Redvoertuig gealarmeerd bij elke gebouwbrand

Auteur Topic: Redvoertuig gealarmeerd bij elke gebouwbrand  (gelezen 67383 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #90 Gepost op: 8 mei 2014, 02:18:42
Citaat van: FF4266 link=msg=1265683 date=1399493475
Dat is echt bullshit. Er zijn altijd onbekende factoren voor de centralist, die de bevelvoerder wellicht wel weet.

Dat is waar, een centralist kan niet alles gelijk uit de eerste melding halen.
Maar als iemand een adres op geeft ziet een centralist dan wel of dit evt hoogbouw betreft of niet ?
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #91 Gepost op: 8 mei 2014, 02:22:32
Citaat van: Breathe link=msg=1265721 date=1399503886
Deze begrijp ik niet  :-\

Waarom is een B niet nodig als je een OVD mee gaat piepen?

Ik denk dat pompbediende dit sarcastisch bedoelde.
Persoonlijk heb ik er ook wel moeite mee dat bij elke melding een OVD in je nek staat te hijgen.
Het komt bij mij dan net over dat men geen vertrouwen heeft in hun bevelvoerders.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #92 Gepost op: 8 mei 2014, 06:54:11
Citaat van: Firefighter Robert link=msg=1265726 date=1399508322
Dat is waar, een centralist kan niet alles gelijk uit de eerste melding halen.
Maar als iemand een adres op geeft ziet een centralist dan wel of dit evt hoogbouw betreft of niet ?

Niet altijd. Je kunt op de satellietkaarten van Citygis kijken, maar dat is nog primitiever dan Google Maps en dus is het niet altijd duidelijk.. Daarbij is het ook een kwestie van de regionale afspraken. Niet alle regio's voegen ladders automatisch toe aan het inzetvoorstel(daar gaat de discussie dan ook over). Als je deze telkens handmatig toe voegt, moet je je afvragen of je niet met de brandweer in conclaaf moet of dit standaard in IV nodig is..

Bij brandgerucht bijvoorbeeld rijdt 1 TS(in ons geval). Als ik weet dat het om bepaalde etages gaat of er is iets specifieks aan de hand ben ik er niet vies van een ladder mee te sturen, maar niet altijd.. En dat is nu net even het meedenken en BOB'en van de centralist..


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #93 Gepost op: 8 mei 2014, 20:44:01
Jij VIND dat bullshit.

Ik reageer op een (eenvoudige gestelde) stelling waar wordt gezegd dat de B "direct ziet dat het een flat is". Als het voor een B zo eenvoudig is om dit te zien dat moet een centralist dat ook kunnen. "mevrouw is de brand in een flat?"

Citaat van: FF4266 link=msg=1265683 date=1399493475
Dat is echt bullshit. Er zijn altijd onbekende factoren voor de centralist, die de bevelvoerder wellicht wel weet.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #94 Gepost op: 8 mei 2014, 20:47:52
Zo iets heet plaatselijke bekendheid van de bevelvoerder. Iets wat je steeds minder zult zien bij centralisten, wat ook logisch is gezien de samenvoegingen van meldkamers. En ik kan me zo voorstellen dat een centralist ook wel wat anders aan zijn hoofd heeft. Lijkt me niet meer dan logisch dat als de bevelvoerder besluit dat hij het redvoertuig mee laat rijden, dat dit gewoon gebeurt.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #95 Gepost op: 8 mei 2014, 20:52:25
Ik heb ook niet gezegd dat ik het verkeerd vind als een B dat doet.

Citaat van: Peter71 link=msg=1265918 date=1399574872
Zo iets heet plaatselijke bekendheid van de bevelvoerder. Iets wat je steeds minder zult zien bij centralisten, wat ook logisch is gezien de samenvoegingen van meldkamers. En ik kan me zo voorstellen dat een centralist ook wel wat anders aan zijn hoofd heeft. Lijkt me niet meer dan logisch dat als de bevelvoerder besluit dat hij het redvoertuig mee laat rijden, dat dit gewoon gebeurt.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #96 Gepost op: 8 mei 2014, 20:59:13
Wat te denken van melder in paniek, taalbarrière? Dan heb je die info niet, en zul je het dus niet weten terwijl de B het wellicht wel weet... En geloof me, met de meeste melders valt NIET te communiceren anders dan brand, rook, en adres..

Ik neem het je heus niet kwalijk als je geen verstand hebt van meldkamerzaken, dat is logisch voor de meeste niet-centralisten, maar kom op, dit kan iedereen bedenken toch?
Om dan gelijk te stellen dat de centralist geen goede inschatting of uitvraging heeft gedaan? Da's wel heel kort door de bocht..

Citaat van: Brandpreventje link=msg=1265917 date=1399574641
Jij VIND dat bullshit.

Ik reageer op een (eenvoudige gestelde) stelling waar wordt gezegd dat de B "direct ziet dat het een flat is". Als het voor een B zo eenvoudig is om dit te zien dat moet een centralist dat ook kunnen. "mevrouw is de brand in een flat?"


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #97 Gepost op: 13 november 2014, 13:14:36
Het is een tijdje geleden dat er gereageerd is in dit topic. Zelf ben ik ook een tijdje niet op het forium geweest.
Maar als ik hier dan iets lees over over dat de centralist zijn werk niet goed gedaan heeft, dan gaat mijn bloed koken.
Mogelijk dat de toon van de opmerking anders is dan de muziek die ik er door hoor.

Het is heel makkelijk om de centralist de schuld te geven, maar laten we vooral voorop stellen dat brandweercentralist een specialisme is. Om er voor te zorgen dat de brandweer op tijd aanwezig is, binnen de gestelde norm van 8 minuten, heeft een centralist maximaal 2 minuten de tijd om uit te vragen en te alarmeren.

Een centralist in Haaglanden/Hollands Midden heeft te maken met een gebied ruwweg tussen Rotterdam en Schiphol ( 1240 Km2), met daarin 34 verschillende gemeentes en ruim 2 miljoen inwoners. Er zijn 71 brandweerkazernes, waarvan 16 met beroeps. Dagelijks staan er 93 autospuiten in dienst. Zij hebben te maken met 667 beroepspersoneel en 1258 vrijwilligers. In 2013 waren er 25.200 incidenten.
( In haaglanden waren 17.00 uitrukken vanuit 26.000 meldingen)

Ik hoop dat ik je daarmee duidelijk kan maken dat een centralist niet alles kan weten. Zo weet ik niet in welke straten in alle 34 gemeentes flats staan. Daar is de plaatselijke bekendheid van een bevelvoerder/manschap van belang.

Bij een flat kunnen mensen zich redden door over de gallerij weg te lopen, portiekwoningen en eensgezinswoningen zijn wat lastiger en daar kan een redvoertuig meer betekenen. Die eerste autospuit die moet er zo snel mogelijk heen, de andere voertuigen kunnen best iets later komen.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #98 Gepost op: 13 november 2014, 13:51:15
Wat ik mij afvroeg Vuurvlieg; kijken jullie bij de RAC wel eens naar Google Streetview om te kunnen anticiperen op bepaalde dingen?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #99 Gepost op: 13 november 2014, 14:09:30
Ja soms kijken we er naar, maar dat is altijd na de alarmering
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven