Brandveiligheid studentenhuisvesting is meer dan´zorgelijk´

Auteur Topic: Brandveiligheid studentenhuisvesting is meer dan´zorgelijk´  (gelezen 14053 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #10 Gepost op: 29 september 2016, 20:33:12
In mijn ogen is er wel voldoende capaciteit maar brandweren willen niet meer controleren maar meer aan brandveilig leven doen. Gemeenten hebben meestal te weinig know how en prioriteit voor woongebouwen. Inspecties door commerciële bedrijven lijkt mij geen goed idee. Ik wordt verdrietig van alle Rapporten van Onderhoud, testrapporten en veiligheidsplannen die ik alleen al deze week onder ogen heb gekregen van dat soort bedrijven.


Citaat van: Thor link=msg=1449955 date=1475158557
Als er niet voldoende capaciteit bij de overheid is waarom wordt niet overwogen de inspecties te laten uitvoeren door een particulier bedrijf etc.
In de scheepvaart worden inspecties tegenwoordig veelal uitgevoerd en certificaten uitgegeven door particuliere bedrijven en personen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #11 Gepost op: 30 september 2016, 11:06:03
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1449991 date=1475173992
In mijn ogen is er wel voldoende capaciteit maar brandweren willen niet meer controleren maar meer aan brandveilig leven doen. Gemeenten hebben meestal te weinig know how en prioriteit voor woongebouwen. Inspecties door commerciële bedrijven lijkt mij geen goed idee. Ik wordt verdrietig van alle Rapporten van Onderhoud, testrapporten en veiligheidsplannen die ik alleen al deze week onder ogen heb gekregen van dat soort bedrijven.

De brandweer wil meer aan brandveilig leven doen. Als algemeen bekend is dat in een groot deel van o.a. de studentenkamers, pensions, hotels en hotelletjes brandvrij leven onmogelijk is dan moet de brandweer maatregelen (laten) nemen om dat brandvrij wel mogelijk te maken.
Dus als jij  en mogelijk je collega s ook verdrietig bent van de rapporten van onderhoud, testrapporten en veiligheidsplannen dan zijn de instructies aan de experts en lijsten voor de experts kennelijk ondermaats en zal daar zo spoedige mogelijk verandering in moeten worden gebracht.

Inspecties door particuliere bedrijven werken in de scheepvaart goed. Geen uitvoerige rapporten maar gewoon concrete lijsten die door de benoemde en goed geinstrueerde experts puntsgewijs moeten worden ingevuld aan de hand van de door de bevoegde autoriteiten opgestelde lijsten. Het kan dus allemaal wel goed zoals de inspecties en beoordelingen in de scheepvaart in de loop der tijd hebben uitgewezen.

Controles en inspecties moeten er niet zijn voor de burgers/bewoners/gebruikers maar ook voor de veiligheid van het eigen brandweerpersoneel.

De brandweer wil meer aan brandveilig leven doen, hoe wil men dat gaan doen ? Met van die vrijblijvende geschriften, vaak dure producties, nietszeggend, vol met algemeenheden en zonder controles op het naleven door verhuurders en huurders, eigenaren, etc.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #12 Gepost op: 26 oktober 2016, 15:54:46
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1449991 date=1475173992
Gemeenten hebben meestal te weinig know how en prioriteit voor woongebouwen. Inspecties door commerciële bedrijven lijkt mij geen goed idee. Ik wordt verdrietig van alle Rapporten van Onderhoud, testrapporten en veiligheidsplannen die ik alleen al deze week onder ogen heb gekregen van dat soort bedrijven.

Handhaving van wetgeving door bedrijven is in de Nederlandse asbestbranche dramatisch en massaal fout gegaan. De certificering van asbestverwijderingsbedrijven en asbestlaboratoria door commerciële certificerende instellingen, heeft geleid tot ernstige wantoestanden en grootschalige fraude. De Raad voor Accreditatie heeft haar taak jarenlang ernstig verzaakt, in het toezicht houden op deze certificerende instellingen. Hierover is een parlementaire enquête nodig. Zie hierover de volgende bronnen:

http://kassa.vara.nl/nieuws/asbest-nog-steeds-levensgevaarlijk-verwijderd

https://www.videnet.nl/nieuws/17723369/19-12-2012-Asbest-en-Bouw-Asbesttoezicht-faalt-bij-de-Raad-voor-Accreditatie


https://www.youtube.com/watch?v=FzD5A5isgDc


Het is nodig, dat er voorlichtingsvideo's over brandveiligheid worden vertoond op studentenverenigingen, basisscholen en middelbare scholen, en in het hoger onderwijs. De overheid moet dat verplicht stellen. Die video's kunnen op internet worden geplaatst, en vervolgens worden vertoond met een beamer in grote zalen met leerlingen of studenten. Onderwijsinstellingen moeten verplicht worden, om aan hun scholieren en studenten die video's te vertonen.

Die video's moeten zeer indrukwekkend, overtuigend  en motiverend zijn. Die video's kunnen het best worden vertaald en uitgewisseld met veel andere landen, voor meer deskundigheid en kostenbesparing. Er kunnen dan succesvolle reclame-experts, filmproducenten, tekstschrijvers en artiesten bij worden ingezet.  

Toezicht op brandveiligheid in studentenhuizen is betaalbaar, als de boetes op dat gebied sterk verhoogd worden. De controleurs kunnen dan betaald worden uit de opbrengst van de boetes.

Ambtenaren en burgers moeten kostenbesparend worden voorgelicht en bijgeschoold op het gebied van brandveiligheid en asbest. Dat kan via internetvideo's en educatieve internetfora, waar experts vragen beantwoorden.
Ik stem links.