Inzet verpleegkundigen en artsen door Rode Kruis

Auteur Topic: Inzet verpleegkundigen en artsen door Rode Kruis  (gelezen 10643 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

remung

  • Hoogteredding, Rode kruis, Evenementenhulpverlening
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Gepost op: 25 februari 2014, 18:50:56
Beste allen,

Mijn vraag aan jullie is hoe jullie afdelingen staan tegenover het inzetten van vpk's en artsen door het rode kruis. Volgens onze coördinatoren behoord dit niet tot de basis van de rode kruis evenementen hulp. Zeer regelmatig worden deze BLS+, ALS of ALS+ opgeleide mensen wel gevraagd door organisaties of zelfs verplicht gesteld door de GHOR. Deze worden dan door ons wel ingezet, meestal in de vorm van vpk's of artsen aangesloten bij onze afdeling. Maar het komt voor dat we deze extern in moeten huren, en helaas kost dit honderden euro's. Deze worden dan natuurlijk doorgerekend aan de aanvragende partij. Hoe word dit binnen andere afdelingen geregeld en zijn hier nu landelijk regels voor?


Rode Kruis afdeling Roermond e.o. EHBO + AED + EHBDu +  ZHKH EH1 + EH2 + NHTbasis (I.o.) Brandwacht industrieel IRATA lvl 2 + Height rescue


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2014, 18:55:05
Er zijn al de nodige andere topics over. Over BLS, BLS+. Wie mag leveren etc.

Maar kort gezegd heeft het rode kruis gezegd alleen BLS-zorg te leveren op evenementen. Ik weet dat er afdelingen zijn die meer leveren maar deze zijn schaars.

Dat inzet van ALS-zorg honderden euro's kost geloof ik gelijk. Maar voor veel minder kan het rode kruis dit zelf ook niet doen, omdat er veel eisen worden gesteld en daarnaast gewerkt wordt in een competitieve markt.

Binnen onze afdeling worden artsen en verpleegkundigen als EHV'er ingezet. Met dien verstande dat zij wel extra kennis bezitten.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2014, 18:55:24
Denk je net alle kreten wel gehoord te hebben... ALS+... Wat moet ik me daar dan weer bij voorstellen ;D


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2014, 18:57:12
Citaat van: -Joost- link=msg=1246358 date=1393350924
Denk je net alle kreten wel gehoord te hebben... ALS+... Wat moet ik me daar dan weer bij voorstellen ;D

Ik dacht hetzelfde ::)

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


remung

  • Hoogteredding, Rode kruis, Evenementenhulpverlening
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2014, 19:04:01
Citaat van: -Joost- link=msg=1246358 date=1393350924
Denk je net alle kreten wel gehoord te hebben... ALS+... Wat moet ik me daar dan weer bij voorstellen ;D

Heb het ook maar gelezen, net even een actueel GHOR veiligheidsplan erbij gepakt, onder ALS+ staat de OVD-G genoemd.
Rode Kruis afdeling Roermond e.o. EHBO + AED + EHBDu +  ZHKH EH1 + EH2 + NHTbasis (I.o.) Brandwacht industrieel IRATA lvl 2 + Height rescue


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2014, 19:12:32
Citaat van: remung link=msg=1246364 date=1393351441
Heb het ook maar gelezen, net even een actueel GHOR veiligheidsplan erbij gepakt, onder ALS+ staat de OVD-G genoemd.

Het wordt ook met de dag mooier :-X

Even voor de goede orde, een OvD-G hoeft geen arts of vpk te zijn. Hij of zij mag dan wel de operationele leiding hebben bij een incident, maar dat zegt nog helemaal niks over de plek in de medische hiërarchie. Als een arts of vpk als OvD optreedt bemoeien zij zich ook niet met de behandeling van individuele slachtoffers, er is dus geen sprake van ALS zorg in welke vorm of maat dan ook.


remung

  • Hoogteredding, Rode kruis, Evenementenhulpverlening
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2014, 19:17:33
Citaat van: -Joost- link=msg=1246367 date=1393351952
Het wordt ook met de dag mooier :-X

Even voor de goede orde, een OvD-G hoeft geen arts of vpk te zijn. Hij of zij mag dan wel de operationele leiding hebben bij een incident, maar dat zegt nog helemaal niks over de plek in de medische hiërarchie. Als een arts of vpk als OvD optreedt bemoeien zij zich ook niet met de behandeling van individuele slachtoffers, er is dus geen sprake van ALS zorg in welke vorm of maat dan ook.

Gelukkig heb ik dit ook niet zelf verzonnen of opgeschreven, ik typ alleen maar wat er letterlijk in de GHOR papieren staat die ik voorgeschoteld krijg. En wat jij hier vertelt klopt in theorie. Maar heb het in de praktijk al een paar keer meegemaakt dat een OvD-G meekijkt met een behandeling en adviezen geeft, zowel aan BLS als ALS opgeleide mensen, om het nog mooier te maken, een paar maanden terug een OvD-G gezien die intubatie en infuus materiaal klaarmaakte omdat de aanwezige vpk's hun handjes vol hadden
Rode Kruis afdeling Roermond e.o. EHBO + AED + EHBDu +  ZHKH EH1 + EH2 + NHTbasis (I.o.) Brandwacht industrieel IRATA lvl 2 + Height rescue


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2014, 19:27:20
Citaat van: remung link=msg=1246369 date=1393352253
Maar heb het in de praktijk al een paar keer meegemaakt dat een OvD-G meekijkt met een behandeling en adviezen geeft, zowel aan BLS als ALS opgeleide mensen, om het nog mooier te maken, een paar maanden terug een OvD-G gezien die intubatie en infuus materiaal klaarmaakte omdat de aanwezige vpk's hun handjes vol hadden

Dat kan ook prima, in welke mate is afhankelijk van de achtergrond van die OvD. Overigens kan ook een EHBO-er, na een middagje oefenen, intubatie en infuusmateriaal klaarmaken en aangeven, dat is niet bepaald rocketsciene.

Maargoed dat heeft niks te maken met de kreet ALS+, wat voor alleen nog maar voor meer verwarring zorgt dan er al is over dit soort aanduidingen.


remung

  • Hoogteredding, Rode kruis, Evenementenhulpverlening
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #8 Gepost op: 25 februari 2014, 19:54:33
Citaat van: -Joost- link=msg=1246375 date=1393352840
Dat kan ook prima, in welke mate is afhankelijk van de achtergrond van die OvD. Overigens kan ook een EHBO-er, na een middagje oefenen, intubatie en infuusmateriaal klaarmaken en aangeven, dat is niet bepaald rocketsciene.

Maargoed dat heeft niks te maken met de kreet ALS+, wat voor alleen nog maar voor meer verwarring zorgt dan er al is over dit soort aanduidingen.

Dat dit geen rocketscience is klopt, heb dit zelf binnen de brandweer inderdaad in nog geen 2 uurtjes aangeleerd gekregen met de boodschap als de nood hoog is, kunnen jullie het tenminste ook. En die kreet ALS+ begin ik nu ook mijn vraagtekens bij te zetten, ben eens rond gaan neuzen en heb dit ook maar op 1 document staan. Zal dit een creatief administratief medewerker zijn geweest of word dit een nieuwe term?
Rode Kruis afdeling Roermond e.o. EHBO + AED + EHBDu +  ZHKH EH1 + EH2 + NHTbasis (I.o.) Brandwacht industrieel IRATA lvl 2 + Height rescue


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #9 Gepost op: 25 februari 2014, 21:11:22
Mijn afdeling heeft een paar verpleegkundige als vrijwilligers, die worden gewoon als EHBO' er ingezet, vaak weet niet eens iedereen dat die personen verpleegkundige zijn. ALS regelen wij sowieso niet voor organisaties. Als er evenementen zijn waar ALS noodzakelijk is dan huren zij dat zelf in, niet via ons. Natuurlijk werken we op het evenement dan wel gewoon samen, maar waar ze ze inhuren mogen ze zelf weten.

Andere afdelingen hebben wel eens verpleegkundige die ze als EHBO'er inzetten en het dan wel nodig vinden een paar keer te vermelden dat iemand die achtergrond heeft. (noodzaak zie ik niet in als ze op dat moment toch niet meer kunnen of mogen dan een andere EHBO'er, merk vanzelf wel aan iemand zijn handelen of het al dan niet toegevoegde waarde heeft) . Weer andere afdelingen hebben verpleegkundige en artsen die ze ook daadwerkelijk zo inzetten. Al zijn sommige van hen daar zelf volgens mij niet altijd even happig op ivm verzekeringen, aansprakelijkheid etc. Het zou natuurlijk erg vervelend zijn als een incident tijdens een Rode Kruis dienst een staartje krijgt in je beroepsleven.

Maar ik geloof dat er genoeg verpleegkundige en artsen die ook bij een rode kruis afdeling actief zijn of waren die hier mee lezen.