Redvoertuig gealarmeerd bij elke gebouwbrand

Auteur Topic: Redvoertuig gealarmeerd bij elke gebouwbrand  (gelezen 66976 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #50 Gepost op: 26 april 2014, 11:54:19
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=1247006 date=1393604188
Kans is wel groot dat Apeldoorn de HW zelf meeneemt. Dat is wel met meer beroepsposten zo.

Ik zie dat de discussie een beetje dood is gebloed, maar wil jij zeggen dat beroepsposten (met een HW) deze standaard meenemen? Lijkt me een beetje stug, ze staan niet voor niets niet in het inzetvoorstel. Als ze structureel vaker uitrukken dan GMS dat (conform regionale procedure) aangeeft dan is de beschikking van het redvoertuig dus lager dan vastgelegd in het regionaal dekkingsplan. Lijkt me niet helemaal de bedoeling...


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #51 Gepost op: 26 april 2014, 14:33:07
Citaat van: Hunter link=msg=1262476 date=1398506059
Ik zie dat de discussie een beetje dood is gebloed, maar wil jij zeggen dat beroepsposten (met een HW) deze standaard meenemen? Lijkt me een beetje stug, ze staan niet voor niets niet in het inzetvoorstel. Als ze structureel vaker uitrukken dan GMS dat (conform regionale procedure) aangeeft dan is de beschikking van het redvoertuig dus lager dan vastgelegd in het regionaal dekkingsplan. Lijkt me niet helemaal de bedoeling...

Gebeurd hier ook vaker dat de BEV aan de rac doorgeeft dat de RV mee gaat rijden. Er wordt dan verzocht het voertuig aan het incident te koppelen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #52 Gepost op: 26 april 2014, 14:42:44
Citaat van: Hunter link=msg=1262476 date=1398506059
Ik zie dat de discussie een beetje dood is gebloed, maar wil jij zeggen dat beroepsposten (met een HW) deze standaard meenemen? Lijkt me een beetje stug, ze staan niet voor niets niet in het inzetvoorstel. Als ze structureel vaker uitrukken dan GMS dat (conform regionale procedure) aangeeft dan is de beschikking van het redvoertuig dus lager dan vastgelegd in het regionaal dekkingsplan. Lijkt me niet helemaal de bedoeling...
Ik kan je met zekerheid zeggen dat bij veel korpsen met een RV welke rijden op een OMS of woningbrand en waar het RV niet in het uitrukvoorstel staat deze gewoon mee rijd op de melding die het korps heeft binnen gekregen.  ;)  ( zelfde gebeurd ook met een HV en evt een SB )
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #53 Gepost op: 26 april 2014, 15:15:41
Citaat van: pompbediende link=msg=1262532 date=1398516164
Ik kan je met zekerheid zeggen dat bij veel korpsen met een RV welke rijden op een OMS of woningbrand en waar het RV niet in het uitrukvoorstel staat deze gewoon mee rijd op de melding die het korps heeft binnen gekregen.  ;)  ( zelfde gebeurd ook met een HV en evt een SB )

Ik weet dat het hier in de regio niet gebeurt. Het RV staat of standaard in het inzetvoorstel, of hij gaat niet mee. Enige uitzondering is gasluchten in de woning, daarbij rijdt (met name in Den-Haag) standaard het RV mee en dat wordt dan ook netjes aan de AC doorgegeven.

Waar ik heen wil, als er structureel van een inzetvoorstel wordt afgeweken dan klopt er iets niet. Of de inzetvoorstellen zijn niet juist, of de eenheden op straat houden zich niet aan de procedures. Voor beide punten valt iets te zeggen en de waarheid kan natuurlijk ook ergens in het midden liggen :)


guest12562

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 26 april 2014, 16:34:06
Vind het wel een bijzondere constructie als een RV mee gaat rijden als deze niet is gealarmeerd. Kijk op verzoek van via RAC lijkt me geen probleem maar om nu zo maar mee te gaan rijden ......


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #55 Gepost op: 26 april 2014, 17:26:17
Citaat van: Breathe link=msg=1262558 date=1398522846
Vind het wel een bijzondere constructie als een RV mee gaat rijden als deze niet is gealarmeerd. Kijk op verzoek van via RAC lijkt me geen probleem maar om nu zo maar mee te gaan rijden ......
Ze statussen wel vertrokken en worden gewoon gekoppeld hoor, maar het gebeurd in het hele land hoor, ook in jou/jullie regio  ^-^ ;)  Om maar te zwijgen over de korpsen die naast de TS uitrukken met een PM, daarvan wordt het gros niet aan de AC gemeld ( dat is een andere discussie )  ::)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


guest12562

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 26 april 2014, 17:42:27
Ik ben er aardig zeker van dat dit dus niet gebeurd, ik vraag me dan ook af hoe jij kunt weten in welke regio ik werk en dus die uitspraak kunt doen? ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #57 Gepost op: 26 april 2014, 18:32:35
Citaat van: Breathe link=msg=1262573 date=1398526947
Ik ben er aardig zeker van dat dit dus niet gebeurd,
Zover ik weet gebeurd het in Amersfoort en Utrecht Baarn en Soest ook niet, hoe het voor de rest bij ons in de regio ervoor staat durf ik niet te zeggen. ;)


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #58 Gepost op: 26 april 2014, 20:04:43
Ik kan je vertellen dat dit in Hollands Midden niet gebeurt. Ik kan me het zelfs bijna niet voorstellen dat het in andere regio's wel gebeurt met redvoertuigen. Als het voertuig niet is gealarmeerd blijft het gewoon in de kazerne en daarmee het voertuig en de bemanning (ook voor een ander voertuig) inzetbaar.

Dat het met DB's en PM's gebeurt ben ik met je eens.......

Citaat van: pompbediende link=msg=1262569 date=1398525977
Ze statussen wel vertrokken en worden gewoon gekoppeld hoor, maar het gebeurd in het hele land hoor, ook in jou/jullie regio  ^-^ ;)  Om maar te zwijgen over de korpsen die naast de TS uitrukken met een PM, daarvan wordt het gros niet aan de AC gemeld ( dat is een andere discussie )  ::)


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #59 Gepost op: 27 april 2014, 08:10:59
Het is leuk om te zien dat er in verschillende regio's, verschillend mee om gegaan wordt. (Of dat men denkt dat er verschillend mee omgegaan wordt).

Voor een deel is natuurlijk vastgelegd wat er gezonden wordt naar een bepaalde brand. En het lijkt mij logisch dat je naar een gebouwbrand in een dorpje, iets anders stuurt dan naar een gebouw brand in een stad met veel hoogbouw. (Ik weet dat ik daarmee afwijk van wat de hoge heren en dames denken, maar dit is ook mijn persoonlijke mening).

Als centralist hou ik me voor het grootste deel aan de inzet voorstellen die ik krijg van het systeem. Maar ik blijf een mens en ik blijf na denken. En als ik vind dat ik moet afwijken van een inzetvoorstel dan zal ik dat doen. Dat zal ik niet zomaar doen, dat doe ik als ik daar redenen voor heb, die ik kan onderbouwen. Dat zie ik namelijk als één van de dingen die ik moet doen op mijn werk, nadenken, dat is de toegevoegde waarde van een mens ten opzichte van een systeem.
Soms wijk ik af door mijn lokale bekendheid, soms wijk ik af door het verhaal van de melder, maar ik wijk nooit af zonder reden.

En soms hebben leidingengevenden na afloop vragen waarom ik iets gedaan heb. Dan wordt dat besproken, daar leer je van.

Ook een bevelvoerder/ officier van dienst kan afwijken van een inzetvoorstel door te vragen om een extra voertuig of juist niet.
(bijv: nader bericht: grote brand, maar stuur maar geen GWT, want we hebben een extra TS nodig voor het zoeken)
(ander voorbeeld: kleine brand, met gebruik van een redvoertuig)
(Grote brand: maar de COH bak hoeft neit ter plaatse te komen)

Dat is naar mijn mening maatwerk leveren, en dat is beter dan alles in standaard inzetvoorstellen vastleggen.

En over voertuigen die wel uitrukken terwijl ze niet gealarmeerd zijn....volgens mij zijn daar afspraken over binnen brandweer Nederland.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven