Redvoertuig gealarmeerd bij elke gebouwbrand

Auteur Topic: Redvoertuig gealarmeerd bij elke gebouwbrand  (gelezen 66985 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Gepost op: 23 februari 2014, 16:21:04
Beste medeforummers en speciaal die uit Hollands Midden,

Wat vinden jullie er van dat na de invoering van de nieuwe standaard uitrukvoorstellen bij elke gebouwbrand een redvoertuig (in geval van HM een autoladder) wordt mee gealarmeerd? Terwijl dit voor die tijd door de centralist kon worden aan(en uit-)gevinkt kon worden?

Ik vind het zelf raar dat de centralist deze keuze niet kan maken bij een gebouwbrand. Nu zie je bij bijvoorbeeld een fietsenhok in de brand, een keukenbrand op de begane grond of zoals gisteren een brand in een parkeergarage een redvoertuig doelloos uitrukken en ter plaatse zijn. Natuurlijk zijn er incidenten, ook bij bovenstaande voorbeelden, dat een redvoertuig nodig kan zijn maar dat zijn uitzonderingen.

Ik vind het een onnodige belasting omdat zo een voertuig minder inzetbaar, soms andere voertuigen niet meer inzetbaar (bij de beroepskazernes), onnodige voertuigbewegingen (zowel van vrijwilligers naar kazerne als voertuig dat uitruk) waar bij gevaarlijke situaties kunnen ontstaan en de meerkosten van personeel dat opkomt naar kazerne (zowel de 2 personen die uitrukken als de rest die een uurtje krijgt voor het (te laat) opkomen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.




Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2014, 16:23:09
En dat is een vraag die je beroepsmatig stelt en of gewoon wil weten uit hobby oogpunt ?

Delta00


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2014, 16:32:55
Mijn beroep is ook mijn hobby: Brandweer.

Dit is een beroepsmatige vraag, het heeft niet zoveel met een hobby te maken. Mijn vragen en argumenten lijken mij professioneel en niet hobbymatig.

Citaat van: Delta00 link=msg=1245997 date=1393168989
En dat is een vraag die je beroepsmatig stelt en of gewoon wil weten uit hobby oogpunt ?

Delta00


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2014, 16:38:26
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1245996 date=1393168864
Ik vind het zelf raar dat de centralist deze keuze niet kan maken bij een gebouwbrand.

Ik snap nog steeds niet dat je hier een probleem van blijft maken. Procedures kunnen nu eenmaal veranderen in de loop der jaren en ik snap ook niet waarom een centralist die keuze zou moeten kunnen maken. Een centralist bepaalt het inzetvoorstel niet, die liggen vast in GMS, gekoppeld aan de meldingsclassificatie en karakteristieken en daar kan een centralist hooguit van af wijken. Dat is wat anders dan "de centralist bepaalt welke voertuigen gaan rijden". Als dat laatste zo zou zijn, dan zou het dus van de centralist af kunnen hangen welke voertuigen er gaan rijden en dan krijg je dus een soort willekeur.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2014, 16:44:02
En zoals Peter beschrijft is het perfect beschreven, met als toevoeging dat operationele voorbereiding dit beleid bepaalt en niet een centralist.

Delta00


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2014, 16:55:18
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1245998 date=1393169575
Mijn beroep is ook mijn hobby: Brandweer.

Dit is een beroepsmatige vraag, het heeft niet zoveel met een hobby te maken. Mijn vragen en argumenten lijken mij professioneel en niet hobbymatig.

Als het dan een professionele vraag is, snap ik niet dat je hem hier stelt. Daar heb je dan toch ingangen voor op de Gooimeerlaan.

Delta00


EricSeugling

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2014, 18:06:28
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1245996 date=1393168864
Beste medeforummers en speciaal die uit Hollands Midden,

Wat vinden jullie er van dat na de invoering van de nieuwe standaard uitrukvoorstellen bij elke gebouwbrand een redvoertuig (in geval van HM een autoladder) wordt mee gealarmeerd? Terwijl dit voor die tijd door de centralist kon worden aan(en uit-)gevinkt kon worden?

Ik vind het zelf raar dat de centralist deze keuze niet kan maken bij een gebouwbrand. Nu zie je bij bijvoorbeeld een fietsenhok in de brand, een keukenbrand op de begane grond of zoals gisteren een brand in een parkeergarage een redvoertuig doelloos uitrukken en ter plaatse zijn. Natuurlijk zijn er incidenten, ook bij bovenstaande voorbeelden, dat een redvoertuig nodig kan zijn maar dat zijn uitzonderingen.

Ik vind het een onnodige belasting omdat zo een voertuig minder inzetbaar, soms andere voertuigen niet meer inzetbaar (bij de beroepskazernes), onnodige voertuigbewegingen (zowel van vrijwilligers naar kazerne als voertuig dat uitruk) waar bij gevaarlijke situaties kunnen ontstaan en de meerkosten van personeel dat opkomt naar kazerne (zowel de 2 personen die uitrukken als de rest die een uurtje krijgt voor het (te laat) opkomen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Best Brandpreventje,
bel mij morgen maar of zoek even op Pein16  ;) ,het heeft te maken met de invoering van gelijke inzetvoorstellen in Haaglanden en Hollands Midden in de aanloop van de samenvoeging van de beide meldkamers
Eric


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2014, 18:57:06
En zo is en hoort het.

Delta00


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2014, 19:13:08
Bij ons rijdt al sinds de oudheid een redvoertuig mee bij iedere binnenbrand. Inderdaad, soms staat 'ie er voor niets. Maar we hebben ook een aantal situaties meegemaakt (ook recent) dat we verdomd blij waren dat het voertuig direct bij de 1e melding is meegestuurd. Overigens wordt het RV niet  meegealarmeerd bij een brandend schuurtje: dit wordt bij ons gealarmeerd als zijnde een 'brand bijgebouw' ofwel een 'buitenbrand overig', waar enkel 1 TS aan gekoppeld is. Door op deze manier onderscheid te maken in het type melding kan je naar mijn idee wel redelijk voorkomen dat de ladder al te vaak voor niets de deur uit gaat.

Ik vind het onzin dat er níet standaard een redvoertuig meegaat bij een melding van een schoorsteenbrand (in sommige regio's)... Je weet op voorhand toch al dat het meer dan waarschijnlijk is dat je een dergelijk voertuig nodig gaat hebben.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #9 Gepost op: 23 februari 2014, 20:09:33
Citaat van: Delta00 link=msg=1246002 date=1393170918
Als het dan een professionele vraag is, snap ik niet dat je hem hier stelt. Daar heb je dan toch ingangen voor op de Gooimeerlaan.

Delta00

Of wellicht even een bezoekje aan de Rooseveltstraat, nu het nog kan, eens goed kijken hoe daar gewerkt wordt en hoe bepaalde zaken tot stand komen.

Vergeet niet, het redvoertuig is er ook voor bovenliggende woningen/ ruimtes, waar wellicht wel mensen weggehaald moeten worden, en als allerbelangrijkste, dat redvoertuig is er ook voor eigen veiligheid!