"Social media en verkeer gaan niet samen - Sms, Whatsapp, facebooken en bellen doe je op een P !!"

Auteur Topic: "Social media en verkeer gaan niet samen - Sms, Whatsapp, facebooken en bellen doe je op een P !!"  (gelezen 9502 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Ik denk dat iedereen het voorlichtingsfilmpje over de campagne inmiddels wel gezien heeft.

Aandacht op de weg: Kat

Bron: RTV Drenthe


Vandaag een ritje vanuit Emmen naar Hoofddorp en Leiden.
Al vroeg zie ik op de A28 een klein autootje rijden met een dame die nogal slingerend over de weg zwalkt.
Gezien het tijdstip ga ik er niet vanuit dat het jonge meisje dronken achter het stuur zit.
Mijn vermoeden werd bevestigd toen ik haar naderde. Haar hoofd buigde meer richting haar schoot dan het kijken naar de weg waarop zij reed.
Aangezien ook de snelheid steeds lager werd besloten om in te halen en omdat ik wat hoger zat (bestelbusje) zag ik de dame druk aan het sms'n. Zonder blikken of blozen haalde ik haar in en had niet verwacht dat ze even later mij weer in zou halen.
Natuurlijk nog even druk bezig met haar telefoontje. Vriendelijk lachend en toch nog even snel oogcontact gehad waarop ik met mijn duim het sms-gedrag na deed. Het zou haar aan het denken gezet moeten hebben maar nee hoor. De telefoon was toch belangrijker dan het verkeer waarin zij zich begaf.

Als je op zit te letten wat je inhaalt en waardoor je zelf ingehaald wordt dan valt je pas echt goed op hoeveel mensen met hun mobieltje allemaal onder het rijden doen.

Een zakenman met een dikke mercedes, nog jong (aan zijn uiterlijk te zien), netjes in het pak waar nog geen smetje of bloedvlekje op zit. Zijn ene hand aan het stuur en zijn andere hand het mobieltje voor zijn neus. Met de cruisecontrol op 130 en de rechterbaan. Had helaas niet op tijd door dat er ineens een vrachtwagen voor hem opdoende en moest flink in de hangijzers.

Ach, ik kan zo nog uren door schrijven, maar het heeft geen zin.
Al deze mooie acties, promotiefilmpjes en waarschuwingen helpen niet.
Controle hierop is er toch al onvoldoende. Waar is die tijd dat je op de snelweg reed en om de haverklap een politiewagen zag.
Van mij mag die tijd heel gauw weer terugkomen zodat het ECHT weer veiliger op de weg wordt.


Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Wist je dat …
8 miljoen Nederlanders een smartphone hebben en dat de helft daarvan de smartphone onderweg gebruikt?


http://www.daarkunjemeethuiskomen.nl/aandacht/
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Dylantjes

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Interessant topic. Mij valt dit ook steeds regelmatiger op.
Ik weet dat agenten buiten werktijd ook de mogelijkheid hebben om hiervoor een bon te schrijven, maar wordt dit vaak gedaan?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Voor de telefoon vasthouden tijdens het rijden is een staandehouding verplicht. En dat is iets wat veel agenten in eigen tijd niet doen. Anders blijf ik ook bezig. Afgelopen week als voetganger wachtend voor het verkeerslicht van de 10 voorbij rijdende auto's hadden er 4 een mobiel vast om te smsen of soortgelijk en een 5de was uitgebreid aan het bellen (niet handsfree). Dat zou lekker binnen lopen zijn ;).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Interessant topic. Mij valt dit ook steeds regelmatiger op.
Ik weet dat agenten buiten werktijd ook de mogelijkheid hebben om hiervoor een bon te schrijven, maar wordt dit vaak gedaan?
Nooit tot zelden, omdat het feit niet op kenteken afhandelbaar is en een staandehouding dus verplicht is. Als het je in burger al lukt, kun je je nog afvragen of het verstandig is om te doen.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Ik ben er zelf een grote voorstander van om iedere nieuwe auto standaard uit te rusten met een bluetooth carkit. Vrijwel iedere telefoon is tegenwoordig van bluetooth voorzien en iedere autofabrikant kan een dergelijk systeem leveren. Voor de kosten hoef je het tegenwoordig ook niet meer te laten. Het voordeel hiervan is dat je iedere telefoon in iedere auto kan gebruiken; dus ook als je even die van een vriend leent. Als het systeem toch al in de auto zit, zal een heel groot deel van de mensen het ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Dit kan dus behoorlijk schelen in het aantal personen dat hun mobieltje tijdens het rijden vasthoudt. De laatste tijd worden er steeds meer veiligheidssystemen verplicht voor nieuwe auto's (denk aan ABS, dagrijverlichting, etc.), dus dit lijkt mij ook vrij eenvoudig toe te passen. Natuurlijk zal het er niet voor zorgen dat niemand zijn telefoon meer gebruikt tijdens het rijden, maar ik denk zeker dat het een bijdrage zal leveren.

En trouwens: wat mij betreft had het filmpje wel een dramatischer einde mogen hebben voor meer impact. Nu gaat het in het filmpje nog goed, had het liever fout zien gaan.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Citaat van: Sasla link=msg=1246207 date=1393281833
Ik ben er zelf een grote voorstander van om iedere nieuwe auto standaard uit te rusten met een bluetooth carkit. Vrijwel iedere telefoon is tegenwoordig van bluetooth voorzien en iedere autofabrikant kan een dergelijk systeem leveren. Voor de kosten hoef je het tegenwoordig ook niet meer te laten. Het voordeel hiervan is dat je iedere telefoon in iedere auto kan gebruiken; dus ook als je even die van een vriend leent. Als het systeem toch al in de auto zit, zal een heel groot deel van de mensen het ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Dit kan dus behoorlijk schelen in het aantal personen dat hun mobieltje tijdens het rijden vasthoudt. De laatste tijd worden er steeds meer veiligheidssystemen verplicht voor nieuwe auto's (denk aan ABS, dagrijverlichting, etc.), dus dit lijkt mij ook vrij eenvoudig toe te passen. Natuurlijk zal het er niet voor zorgen dat niemand zijn telefoon meer gebruikt tijdens het rijden, maar ik denk zeker dat het een bijdrage zal leveren.

En trouwens: wat mij betreft had het filmpje wel een dramatischer einde mogen hebben voor meer impact. Nu gaat het in het filmpje nog goed, had het liever fout zien gaan.

V.w.b. je eerste betoog, hier ben ik het helemaal mee eens. Het kost de autofabrikanten bijna niets om dit te implementeren.
Alleen het sms'n, het facebooken en het twitteren voorkom je hier echter niet mee. Buiten het bellen met een mobieltje zijn er nog tal van andere dingen die je kunt doen met een telefoon. Het lost het probleem niet geheel op, slechts voor een deel zal het om het bellen gaan.

Je had graag een ander filmpje willen zien. Er zijn in het verleden wel andere filmpjes geweest. Met name een filmpje uit Engeland heeft voor behoorlijk wat ophef gezorgd. Dit was een filmpje wat ook schokkende beelden bevatte.
(ik heb dat speciaal niet hierbij gezet vanwege die schokkende beelden) Wil je het filmpje zien klik dan op de link --> [HIER]http://www.youtube.com/watch?v=OMeyBwRBLI8]
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Citaat van: DiNozzo link=msg=1246201 date=1393280755
Voor de telefoon vasthouden tijdens het rijden is een staandehouding verplicht. En dat is iets wat veel agenten in eigen tijd niet doen. Anders blijf ik ook bezig. Afgelopen week als voetganger wachtend voor het verkeerslicht van de 10 voorbij rijdende auto's hadden er 4 een mobiel vast om te smsen of soortgelijk en een 5de was uitgebreid aan het bellen (niet handsfree). Dat zou lekker binnen lopen zijn ;).

Mijn werkzaamheden leidden ertoe dat ik 80% van de kilometers die ik maak over lands snelwegen rijdt.
Als ik voor elke kl...thommel die ik zie met een mobieltje in zijn/haar hand 10% krijg van het boetebedrag hoef ik alleen maar rond te rijden en geen werk meer te verrichten.  ;)
En dan heb ik meer als wat ik verdien per maand.  :P

Waarom moet er een staandehouding zijn voor dit feit en kan er niet gewoon op kenteken beboet worden?
Dat zou een hoop oplossen denk ik. De kans dat je nu gepakt wordt is bijna nihil want wanneer kom je nu een politiewagen tegen... bijna nooit. De eerste politie die ik zag vandaag was een motorrijder op de A1 in tegenovergestelde richting.
(op een rit van 225 km!!! in de spits)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Citaat van: skippy02 link=msg=1246208 date=1393283090
V.w.b. je eerste betoog, hier ben ik het helemaal mee eens. Het kost de autofabrikanten bijna niets om dit te implementeren.
Alleen het sms'n, het facebooken en het twitteren voorkom je hier echter niet mee. Buiten het bellen met een mobieltje zijn er nog tal van andere dingen die je kunt doen met een telefoon. Het lost het probleem niet geheel op, slechts voor een deel zal het om het bellen gaan.

Helemaal mee eens, maar toch even een voorbeeldje: je zit in de auto en je wilt iemand laten weten dat je 15 minuten later bent door een file. In veel gevallen zouden de meeste mensen een sms/whatapp bericht sturen. Wanneer je echter toch al verbonden bent met een carkit, is de kans groter dat je tóch even een kort belletje pleegt. Tenminste, dat zie ik in mijn eigen omgeving gebeuren. Zoals je terecht aangeeft: de functies van de telefoon zijn tegenwoordig eindeloos en je bant met een carkit lang niet alle handelingen met een mobieltje uit. Maar toch, alle beetjes helpen.

Citaat van: skippy02 link=msg=1246208 date=1393283090
Je had graag een ander filmpje willen zien. Er zijn in het verleden wel andere filmpjes geweest. Met name een filmpje uit Engeland heeft voor behoorlijk wat ophef gezorgd. Dit was een filmpje wat ook schokkende beelden bevatte.
(ik heb dat speciaal niet hierbij gezet vanwege die schokkende beelden) Wil je het filmpje zien klik dan op de link --> [HIER]http://www.youtube.com/watch?v=OMeyBwRBLI8]

Laat ik zeggen dat ik geen grote fan ben van onsmakelijke beelden, zeker niet op de nationale tv. Maar alleen het geluid van een aanrijding met een zwart beeld zou wat mij betreft al een 'beter' einde geven. Bij het huidige filmpje kunnen mensen nog steeds denken: och het loop toch goed af.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Citaat van: Sasla link=msg=1246215 date=1393286904
Helemaal mee eens, maar toch even een voorbeeldje: je zit in de auto en je wilt iemand laten weten dat je 15 minuten later bent door een file. In veel gevallen zouden de meeste mensen een sms/whatapp bericht sturen. Wanneer je echter toch al verbonden bent met een carkit, is de kans groter dat je tóch even een kort belletje pleegt. Tenminste, dat zie ik in mijn eigen omgeving gebeuren. Zoals je terecht aangeeft: de functies van de telefoon zijn tegenwoordig eindeloos en je bant met een carkit lang niet alle handelingen met een mobieltje uit. Maar toch, alle beetjes helpen.

Laat ik zeggen dat ik geen grote fan ben van onsmakelijke beelden, zeker niet op de nationale tv. Maar alleen het geluid van een aanrijding met een zwart beeld zou wat mij betreft al een 'beter' einde geven. Bij het huidige filmpje kunnen mensen nog steeds denken: och het loop toch goed af.

Je geeft een goed voorbeeld hoor, niets mis mee. En je hebt gelijk, alle kleine beetjes helpen.
Wat ik merk is dat mensen tegenwoordig liever een smsje sturen dan een telefoontje plegen. (dat duurt te lang en is veel te persoonlijk (cynisch bedoeld) )   ;)

Over het filmpje kunnen we twisten. Ik ben het met je eens dat het filmpje harder had gekund. Praktijk wijst uit dat het volgens mij geen ene jota uitmaakt wat voor filmpje je ook maakt. Mensen kijken er naar en halen hun schouders op.

De campagne loopt nu al een paar weken (misschien langer) maar wat ik op de weg merk is dat er maar weinig extra controle op is. Handhaving is essentieel in zo'n campagne, anders helpt het niet.
Het lijkt er nu een beetje op dat er wat bordjes langs de kant van de weg verschijnen en een filmpje op tv en hoppa..... we hebben er weer even aandacht aan gegeven en we gaan vrolijk verder. Dat is jammer.

Als ik in de jaren 80 op de weg zat zag je veel meer snelwegpolitie (nu de KLPD), nu zie je zelden een auto.
Hoeveel auto's zijn er eigenlijk ingeleverd in vergelijking met b.v. de jaren 80?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.