Ambulancediensten weer afgefakkeld door heli-mmt...

Auteur Topic: Ambulancediensten weer afgefakkeld door heli-mmt...  (gelezen 9426 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #40 Gepost op: 24 juni 2005, 21:43:11
Ik precies het zelfde:

Aleen verbind ik er de gevolgen aan als je zegt:
Citaat
Dat komt soms door (relatieve) onervarenheid van de desbetreffende ambu vpk in bepaalde cases, soms door beginnende ambu vpk die ook eens heel erg graag die gele koffiemolen ter plaatse wil laten en zien komen landen cq. een ambu vpk die niet graag zn vingers wil branden aan een moeilijke casus tot een ambu vpk die gewoon erg graag en snel medische assistentie wil bij een casus waar dat ook inderdaad bij gerechtvaardigd is. Een scala aan omstandigheden dus die een rol kunnen spelen.


Ik heb dat juist heel goed gelezen en er mijn conclusies aan verbonden, je onderstreept het door de MMT naar voren gebrachte argument dat de AMBU vpk- en soms mogelijk niet de schijn tegen zich willen krijgen dat ze iets niet zouden kunnen en door sommige andere ambu vpk eventueel uitgemaakt zouden kunnen worden voor "onervarenheid van de desbetreffende ambu vpk in bepaalde cases, soms door beginnende ambu vpk die ook eens heel erg graag die gele koffiemolen ter plaatse wil laten en zien komen landen cq. een ambu vpk die niet graag zn vingers wil branden aan een moeilijke casus"

Want dat wil je niet.

Ik ben het dus met je eens, dat is vast het geval.


Henk


Karim

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 25 juni 2005, 02:47:11
Aangezien hier in 2 topics (hier en in't mmt gedeelte) over gepraat wordt post ik 't hier ook nog maar 'n keertje.

Mooie duidelijke brief van Dr. de Nooij (Medisch Manager Ambulancezorg Hollands Midden) :

Aan:
mw. I. Schipper, traumatoloog, Traumacentrum Zuid-West Nederland
dhr. F. Bakker, traumatoloog Traumacentrum Amsterdam

I.a.a.:
Ministerie van VWS
Bestuur van de Veiligheidsregio Hollands-Midden
Regionaal Geneeskundig Functionaris Hollands-Midden
ANWB
Zorgverzekeraars Nederland
Staatstoezicht op de Volksgezondheid
Nederlandse Vereniging voor Traumatologie
Raad van Bestuur Erasmus Medisch Centrum
Raad van Bestuur AMC
Raad van Bestuur VUMC
BVA sectie MMA

Leiden, 24 juni 2005


Geachte collegae,

Met verbijstering heb ik kennis genomen van uw optreden in de uitzending van NOVA van 18 juli jl. waarin u op uiterst ongenuanceerde wijze de totale beroepsgroep van ambulancezorgverleners
door het slijk heeft gehaald.
Uw optreden heeft de broze samenwerking binnen de keten van acute zorg in ernstig beschadigd door te suggeren dat ambulancezorgverleners liever zelf wat aanrommelen dan een MMT in te roepen waardoor er onnodig
extra doden vallen onder traumaslachtoffers.
Hiermee heeft u bereikt dat de komende jaren de samenwerking tussen MMT's en ambulancezorgverleners zich in een sfeer van wantrouwen zal gaan afspelen én heeft u een grote groep leken ongerust gemaakt.

Als wetenschappelijk opgeleid professional had u zich dienen te realiseren dat dit soort fundamentele kwesties éérst binnen de beroepsgroep met gelijkwaardig geinformeerde collegae moet worden besproken zodat een
goede en inhoudelijke discussie had kunnen leiden tot het uitwisselen van standpunten en eventuele aanpassingen van wederzijdse standpunten en vakinhoudelijke overtuigingen.

Door nu via de media dit soort stemmingmakerij te bedrijven laadt u de verdenking op zich om vanuit een ander belang dan een medisch inhoudelijk belang te opereren. Daarmee heeft u zich gediskwalificeerd als
serieuze partner in de keten van acute zorg en heeft u óók uw eigen zaak geen goed gedaan.

Ik kan u inmiddels melden dat uw uitlatingen hebben geleid tot grote onrust onder de 220 ambulancezorgverleners in de regio Hollands-Midden, waarvoor ik de medische eindverantwoordelijkheid draag.

Aangezien deze regio onder het verzorgingsgebied valt van uw beider heli-MMT's en u in de gewraakte uitzending stelde dat een aantal regio's in uw ogen ten onrechte en te weinig een beroep doet op uw
expertise, verzoek ik u per omgaande aan te geven of u met deze algemene opmerking óók de regio Hollands-Midden bedoelde. Mocht dit het geval zijn, dan verwacht ik van u per omgaande een cijfermatige
onderbouwing van deze opmerking met betrekking tot de regio Hollands-Midden.

Ik zal tevens uw beroepsvereninging verzoeken een standpunt in deze kwestie in te nemen en aan te geven of de door u geventileerde mening wordt herkend en wordt gedragen.

Tot slot wil ik u adviseren om op gepaste wijze alsnog de discussie aan te gaan met de stake-holders in deze binnen de keten van acute zorg ten einde en zo mogelijk de door u thans veroorzaakte
schade waar mogelijk te herstellen.

In afwachting van uw reactie verblijf ik,


Met vriendelijke groet

J. de Nooij, arts MG
Medisch Manager Ambulancezorg
CPA MKA en RAD Hollands-Midden
Gooimeerlaan 25
2317 JZ Leiden.



Geplukt van 't prikbord van ambulance.pagina.nl


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #42 Gepost op: 25 juni 2005, 09:04:06
Ik vind dat ook een mooie, duidelijke brief. Waarin duidelijk ontkend wordt dat de traumaheli te weinig ter assistentie geroepen wordt en dat hij dat niet had mogen zeggen.

Ik vind dat niet zo verrassend.

Ik was pas echt verbaasd geweest als hij had aangekondigd e.a. in zijn regio te gaan onderzoeken.
Dom is wel zoiets te roepen als dat niet eerst in het overleg is aangekaard.

Henk