Redvoertuig gealarmeerd bij elke gebouwbrand

Auteur Topic: Redvoertuig gealarmeerd bij elke gebouwbrand  (gelezen 66997 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #20 Gepost op: 25 februari 2014, 18:49:34
Tjonge jonge wat een hoop stront krijg ik weer over mij heen. Het maakt het er niet leuker op om mee te praten hier op het forum.

Hoezo Hunter dat ik hier een probleem van blijf maken? Ik mag toch deze discussie aanzwengelen of niet?

Ik weet hoe ze op een GMK werken en wat inzetvoorstellen zijn. Voorheen kon een centralist de keuze maken voor een redvoertuig ja of nee. Net als jij de keuze kan maken voor middelbrand ja of nee. Ik vind dat maatwerk en dat mis ik nu een beetje. Sterker nog ik vind het zonde dat er een AL ter plaatse komt voor een buitenbrandje in een fietsenstalling op maaiveldniveau.

Citaat van: Hunter link=msg=1245999 date=1393169906
Ik snap nog steeds niet dat je hier een probleem van blijft maken. Procedures kunnen nu eenmaal veranderen in de loop der jaren en ik snap ook niet waarom een centralist die keuze zou moeten kunnen maken. Een centralist bepaalt het inzetvoorstel niet, die liggen vast in GMS, gekoppeld aan de meldingsclassificatie en karakteristieken en daar kan een centralist hooguit van af wijken. Dat is wat anders dan "de centralist bepaalt welke voertuigen gaan rijden". Als dat laatste zo zou zijn, dan zou het dus van de centralist af kunnen hangen welke voertuigen er gaan rijden en dan krijg je dus een soort willekeur.

Dit is toch een forum? Om te discusseren? Ik snap je reactie echt niet hoor. Gooimeerlaan? Aan wie moet ik die vraag stellen aan de Gooimeerlaan?

Citaat van: Delta00 link=msg=1246002 date=1393170918
Als het dan een professionele vraag is, snap ik niet dat je hem hier stelt. Daar heb je dan toch ingangen voor op de Gooimeerlaan.

Delta00

Eric, ik weet waardoor het komt maar en das ook een goede zaak; samenwerking met HL. Maar snap niet dat men niet voor maatwerk kiest. Hoe moeilijk is om bij een brand een vinkje "begane grond" of het vinkje "eerste verdieping of hoger" of iets dergelijks aan te klikken.

Citaat van: EricSeugling link=msg=1246008 date=1393175188
Best Brandpreventje,
bel mij morgen maar of zoek even op Pein16  ;) ,het heeft te maken met de invoering van gelijke inzetvoorstellen in Haaglanden en Hollands Midden in de aanloop van de samenvoeging van de beide meldkamers
Eric

Ik vind het ook raar dat een RV niet standaard meerijd bij schoorsteenbranden. Sterker nog, voor de regionalisering moest er soms door het ontvangende korps betaald worden als er al een RV ter plaatse kwam......

Citaat van: Rolanddeg link=msg=1246014 date=1393179188
Bij ons rijdt al sinds de oudheid een redvoertuig mee bij iedere binnenbrand. Inderdaad, soms staat 'ie er voor niets. Maar we hebben ook een aantal situaties meegemaakt (ook recent) dat we verdomd blij waren dat het voertuig direct bij de 1e melding is meegestuurd. Overigens wordt het RV niet  meegealarmeerd bij een brandend schuurtje: dit wordt bij ons gealarmeerd als zijnde een 'brand bijgebouw' ofwel een 'buitenbrand overig', waar enkel 1 TS aan gekoppeld is. Door op deze manier onderscheid te maken in het type melding kan je naar mijn idee wel redelijk voorkomen dat de ladder al te vaak voor niets de deur uit gaat.

Ik vind het onzin dat er níet standaard een redvoertuig meegaat bij een melding van een schoorsteenbrand (in sommige regio's)... Je weet op voorhand toch al dat het meer dan waarschijnlijk is dat je een dergelijk voertuig nodig gaat hebben.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #21 Gepost op: 26 februari 2014, 09:22:58
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1246316 date=1393341430
Ieder gebouw met een verdieping is in principe te hoog om met een gewone ladder een verantwoorde redding uit te mogen voeren, aangezien een gewone ladder maar door 1 persoon tegelijk mag worden gebruikt volgens de normen.
Dat zou dus betekenen dat overal bij iedere woningbrand, behalve bij bungalows, uitgerukt moet worden met een HW.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #22 Gepost op: 26 februari 2014, 11:06:54
Het nuttig effect van een redvoertuig wordt minder met de toename van de aanrijtijd.
Er is dus een verschil tussen de zogenaamde plattelandsgemeenten en de grotere steden zeker als het gaat om de snelle inzet t.b.v. reddingen.
In de grotere steden is het redvoertuig (vrijwel) gelijktijdig met de eerste autospuiten ter plaatse bij de brand. In de plattelandsgemeenten mag het aanrijden zoals ik heb begrepen volgens de regels maximaal een kwartier duren.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #23 Gepost op: 26 februari 2014, 11:24:27
Citaat van: Thor link=msg=1246497 date=1393409214
Het nuttig effect van een redvoertuig wordt minder met de toename van de aanrijtijd.
Er is dus een verschil tussen de zogenaamde plattelandsgemeenten en de grotere steden zeker als het gaat om de snelle inzet t.b.v. reddingen.
In de grotere steden is het redvoertuig (vrijwel) gelijktijdig met de eerste autospuiten ter plaatse bij de brand. In de plattelandsgemeenten mag het aanrijden zoals ik heb begrepen volgens de regels maximaal een kwartier duren.
Dan klopt het helemaal niet zoals het bij ons geregeld is.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #24 Gepost op: 26 februari 2014, 11:36:12
Je komt zeker uit Flevoland :)


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Reactie #25 Gepost op: 26 februari 2014, 11:38:47
In Twente rukt er ook niet altijd een HW/AL mee uit. Alleen bij schoorsteenbranden, industriebranden en scheepvaartbranden wel. Verder is het altijd 2x TS + OVD, en bij industrie rukt ook nog een AGS mee uit.

In IJsselland is het heel erg verschillend per regio: Een rietenkapbrand betekent altijd 2x TS + 1x RV + 1x OvD.
Verder is het in Raalte, Staphorst en Olst/Wijhe slechts 1x TS. In Steenwijkerland, Deventer, Hardenberg, Ommen en Kampen 1x TS + 1x RV
In Zwartwaterland is het 1x TS + 1x WTS 500, dus ook geen RV, en in Zwolle is het 2x TS, 1x RV en 1x OvD

In Flevoland altijd 1x TS6, behalve in Almere, daar 2x TS4.

Er zijn altijd wat afwijkende siutaties.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #26 Gepost op: 26 februari 2014, 11:48:39
Nee niet eens 'tis gemeente Raalte. Ik woon wel op de rand van de veiligheidsregio. De dichtstbijzijnde voldoet wel aan die norm maar wordt niet ingezet bij ons.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #27 Gepost op: 26 februari 2014, 11:57:06
Dat is vreemd, ook wij zitten aan de rand van de regio (hebben wel zelf een hw) maar worden regelmatig ingezet bij buurtregio's. Dit zou in nl echt beter geregeld moeten worden... denk verder dan je regiogrens zeker als het gaat om ondersteunende voertuigen


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #28 Gepost op: 26 februari 2014, 12:12:01
Er zit ok een meldkamer grens tussen. MON en Twente.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 26 februari 2014, 16:17:28
Citaat van: JJ75 link=msg=1246492 date=1393402978
Dat zou dus betekenen dat overal bij iedere woningbrand, behalve bij bungalows, uitgerukt moet worden met een HW.
Nee hoor, als we hier in de regio Utrecht uitrukken voor een woningbrand (woning met verdiepingen) rijd er ook geen redvoertuig mee. Tenzij het een schoorsteenbrand, rieten kap betreft of een flatwoning. Maar anders is het op aanvraag.