantwoordelijkheid aannemers m.b.t. ondergrondse nutsvoorzieningen  (gelezen 4287 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dirk309

  • OvD Bz en Verkeersregelaar, Beheerder Openbare Ruimte, Netbeheerder, Weginspecteur
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=82037.0

Als ik de foto bekijk op de website van de Telegraaf dan ligt de kabel ook niet erg diep... volgens mij moeten de kabels op minimaal 80 cm diep liggen.




pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2014, 20:17:30
Citaat van: Dirk309 link=msg=1244856 date=1392662775
Als ik de foto bekijk op de website van de Telegraaf dan ligt de kabel ook niet erg diep... volgens mij moeten de kabels op minimaal 80 cm diep liggen.
de precieze diepte weet ik niet, wat ik wel weet is dat de veroorzaker de schade zal betalen, ook als de kabel wat hoger ligt O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Dirk309

  • OvD Bz en Verkeersregelaar, Beheerder Openbare Ruimte, Netbeheerder, Weginspecteur
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2014, 20:21:03
Klopt de grondroerder is vrijwel altijd aansprakelijk voor de schade.
Ongeacht hoe beroerd de kabel/leiding ligt...


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2014, 21:15:01
Citaat van: Dirk309 link=msg=1244865 date=1392664863
Klopt de grondroerder is vrijwel altijd aansprakelijk voor de schade.
Ongeacht hoe beroerd de kabel/leiding ligt...
Als ik zie hoeveel er uitgevallen is dan heeft deze grondroerder of zijn verzekering een flinke bult geld nodig.... Daar gaan grote bedragen in om.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2014, 21:22:30
Citaat van: Dirk309 link=msg=1244865 date=1392664863
Klopt de grondroerder is vrijwel altijd aansprakelijk voor de schade.
Ongeacht hoe beroerd de kabel/leiding ligt...

Gaat niet altijd op, als kabel niet op de voorgeschreven minimale diepte ligt is de grondwerker geen verwijt te maken.
Eigen ervaring met waterleiding die niet volgens bestek EN niet op minimale diepte van 60 cm lag.
PWN heeft het geprobeerd maar helaas voor hen mislukt. Buurman had al wel 3 jaar het idee weinig water te hebben, niet raar als er een paalhouder voor 2/3 als restrictie door de waterleiding is geslagen  098uo 998765
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2014, 10:08:30
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1244887 date=1392668550
Gaat niet altijd op, als kabel niet op de voorgeschreven minimale diepte ligt is de grondwerker geen verwijt te maken.
Eigen ervaring met waterleiding die niet volgens bestek EN niet op minimale diepte van 60 cm lag.
PWN heeft het geprobeerd maar helaas voor hen mislukt. Buurman had al wel 3 jaar het idee weinig water te hebben, niet raar als er een paalhouder voor 2/3 als restrictie door de waterleiding is geslagen  098uo 998765
De minimale dekking is niet altijd door de kabeleigenaar te garanderen. Als bijvoorbeeld er een wegrecontructie heeft plaatsgevonden kan een kabel die op juiste diepte is gelegd te ondiep komen te liggen. Als grondroerder heb je daarom de verplichting om voor te graven. Wel heb ik wel eens klikkaarten ontvangen waarbij bepaalde glasvezel boeren een dikke lijn over de weg leggen en dan aangeven dat je de gehele wegbreedte (8 meter) moet voor grafen op zoek naar hun kabel.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2014, 10:59:01
Citaat van: JJ75 link=msg=1244961 date=1392714510
De minimale dekking is niet altijd door de kabeleigenaar te garanderen. Als bijvoorbeeld er een wegrecontructie heeft plaatsgevonden kan een kabel die op juiste diepte is gelegd te ondiep komen te liggen. Als grondroerder heb je daarom de verplichting om voor te graven. Wel heb ik wel eens klikkaarten ontvangen waarbij bepaalde glasvezel boeren een dikke lijn over de weg leggen en dan aangeven dat je de gehele wegbreedte (8 meter) moet voor grafen op zoek naar hun kabel.

Ik woon in Deventer en heb intussen zijdelings last gehad van de storing. Ik kon inderdaad geen gebruik maken van de pinautomaten van de Rabobank, er staat wel stroom op, maar er is geen dataverbinding.
Ook Randstad werkt momenteel vanuit Hengelo en regelt veel via mobiele telefonie. Kantoor in Deventer is volgens mij dan ook gesloten.

Ik dacht dat er bij het ingraven van kabels ook zo'n dikke plastic strook mee werd ingegraven, juist om dit te proberen te voorkomen?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2014, 11:31:56
Citaat van: Mattijs link=msg=1244970 date=1392717541
Ik woon in Deventer en heb intussen zijdelings last gehad van de storing. Ik kon inderdaad geen gebruik maken van de pinautomaten van de Rabobank, er staat wel stroom op, maar er is geen dataverbinding.
Ook Randstad werkt momenteel vanuit Hengelo en regelt veel via mobiele telefonie. Kantoor in Deventer is volgens mij dan ook gesloten.

Ik dacht dat er bij het ingraven van kabels ook zo'n dikke plastic strook mee werd ingegraven, juist om dit te proberen te voorkomen?
Bij de aanleg van glasvezel bij ons in de buurt werd er een dunne maar wel brede oranje verklik strook overheen gelegd.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2014, 15:37:41
Schuld van kabelbreuk of leidingsbreuk bij graafwerkzaamheden ligt bij het nutsbedrijf als betreffende kabel niet op een kliktekening staat. In alle andere gevallen waarbij de kabel wel op kliktekening staat ligt de verantwoordelijkheid bij de aannemer, hier heeft diepte geen belang.
Waterleidingen en gasleidingen liggen over het algemeen op > 60cm als het leidingen zijn van voor 1975 daarna is men overgegaan op > 80cm ( vorstgrens ). Deze MOETEN worden aangemeld bij het kadaster over de ligging en legdiepte.
Voor het graven gaan dient elke aannemer zelf bij de plaatselijk verantwoordelijke kabelbedrijven te rade te gaan voor kliktekeningen, dat kan betekenen dat je meerdere tekeningen zelf als aannemer moet intekenen voor je exact weet waar alles ligt. Daarna moet je de tekening nog ter beoordeling opsturen want er zijn nog kabels die niet worden vermeld op openbare kliktekeningen. Denk hierbij aan communicatie en dataleidingen van defensie en ministeries.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2014, 15:53:12
Citaat kadaster over klik:
Citaat
Iedereen die machinale graafwerkzaamheden gaat of laat verrichten, is wettelijk verplicht dit van te voren te melden bij het Kadaster. Dit heet een Graafmelding. Na de melding ontvangt u digitaal informatie over de plek van ondergrondse kabels en leidingen die u gebruikt om zorgvuldig te kunnen graven. De kabel- en leidinginformatie moet op locatie aanwezig zijn als de graafwerkzaamheden plaatsvinden.

Voor een gebied van 500 x 500 meter of kleiner is één Graafmelding voldoende. Voor grotere gebieden moet u meerdere meldingen doen.

Wat zijn machinale graafwerkzaamheden?

Bij machinale graafwerkzaamheden kunt u bijvoorbeeld denken aan het graven van een vijver met behulp van een graafmachine.

Maar, ook het gebruik van een handgrondboor kan schade aan kabels en leidingen tot gevolg hebben. Ondanks dat het bij wet niet verplicht is bij gebruik ervan een Graafmelding te doen, adviseren wij het u wel.

Niet graven, wel kabel- en leidinginformatie ontvangen

Weet u nog niet wanneer u gaat graven maar wilt u wel alvast weten waar kabels en leidingen liggen? Doe dan een Oriëntatieverzoek. Met de informatie die u hieruit ontvangt, mag u echter nog niet graven. Als de startdatum van de graafwerkzaamheden bekend is, moet u alsnog een Graafmelding doen.

Calamiteitenmelding

Kunnen graafwerkzaamheden niet wachten omdat er persoonlijk letsel, milieu- of economische schade dreigt? Dan moet u een Calamiteitenmelding doen.

Hoe lang is een melding geldig?

Na het doen van een melding moet u binnen 20 werkdagen beginnen met de graafwerkzaamheden. De kabel- en leidinginformatie die u ontvangen hebt, kunt u gebruiken zolang de grond open is of zolang duidelijk is dat er niets is veranderd in de ondergrond. Als u niet binnen 20 werkdagen na het doen van een melding met de graafwerkzaamheden start, moet u een nieuwe graafmelding doen.  

Wat verstaat de WION onder zorgvuldig graven?

Particulieren en bedrijven die graafwerkzaamheden uitvoeren, zijn wettelijk verplicht dit zorgvuldig te doen. Deze verantwoordelijkheid geldt ook voor de opdrachtgever van de werkzaamheden. Volgens de WION houdt dit in:
•De opdrachtgever draagt er zorg voor dat de graafwerkzaamheden waartoe hij opdracht geeft, op zorgvuldige wijze kunnen worden verricht;
•De grondroerder verricht de graafwerkzaamheden op zorgvuldige wijze;
•Om op zorgvuldige wijze de graafwerkzaamheden te verrichten, zorgt de grondroerder er voor dat:
- vóór aanvang van de graafwerkzaamheden een graafmelding is gedaan;
- onderzoek is verricht naar de precieze ligging van onderdelen van netten op de graaflocatie;
- op de graaflocatie de van het Kadaster ontvangen gebiedsinformatie aanwezig is.

Op initiatief en in samenwerking met belanghebbenden is CROW-publicatie 250 'Graafschade voorkomen aan kabels en leidingen' tot stand gekomen. Het resultaat? Een door de sector gedragen richtlijn die naadloos aansluit op de WION. Inmiddels zijn er ook andere richtlijnen met betrekking tot de ondergrondse infrastructuur verschenen, zoals de CROW280, de CROW307 en de CROW308. Meer informatie vindt u op CROW.nl.  

De kabel- en leidinginformatie klopt niet, wat nu?

Als u tijdens het graven één van onderstaande afwijkingen ontdekt in de kabel- en leidinginformatie, moet u dit direct melden. Met uw melding draagt u bij aan een hogere kwaliteit en actualiteit van het kaartmateriaal.
•De locatie van een kabel of leiding wijkt meer dan één meter af van de locatie op de kaart.
•U ontdekt een kabel of leiding die niet op één van de kaarten staat.
•U mist een kabel of leiding die wel op één van de kaarten staat.

Meer informatie over een afwijkende situatie.