Wat hebben jullie op zak?

Auteur Topic: Wat hebben jullie op zak?  (gelezen 22463 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #10 Gepost op: 6 maart 2014, 19:40:42
Citaat van: NicoHeerlen link=msg=1248365 date=1394115318
tsja, maar als EHBO heb je dat niet geleerd. Dus kan je het ook niet toepassen. Ik heb alleen een grote zaklamp in de auto liggen, omdat ik verkeersregelaars ben en in het donker de lamp verdomd handig is met verkeer regelen.

Een co-assistent of andere professional in opleiding kan prima even een basaal neurologisch onderzoek doen en hierbij zo nodig een pupillampje gebruiken. Zolang je maar goed weet wat je mogelijkheden en onmogelijkheden zijn. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik zelf de pupillamp vaker gebruik om even in een mond te kijken bijvoorbeeld...


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #11 Gepost op: 7 maart 2014, 00:45:46
Citaat van: Draco link=msg=1248359 date=1394114558
naja die fungeert ook prima als kleine zaklamp :P en omgekeert kan het natuurlijk ook prima, een zaklampje voorzichtig als pupil lampje gebruiken.
Vind het zelf altijd wel fijn om te weten als iemand bijv. op hoofd gevallen is of de pupillen het nog wel normaal doen of dat er al sprake is van bijv. inklemming
Wakkere patienten die aan het inklemmen zijn? Pupilcontrole is 9 van de 10x binnen de EHBO interessantdoenerij.
Overigens, 15-20% van Nederland is van zichzelf anisocoor.
Arts  www.alphalog.nl


bryanvisser

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #12 Gepost op: 7 maart 2014, 18:43:02
Basic: pen en handschoenen.
Verpleegkundige Rode Kruis Medische Dienst


Draco

  • Anesthesioloog i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #13 Gepost op: 7 maart 2014, 23:06:54
Citaat van: Delta link=msg=1248502 date=1394149546
Wakkere patienten die aan het inklemmen zijn? Pupilcontrole is 9 van de 10x binnen de EHBO interessantdoenerij.
Overigens, 15-20% van Nederland is van zichzelf anisocoor.
Toenemend suf na neurotrauma, kan wel handig zijn, of verdenking cva. Maar je moet wel weten wat je test inderdaad. En ja, je kan er in EHBO-setting niet heel veel mee behalve voor de overdracht naar de ambu misschien. Gebruik het lampje zelf idd vooral als zaklampje voor wondcontrole/ in mond kijken etc.
@NicoHeerlen, met zo'n grote zaklamp zou ik maar geen pupilcontrole doen, dan ziet de pt gelijk niets meer :P
Maar dit gaat een beetje off-topic

ontopic: een grote sterke zaklamp kan soms ook handig zijn bij evenementen 's avonds op straat


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #14 Gepost op: 8 maart 2014, 12:03:20
Citaat van: Draco link=msg=1248850 date=1394230014
Toenemend suf na neurotrauma
PUNT! In de EHBO-setting is met bovengenoemde waarneming de toegevoegde waarde van een pupillampje net zo groot als het kammen van je haar. ;)
Ik heb in mijn carrière nog nooit een CVA gezien die zich presenteerde met als enige klacht een pupilverschil. Ik heb het lampje op de SEH wel eens gebruikt bij mensen met een ernstig verlaagd bewustzijn, maar op straat is dat ernstig verlaagde bewustzijn an sich voldoende om je beleid op te maken.
Verder gebruik ik mijn pupillampje alleen bij het schouwen, bij het onderzoeken van gesedeerde patiënten en inderdaad om in de mond te kijken.  0098

Om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden: minstens 3 paar handschoenen, pen en papier, een kleine zaklamp en mijn mobiele telefoon. Losse pleisters vergeet ik altijd in mijn zak te steken, dus die gebruik ik uit de verbandtas.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #15 Gepost op: 8 maart 2014, 12:37:24
ik ben veel te lui om die tas helemaal open te moeten maken voor een simpel pleistertje..... 98uiye best wel erg eigenlijk. Helaas vergeet ik dat wel iedere keer, dus denk ik er pas aan als de eerste persoon me er om vraagt. Dan moet de tas toch open (en stop ik er meteen ook een paar in een jaszak.)

Lui als ik ben mogen ze vaak nog zelf plakken ook!


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #16 Gepost op: 8 maart 2014, 13:54:13
Citaat van: Delta link=msg=1248502 date=1394149546
Wakkere patienten die aan het inklemmen zijn? Pupilcontrole is 9 van de 10x binnen de EHBO interessantdoenerij.
Overigens, 15-20% van Nederland is van zichzelf anisocoor.

Vergeet ook de mensen niet met een glazen oog...

Verder ben ik het idd mee eens dat pupilcontrole niet bij de EHBO hoort. Het voegt niets toe, is tijdverspillend en het klinisch belang ervan hangt van zoveel factoren af.

Als je transtentoriële inklemming niet uit kan leggen dan hoor je niet met een pupillampje te werken...

(Bij een transtentoriële inklemming wordt het bovenste gedeelte van de hersenen (de grote hersenen) door de nauwe opening (incisura tentorii) in het relatief stugge weefsel geperst dat de grote hersenen scheidt van de lagere hersendelen (de kleine hersenen en de hersenstam). Bij patiënten met deze vorm van inklemming is het bewustzijn verlaagd en anisocorie (pupilverschil) kan worden waargenomen).
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #17 Gepost op: 8 maart 2014, 14:10:27
Citaat van: bryanvisser link=msg=1248774 date=1394214182
Basic: pen en handschoenen.

Wacht effe.. wat zie ik nu in je handtekening? Ben jij dit:

http://www.zorgtopper.org/index.php/persbericht-groningse-bryan-visser-wint-nk-verpleegkunde/

Bescheidenheid is een mooie eigenschap maar de mensen hier mogen het wel weten, hoor! Dit is niet niks (ik zit zelf aan de andere kant van de tafel, ik ben docent verpleegkunde). Gefeliciteerd!

CM

(En nu weer on-topic, OK!  O0)
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


bryanvisser

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Reactie #18 Gepost op: 8 maart 2014, 16:03:46
Citaat van: CM link=msg=1248976 date=1394284227
Wacht effe.. wat zie ik nu in je handtekening? Ben jij dit:

http://www.zorgtopper.org/index.php/persbericht-groningse-bryan-visser-wint-nk-verpleegkunde/

Bescheidenheid is een mooie eigenschap maar de mensen hier mogen het wel weten, hoor! Dit is niet niks (ik zit zelf aan de andere kant van de tafel, ik ben docent verpleegkunde). Gefeliciteerd!

CM

(En nu weer on-topic, OK!  O0)

Bedankt voor de felicitatie! En het klopt! Dat ben ik! ;)
Verpleegkundige Rode Kruis Medische Dienst


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #19 Gepost op: 18 maart 2014, 19:39:19
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1246888 date=1393533643
Koppelriem met zaklampje, tasje waar notitieboekje en 2 paar handschoenen inzitten, eventueel portofoon en kiss of life en eventueel sleutels. in een zak op de bovenbeen vaak nog flesje water voor zelf te drinken. (ook water in verbandtas zitten)

Aanpassing: tasje waar notitieboekje en handschoenen inzaten is weg, nu holster aan de rechterkant waar dit in zit samen met 2 pennen en een utilityschaar/traumaschaar.

Van links naar rechts (gezien vanuit mij) karabijnhaak met keycord voor sleutels, mini maglite, portofoon, rug vrij, holster met traumaschaar, kiss of life
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel