"Social media en verkeer gaan niet samen - Sms, Whatsapp, facebooken en bellen doe je op een P !!"

Auteur Topic: "Social media en verkeer gaan niet samen - Sms, Whatsapp, facebooken en bellen doe je op een P !!"  (gelezen 9466 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Citaat van: skippy02 link=msg=1246250 date=1393319938
De campagne loopt nu al een paar weken (misschien langer) maar wat ik op de weg merk is dat er maar weinig extra controle op is. Handhaving is essentieel in zo'n campagne, anders helpt het niet.
Het lijkt er nu een beetje op dat er wat bordjes langs de kant van de weg verschijnen en een filmpje op tv en hoppa..... we hebben er weer even aandacht aan gegeven en we gaan vrolijk verder. Dat is jammer.
Als ik naar mijn eigen team kijk, is er zeker 1 keer in de 2 weken een dag (afhankelijk van de beschikbare mensen, vaak 1 keer per week) dat er een auto onopvallend naar buiten gaat met een koppel dat zich de gehele dag bezighoud met dit project. Daarnaast weet elke diender van dit project af en kan hierop controleren tijdens de dienst. Let op: kan. Want het schrijven van bekeuringen en het controleren verschilt erg per diender.
If you can dream it, you can do it.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2014, 17:48:51
En met ontwikkelingen zoals Google Glass en "Smart Watches" wordt dit vraagstuk steeds gecompliceerder.

Dit om een mogelijk verbod te voorkomen. In drie verschillende Amerikaanse staten zijn wetsvoorstellen geopperd om de cyberbril te verbieden achter het stuur vanwege de grotere kans op ongelukken. Hoewel Google Glass officieel nog in ontwikkeling is, zijn er zoals bekend testmodellen in gebruik. Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu houdt de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.

Aan een verbod denkt het verantwoordelijk ministerie echter niet. "Er is op dit moment nog geen wetgeving rondom Google Glass in het verkeer. Ook daar beperkt dit zich nog tot wetsvoorstellen, aangezien het product nog niet op de markt is", legt woordvoerder Jules van de Ven van het ‎Ministerie van Infrastructuur en Milieu uit.  
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: Jims link=msg=1246330 date=1393346740
Let op: kan. Want het schrijven van bekeuringen en het controleren verschilt erg per diender.
Het zal vast aan mij liggen, maar als ik in een opvallende auto surveilleer zie ik bijna niemand bellen/smsén etc. Om een of andere reden zien ze jou altijd veel eerder dan dat jij hun ziet.

Als ik mezelf vervolgens prive in het verkeer begeef dan raak ik al gauw de tel kwijt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Citaat van: Red link=msg=1246333 date=1393346951
Het zal vast aan mij liggen, maar als ik in een opvallende auto surveilleer zie ik bijna niemand bellen/smsén etc. Om een of andere reden zien ze jou altijd veel eerder dan dat jij hun ziet.

Als ik mezelf vervolgens prive in het verkeer begeef dan raak ik al gauw de tel kwijt.
Dat is erg herkenbaar uiteraard.

Een klein percentage zit zo aan de telefoon vastgekleefd dat ze je niet eens doorhebben als je naast/achter/voor ze rijdt. Maar de rest ziet je inderdaad al in de verte aan komen!
If you can dream it, you can do it.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Zou het niet zo zijn dat als de Politie meer zichtbaar op de snelwegen patrouilleert er ook meer mensen gaan denken dat de pakkans groter wordt en het te link wordt om te gaan bellen of iets dergelijks?

Simpel voorbeeldje:
Een paar weken geleden grote controle met motoren op de brug bij Zwolle op van alles en nog wat (weet niet precies waarop).
Je mag daar tijdens de spits 80, iedereen rijdt normaal gesproken tussen de 80 en 100 maar precies op die dag viel mij op dat iedereen zich behoorlijk aan de snelheid hield. (een uitzondering daargelaten natuurlijk)

Hoeveel bekeuringen er uitgedeeld zijn weet ik niet, zal vast niet spectaculair veel zijn maar het heeft wel een bepaalde werking.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Citaat van: Jims link=msg=1246330 date=1393346740
Als ik naar mijn eigen team kijk, is er zeker 1 keer in de 2 weken een dag (afhankelijk van de beschikbare mensen, vaak 1 keer per week) dat er een auto onopvallend naar buiten gaat met een koppel dat zich de gehele dag bezighoud met dit project. Daarnaast weet elke diender van dit project af en kan hierop controleren tijdens de dienst. Let op: kan. Want het schrijven van bekeuringen en het controleren verschilt erg per diender.

Was dat ook al voor deze campagne of juist door deze campagne?
Ik snap dat je de beschikbare mensen er voor moet hebben maar zelf vind ik het te weinig. (met alle respect)  :)
Op welke plaats in de ergernis top10 staat het bellen achter het stuur eigenlijk?

En ik denk dat in de bebouwde kom er minder wordt gebeld dan op de snelweg. Maar dat kan bedrog zijn. Is zoiets ook bekend?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Citaat van: Sasla link=msg=1246207 date=1393281833
En trouwens: wat mij betreft had het filmpje wel een dramatischer einde mogen hebben voor meer impact. Nu gaat het in het filmpje nog goed, had het liever fout zien gaan.
In dit verhaal en geen filmpje ging het dus echt fout. Is reeds van bijna 7 jaar geleden ff uit de krant gelezen

Citaat
GSM verkeer
Uit het Nieuwsblad:

Telefonerende vrouw veroorzaakt zwaar ongeval in Knokke-Heist

KNOKKE-HEIST - Het ongeval op de N49 Natiënlaan in Westkapelle maandagavond is veroorzaakt door een 23-jarige vrouw uit Knokke-Heist die achter het stuur telefoneerde. Dat heeft het parket in Brugge bekend gemaakt. Bij het ongeval raakten vijf mensen levensgevaarlijk gewond.
Een tweeling van 15 jaar uit Vlissingen vecht nog voor het leven. De toestand van de anderen is stabiel.

Het ongeval gebeurde volgens het Brugse parket toen de vrouw uit Knokke-Heist in een lichte bocht de controle over het stuur verloor en daarbij in de rechterflank van een Nederlands voertuig reed. Het Nederlandse voertuig ging aan het tollen, ging twee keer over de kop en belandde tegen een paal langs de zijkant van de weg.

In het Nederlandse voertuig zaten een 50-jarige vrouw uit Vlissingen,  haar 80-jarige moeder en haar drie kinderen van 15 en 17 jaar.

De vrouw die het ongeval veroorzaakte, kon nog niet worden verhoord. Volgens het parket is de zelfmoordversie die de ronde doet, niet relevant voor het onderzoek. De vrouw is volgens de vaststellingen van de verkeersdeskundige van het parket niet opzettelijk op het Nederlandse voertuig ingereden.
sdg (belga)20/02/2007

Miss een nieuwe betekenis voor de GSM als hij rinkelt in de auto of ge wilt bellen:
Ge Stopt Meteen.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Citaat van: Red link=msg=1246333 date=1393346951
Het zal vast aan mij liggen, maar als ik in een opvallende auto surveilleer zie ik bijna niemand bellen/smsén etc. Om een of andere reden zien ze jou altijd veel eerder dan dat jij hun ziet.

Als ik mezelf vervolgens prive in het verkeer begeef dan raak ik al gauw de tel kwijt.

Nu zie ik er op mijn opvallende dienstfiets(misschien het voordeel van een motor, je kan je wat makkelijker "verstoppen" in het verkeer) genoeg bellen, echter weiger ik om rare capriolen uit te halen om per se die bon te moeten schrijven.

Maar ben het met je eens dat als je naar huis rijd je er vele male meer ziet bellen achter het stuur.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Grappig dat mensen dan dus wél een politievoertuig zien, maar vaak geen oog hebben voor de rest van het verkeer.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Citaat van: Sasla link=msg=1246542 date=1393418472
Grappig dat mensen dan dus wél een politievoertuig zien, maar vaak geen oog hebben voor de rest van het verkeer.
Dat komt omdat daar in hun ogen het "gevaar" vanaf komt, dus is men scherp op politievtgn. De rest v.h. verkeer kan je geen bonnetje geven als je wat verkeerds doet. Die gestriped auto wel.