Redvoertuig gealarmeerd bij elke gebouwbrand

Auteur Topic: Redvoertuig gealarmeerd bij elke gebouwbrand  (gelezen 66983 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #30 Gepost op: 26 februari 2014, 16:32:38
Citaat van: JJ75 link=msg=1246492 date=1393402978
Dat zou dus betekenen dat overal bij iedere woningbrand, behalve bij bungalows, uitgerukt moet worden met een HW.

Zo is het in Belgie.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #31 Gepost op: 26 februari 2014, 16:55:50
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1246350 date=1393350574
Dit is toch een forum? Om te discusseren? Ik snap je reactie echt niet hoor. Gooimeerlaan? Aan wie moet ik die vraag stellen aan de Gooimeerlaan?


Ik bedoelde ook de Rooseveltstraat, daar kan jij je in jouw ogen professionele vraag stellen aan EV / AH of HB, dan krijg je ook een professionele reactie met een onderbouwing waarom.
Dat ga je toch niet hier doen, of lees plein16 is.

Delta00


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #32 Gepost op: 26 februari 2014, 20:29:12
Citaat van: Delta00 link=msg=1246584 date=1393430150

Ik bedoelde ook de Rooseveltstraat, daar kan jij je in jouw ogen professionele vraag stellen aan EV / AH of HB, dan krijg je ook een professionele reactie met een onderbouwing waarom.
Dat ga je toch niet hier doen, of lees plein16 is.

Delta00
Ik vind het wel goed en leerzaam dat dit ook hier ter sprake komt.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #33 Gepost op: 27 februari 2014, 09:27:41
Citaat van: Peter71 link=msg=1246569 date=1393427848
Nee hoor, als we hier in de regio Utrecht uitrukken voor een woningbrand (woning met verdiepingen) rijd er ook geen redvoertuig mee. Tenzij het een schoorsteenbrand, rieten kap betreft of een flatwoning. Maar anders is het op aanvraag.

Hier gm ook precies hetzelfde wel is het zo dat wij met de hw wel meegaan bij een woning met verdieping bij buurtgemeenten in onze eigen gemeente is het op aanvraag.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #34 Gepost op: 27 februari 2014, 09:43:20
In zuid limburg is dit na lange tijd afgeschaft. Voorheen bij iedere binnenbrand ging standaard een RV mee. Nu enkel nog  bij binnensteden, bedrijven, schoorsteenbranden en als de centralist aanvinkt 1ste etage / hoogbouw.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


ZMM832

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #35 Gepost op: 27 februari 2014, 12:02:30
Ik vindt de eerste reacties in dit topic ook meteen negatief. Verschuilen achter regels, andere afdelingen en dergelijke is natuurlijk een klassieke drogredenering.
Het kan natuurlijk nooit kwaad om over dit soort zaken te blijven nadenken, welke aanleiding er ook is voor een regel.

Wat bv opvalt is dat de diverse inzetvoorstellen in het land verschillen. Omdat de bebouwing uiteraard gemiddeld gesproken door heel Nederland hetzelfde is van karakter, is het bijzonder dat de verschillende afdelingen operationele voorbereiding tot een andere conclusie komen.
Een verschil tussen stedelijk/landelijk gebied is logisch, maar verschillen tussen landelijke gebieden is wat mij betreft niet logisch verklaarbaar.
Financiëel, personeel...?


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #36 Gepost op: 27 februari 2014, 12:41:24
Citaat van: wjr307 link=msg=1246514 date=1393412226
Dat is vreemd, ook wij zitten aan de rand van de regio (hebben wel zelf een hw) maar worden regelmatig ingezet bij buurtregio's. Dit zou in nl echt beter geregeld moeten worden... denk verder dan je regiogrens zeker als het gaat om ondersteunende voertuigen
Jullie korps is vaak een mooi voorbeeld. Nijkerk (GLM) wordt vaak zelf gealarmeerd door de MON. Vaak zie je daarna nog een alarm langskomen van de meldkamer GLM, waar soms wel een aantal minuten tussen zit.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #37 Gepost op: 27 februari 2014, 13:25:55
Een redvoertuig kan worden ingezet voor : a. de redding van mens en dier b. de werkelijke brandbestrijding en c. nadat de brand is geblust (slopen etc.) d. bij afhijsen (hulp aan GGD etc.) en e. bij het werken op hoogte tijdens een hulpverlening.(stormschade etc.).

De urgentie/noodzaak mbt de inzet van een redvoertuig bij een gebouwbrand kan sterk verschillen.

De interessant een inzicht te hebben in hoe is de verdeling van de inzet/noodzaak van de redvoertuigen bij gebouwbranden over a,b.c,d en d.

Is het vwb a. wel zo verstandig om pas aan de hand het nader bericht van het eerst aankomende voertuig een redvoertuig te laten uitrukken of moet er op voorhand kunnen worden bepaald dat er ook bij een melding gebouwbrand en met name een woningbrand en een brand in een gebouw waar meerdere mensen verblijven etc. een redvoertuig uitrukt. Op basis van welke informatie kan dat worden beslist.
Daarbij zullen informatie over de mogelijke vluchtwegen en vluchtmogelijkheden van meer of minder hulpbehoevenden, het tijdstip van de alarmering, dag of nacht (duisternis,in de slaap overvallen) een belangrijke rol kunnen spelen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #38 Gepost op: 27 februari 2014, 13:49:01
Citaat van: Pleegkundige link=msg=1246795 date=1393501284
Jullie korps is vaak een mooi voorbeeld. Nijkerk (GLM) wordt vaak zelf gealarmeerd door de MON. Vaak zie je daarna nog een alarm langskomen van de meldkamer GLM, waar soms wel een aantal minuten tussen zit.

Dat maakt niet uit. De hoogwerkergroepen worden direct door de MON gealarmeerd. De MON kan diverse korpsen zelf direct alarmeren. Nijkerk/Garderen/Harskamp/Otterlo en nog het 1 en ander. De reden dat GLM dan zelf nog een keer allarmeert is omdat het betreffende voertuig anders uitrukgereed blijft staan in hun computer, wat problemen oplevert bij een eventuele andere inzet.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #39 Gepost op: 27 februari 2014, 15:42:56
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1246808 date=1393505341
Dat maakt niet uit. De hoogwerkergroepen worden direct door de MON gealarmeerd. De MON kan diverse korpsen zelf direct alarmeren. Nijkerk/Garderen/Harskamp/Otterlo en nog het 1 en ander. De reden dat GLM dan zelf nog een keer allarmeert is omdat het betreffende voertuig anders uitrukgereed blijft staan in hun computer, wat problemen oplevert bij een eventuele andere inzet.  :)

Dat is dus echt onzin. VNOG alarmeert ons direct maar daarnaast wordt de meldkamer van GLM ook gealarmeerd deze nemen het zekere voor het onzeker en alarmeren ons vaak ook om zeker te zijn dat er gealarmeerd wordt. Dit heb ik uit zeer betrouwbare bron vernomen (centralist GLM)