Redvoertuig gealarmeerd bij elke gebouwbrand

Auteur Topic: Redvoertuig gealarmeerd bij elke gebouwbrand  (gelezen 66993 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2014, 21:12:26
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1245996 date=1393168864
Beste medeforummers en speciaal die uit Hollands Midden,

Wat vinden jullie er van dat na de invoering van de nieuwe standaard uitrukvoorstellen bij elke gebouwbrand een redvoertuig (in geval van HM een autoladder) wordt mee gealarmeerd? Terwijl dit voor die tijd door de centralist kon worden aan(en uit-)gevinkt kon worden?

Ik vind het zelf raar dat de centralist deze keuze niet kan maken bij een gebouwbrand. Nu zie je bij bijvoorbeeld een fietsenhok in de brand, een keukenbrand op de begane grond of zoals gisteren een brand in een parkeergarage een redvoertuig doelloos uitrukken en ter plaatse zijn. Natuurlijk zijn er incidenten, ook bij bovenstaande voorbeelden, dat een redvoertuig nodig kan zijn maar dat zijn uitzonderingen.

Ik vind het een onnodige belasting omdat zo een voertuig minder inzetbaar, soms andere voertuigen niet meer inzetbaar (bij de beroepskazernes), onnodige voertuigbewegingen (zowel van vrijwilligers naar kazerne als voertuig dat uitruk) waar bij gevaarlijke situaties kunnen ontstaan en de meerkosten van personeel dat opkomt naar kazerne (zowel de 2 personen die uitrukken als de rest die een uurtje krijgt voor het (te laat) opkomen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.


Citaat van: Brandpreventje link=msg=1245998 date=1393169575
Mijn beroep is ook mijn hobby: Brandweer.

Dit is een beroepsmatige vraag, het heeft niet zoveel met een hobby te maken. Mijn vragen en argumenten lijken mij professioneel en niet hobbymatig.

Als je beroepsmatig hier op het forum nog dit soort vragen durft te stellen vraag ik me af hoe goed je bent voorgelicht door je eigen regio. En of je zelf wel alle ontwikkelingen volgt in jullie regio. Ik snap ook niet waarom je hier een probleem van maakt. Er zijn regio's zoals bv Utrecht waarbij een redvoertuig helemaal niet zo standaard mee rijdt. Die rijdt maar met een paar meldingen direct mee, zoals hoogbouw, binnensteden, bedrijven, schoorsteenbranden en rieten daken. Voor de rest houdt het op, en kan een bevelvoerder erom vragen.
Jullie krijgen hem nota bene er meteen bij. Heb je hem als bevelvoerder zijnde toch nodig heb je hem meteen bij je staan. En ik ben het met m,n voorgangers eens. Als je deze vraag beroepsmatig stelt is het al helemaal niet handig om dit soort vragen hier te stellen, en al helemaal niet op deze wijze. Ik vrees dat men jouw beter kent op het internet dan je zelf in de gaten hebt, zo diverse reacties lezende. ::)


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2014, 21:24:48
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1245998 date=1393169575
Mijn beroep is ook mijn hobby: Brandweer.

Dit is een beroepsmatige vraag, het heeft niet zoveel met een hobby te maken. Mijn vragen en argumenten lijken mij professioneel en niet hobbymatig.

Ik zou je vraag bij die regio neerleggen.

Je zegt zelf al dat je dit vindt en dat je dat vindt. En dat is op een forum. Iedereen vindt er wat van, maar wat de werkelijke reden is weet je toch niet.


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2014, 23:14:25
hier in de regio Rotterdam gaat het RV ook standaard bij "gebouwbrand" maar dat komt denk ik ook omdat de rookventilator op het RV staat.
 
en ja ook hier komt hij niet altijd door of wordt bij aankomst gelijk weer terug gestuurd. maar mocht je hem echt nodig hebben bij een melding gebouwbrand is die zorg bij de BVD al weg om de hoogwerker te vragen.
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2014, 18:01:39
In Belgie zowat overal standaard in de uitruk naar een gebouwbrand, samen met -alweer zowat overal- een watertankwagen.

Ik snap niet dat je ertegen kan zijn dat een autoladder uitrukt naar een gebouwbrand. Vuur kan zich verticaal snel verspreiden, er kunnen op bovenliggende verdieping mensen vast zitten enz...


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2014, 22:22:16
Ooit eens vanuit de brandweer het spreekwoord 'Beter mee dan om verlegen' geleerd.  >:D


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #15 Gepost op: 25 februari 2014, 11:27:12
In Amsterdam wordt zolang ik mij kan herinneren bij een gebouwbrand standaard uitgerukt met twee
autospuiten en een redvoertuig. (een autoladder).
De redvoertuigen zijn in de regel min of meer gelijktijdig ter plaatse met de autospuiten.
Bij een brand in een "moeilijk" gedeelte van de stad, o.a. bereikbaarheid, verkeersdrukte en brandgevaar van het gebouw rukken er soms direct twee redvoertuigen uit van verschillende hoofdposten.
De redvoertuigen worden naast het redden etc. ook ingezet als vluchtmogelijkheid, extra vluchtroute, voor het brandweerpersoneel bijvoorbeeld tijdens een binnenaanval op enige hoogte.
Dit laatste lijkt mij voor het brandweerpersoneel geruststellend, je weet dat er altijd een vluchtmogelijkheid is via de autoladder.
Dat is nmm een voordeel van de autoladder die uitgeschoven staat naar een balkon, raam of het dak etc.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #16 Gepost op: 25 februari 2014, 11:46:51
In Noord-Nederland gaat er niet standaard een redvoertuig mee.
Alleen bij een schoorsteenbrand is het standaard dat een HW/AL mee uitrukt.
Verder zie je vaak een na alarmering als blijkt dat er toch een redvoertuig gewenst is:

15:08:08  24-02-14   Melding       P 1 WONINGBRAND SONNEGAWEG 19 SONNEGA 026732
    Eenheden   0303836    Blusgroep-1 Wolvega
            0303837    Blusgroep-2 Wolvega
            0303838    Blusgroep-3 Wolvega
            0300055    Monitorcode Brandweer Friesland
            
15:09:06  24-02-14   Melding       P 1 WONINGBRAND (ASS.: RV) SONNEGAWEG 19 SONNEGA 026450
    Eenheden   0303347    Chauffeurs-3 Heerenveen
            0300055    Monitorcode Brandweer Friesland
            0303345    Chauffeurs-1 Heerenveen

19:29:33  23-02-14   Melding       P 1 GEBOUWBRAND (SCHOORSTEEN) DE LEIJEN 12 DRACHTEN 027031 027052
    Eenheden   0303703    Blusgroep-3 Drachten
            0300055    Monitorcode Brandweer Friesland
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #17 Gepost op: 25 februari 2014, 12:04:54
In ZHZ net zo, korpsen die een RV hebben nemen hebben wel standaard mee. Bij de andere posten is het ook op aanvraag O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #18 Gepost op: 25 februari 2014, 16:05:33
Ik die in een gebied woont met geen nabij geplaatste in de regio inzetbare HW/AL voel mij nu gediscrimineerd in brandweerzorg.  ;D

Het verwonderd mij, omdat bij ons alleen HW's komen bij schoorsteen en/of grote branden, dat er gebieden zijn waar ze altijd uitrukken. Nu kan ik mij voorstellen dat in gebieden met veel gebouwen die te hoog zijn voor normale ladders dat dit nuttig is. Nu heb ik niet het idee dat er massaal meer doden vallen in de gebieden waar HW niet standaard meerijdt.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #19 Gepost op: 25 februari 2014, 16:17:10
Citaat van: JJ75 link=msg=1246313 date=1393340733
Ik die in een gebied woont met geen nabij geplaatste in de regio inzetbare HW/AL voel mij nu gediscrimineerd in brandweerzorg.  ;D

Het verwonderd mij, omdat bij ons alleen HW's komen bij schoorsteen en/of grote branden, dat er gebieden zijn waar ze altijd uitrukken. Nu kan ik mij voorstellen dat in gebieden met veel gebouwen die te hoog zijn voor normale ladders dat dit nuttig is. Nu heb ik niet het idee dat er massaal meer doden vallen in de gebieden waar HW niet standaard meerijdt.

Het ligt ook aan het risicoprofiel van een pand of gebied of er al dan niet een redvoertuig wordt mee gealarmeerd.

Ieder gebouw met een verdieping is in principe te hoog om met een gewone ladder een verantwoorde redding uit te mogen voeren, aangezien een gewone ladder maar door 1 persoon tegelijk mag worden gebruikt volgens de normen.