Zand houdt reddingboten in haven Wijdenes

Auteur Topic: Zand houdt reddingboten in haven Wijdenes  (gelezen 9508 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 2 maart 2014, 20:35:46

Zand houdt reddingboten in haven Wijdenes


WIJDENES - De reddingboten van Wijdenes kunnen niet meer uitvaren vanwege een verzande havenmond. Dat heeft Reddingstation Wijdenes, gelieerd aan de KNRM, vandaag bekendgemaakt.




Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2014, 12:09:07
Citaat van: Peter71 link=msg=1247429 date=1393788946


Verdomde sneu voor die mensen van Wijdenes. De aanpassing van de haveningang geeft dus niet de verbetering die er van werd verwacht.
Als de nood hoog wordt zou je met de Zeehond (1.1 meter diep) makkelijk een geultje kunnen draaien voor de Mantelmeeuw of de Gooier (0,5 meter diep).
Als de haveningang structureel problemen blijft opleveren zullen ze toch moeten overwegen te verkassen naar bijvoorbeeld Broekerhaven of een lanceerhelling voor de snelle lichte  boten moeten overwegen.
Overigens de reddingboten van Marken, Zeevang, Hoorn, Enkhuizen en Lelystad kunnen in ie buurten ook bij noodoproepen redelijk snel worden ingezet.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,504
Reactie #2 Gepost op: 3 maart 2014, 13:02:04
1 maart 2014. Uitgemeld om verzanding haven

De reddingboten van Wijdenes kunnen niet meer uitvaren vanwege een verzande havenmond. De verzanding van de haven is al jaren een terugkerend probleem.
 
De vluchthaven van Wijdenes heeft al jaren te maken met verzanding. Het probleem is nu zo groot dat de reddingboten van Reddingstation Wijdenes, gelieerd aan de KNRM, niet meer kunnen uitvaren. De havenmond is na de laatste storm zodanig verzand, dat je met droge voeten bijna naar de overkant kan lopen. Het reddingstation is hierdoor uitgemeld bij de Nederlandse Kustwacht, omdat de reddingboten nu niet meer kunnen uitvaren als er calamiteiten zijn op het Markermeer.Uitgemeld
 
Wanneer er zich een calamiteit voordoet in de noordwest hoek van het Markermeer, tussen Hoorn en Venhuizen, moeten de reddingboten van de buurstations Zeevang, Lelystad en/of Enkhuizen worden gealarmeerd. De aanvaartijd is voor deze stations te lang, wat een gevaarlijke situatie kan opleveren.

Reddingstation Wijdenes hoopt dat dit probleem binnenkort is verholpen zodat de veiligheid op het Markermeer weer gegarandeerd kan worden.

http://www.sarwds.nl/?id=nieuws&pg=2014/2014-03-01


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #3 Gepost op: 3 maart 2014, 14:27:13
@ Reactie 165 Wanneer er zich een calamiteit voordoet in de noordwest hoek van het Markermeer, tussen Hoorn en Venhuizen, moeten de reddingboten van de buurstations Zeevang, Lelystad en/of Enkhuizen worden gealarmeerd. De aanvaartijd is voor deze stations te lang, wat een gevaarlijke situatie kan opleveren.

In dit verhaal  wordt even over het hoofd in dit verhaal wordt gezien de reddingsboot Hayo te Hoorn.
Als de Hayo volledig operationeel is het gedeelte Hoorn Wijdenes nog beter gedekt.

Hayo
Lease voor de gemeente Hoorn
De vernieuwde klasse Nikolaas II
Deze reddingboot van Nederlandse bodem is geleased aan de gemeente Hoorn.
In de loop van september  2013 is deze nieuwe reddingboot bij de brandweer afgeleverd. De reddingboot vervangt de huidige twee boten, en wordt bemand door mensen van Brandweer Hoorn en de Reddingsbrigade Notwin.
http://www.knrm.nl/reddingboten/9-meter/hayo/

Hulpverlener op het water, dat is een mooie uitdaging.
http://www.hoorn.nl/Int/Brandweer/Reddingstation-Hoorn.html
 
Wat gaat het reddingstation doen?
De gemeente Hoorn is bezig om samen met de KNRM en de Notwin een reddingstation te openen speciaal voor zoek- en reddingsacties (SAR- taak) in de havens en op het Markermeer. De organisatie zal de taken uitvoeren volgens de voorschriften, richtlijnen en gedragscode van de KNRM en op die manier gelieerd worden aan de KNRM. Naast de zoek- en reddingsacties vindt de gemeente Hoorn het ook belangrijk om regelmatig preventief aanwezig te zijn op het water bij evenementen of op drukke zomerdagen. De nieuwe reddingsboot is inmiddels beschikbaar. Opleidingen en trainingen zijn gestart. Het is de bedoeling dat het nieuwe reddingstation Hoorn aan het begin van het vaarseizoen in april 2014 operationeel is.



Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,504
Reactie #4 Gepost op: 3 maart 2014, 17:24:42
Alleen is dat dus voorlopig nog niet officeel het geval. Tot die tijd is het Wijdenes in die hoek.
En zolang Wijdenes uit de vaart is.. zullen de andere stations het officieel moeten overnemen.

Onofficieel gezien is de reddingsbrigade Hoorn met de Rolf (en oude Hayo?) ook al actief. Maar schijnbaar nog geen betrouwbare partner in het SAR verhaal.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #5 Gepost op: 3 maart 2014, 17:42:07
Citaat van: Wouter link=msg=1247648 date=1393863882
Alleen is dat dus voorlopig nog niet officeel het geval. Tot die tijd is het Wijdenes in die hoek.
En zolang Wijdenes uit de vaart is.. zullen de andere stations het officieel moeten overnemen.

Onofficieel gezien is de reddingsbrigade Hoorn met de Rolf (en oude Hayo?) ook al actief. Maar schijnbaar nog geen betrouwbare partner in het SAR verhaal.

Natuurlijk is het vervelend en sneu voor die enthousiaste mensen van Warder en hun initiatief.

Maar qua resterende hulpverlening in dat gebied moet je de zaak natuurlijk niet al te zeer overdrijven.
De Rolf en Hayo mannen en vrouwen zullen ook nu echt wel uitluisteren op 16 en mogelijk ook wel op een of andere manier middels de brandweer en mogelijk ook direct de kustwacht worden gealarmeerd.


ijsselmeervisser

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #6 Gepost op: 3 maart 2014, 23:02:56
De knrm hanteerd de 30 min norm op het ruime binnen water.
Dat is dus na 10 min alarmeren op het water ,met een snelheid van 30 knt is dus een afstand van 10 mijl varen van het station .
pak maar eens een kaart van het markermeer en trek maar een cirkel van 10 mijl om ieder station, dan kan je zien hoe het gebied is gedekt.
Hoorn is gewoon inzetbaar via AC Alkmaar.
we hebben dan boten op het markermeer uit lelystad, marken ,zeevang hoorn en Enkhuizen.
Ook enkhuizen kan nog bij spoed door de spuisluis met 30 knt dus er bestaat dan ook geen dijk meer.
Je zult zien dat het gebied toch redelijk is afgedekt, Ik denk dat er plaatsen in nederland zijn waar het wel wat langer duurt voordat er een reddingboot ter plaatse is.
Ik snap wijdenes wel,erg vervelend, maar om dan te zeggen dat het meteen levens gevaarlijkt wordt op het markermeer gaat mij te ver


BartvdB

  • Medewerker bij 2 Reddingsbrigades :)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #7 Gepost op: 3 maart 2014, 23:49:11
Je moet het zo zien, die hulpverleners zijn er niet voor niets, dus ja, in zekere zin kan het langer duren dan anders als ze niet kunnen uitvaren en er een boot elders vandaan moet komen, en ja, in een levensbedreigende situatie waarin elke seconde telt, kan dat net 2 minuten te lang duren.

Tuurlijk zijn er plekken waar het nog langer zou duren voor een boot aanwezig is dan nu het geval is bij Wijdenes, Maar vergelijk het maar met een Brandweerkazerne.

Stel, je heb een brand in je huis, de kazerne zit praktisch om de hoek, maar de roldeuren weigeren dienst, Nu moeten er andere wagens die 8 minuten verder staan uitrukken om naar jou toe te komen. In die 8 minuten kan er genoeg gebeuren, een keukenbrandje kan een enorme brand worden, of iemand word ingesloten in het vuur...elke minuut telt, en als een reddingsboot dus niet kan uitrukken, kan dat levens kosten ja.

Ze zeggen niet dat het gebeurt, maar het kan wel.


MR3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #8 Gepost op: 4 maart 2014, 00:16:37
Citaat van: bertak47 link=msg=1247747 date=1393886951
Je moet het zo zien, die hulpverleners zijn er niet voor niets, dus ja, in zekere zin kan het langer duren dan anders als ze niet kunnen uitvaren en er een boot elders vandaan moet komen, en ja, in een levensbedreigende situatie waarin elke seconde telt, kan dat net 2 minuten te lang duren.

Tuurlijk zijn er plekken waar het nog langer zou duren voor een boot aanwezig is dan nu het geval is bij Wijdenes, Maar vergelijk het maar met een Brandweerkazerne.

Stel, je heb een brand in je huis, de kazerne zit praktisch om de hoek, maar de roldeuren weigeren dienst, Nu moeten er andere wagens die 8 minuten verder staan uitrukken om naar jou toe te komen. In die 8 minuten kan er genoeg gebeuren, een keukenbrandje kan een enorme brand worden, of iemand word ingesloten in het vuur...elke minuut telt, en als een reddingsboot dus niet kan uitrukken, kan dat levens kosten ja.

Ze zeggen niet dat het gebeurt, maar het kan wel.

Dat is ook wat wij hebben rondgestuurd richting de media. Het zal zeker niet direct gevaarlijke situaties opleveren.

De gevaarlijke situaties waar die tijd cruciaal is zijn voornamelijk de incidenten nabij de dijk. Er zijn talloze voorbeelden van schepen met motor/stuur problemen die op de dijk terecht zijn gekomen wat enorm fout had kunnen gaan als er niemand snel bij was. Er liggen namelijk enorme keien onderwater en die liggen op sommige plekken vrij ver uit de kustlijn.

Op zulke momenten kunnen die paar minuten gewoon het verschil maken.

Maar nogmaals door ons is niet gezegd dat het meteen levensgevaarlijk is.

Een opmerking over Enkhuizen; Tijdens nachtelijke uren is er geen volledige bediening meer van de sluizen. Een aantal sluiswachters zijn daarom uitgerust met een pieper van de KNRM en hebben hiervoor een aparte capcode gekregen.
 
Echter heb ik hier laatst iets over gelezen dat dit niet 100% garantie geeft dat ze snel een sluis open kunnen gooien.
Het fijne hiervan weet ik niet precies. Zal dat nog eens opzoeken waar dat stond.

Hoorn wordt via de GMK Alkmaar gealarmeerd, niet direct via de Kustwacht. Wanneer ze op het water zijn luisteren ze wel op VHF 16 en meldden ze zich in bij het KWC.

De reden waarom Hoorn niet genoemd wordt heeft ermee te maken dat wij als KNRM gelieerd station naar KNRM/Kustwacht dekkingsplannen kijken. Hoorn is hierin niet opgenomen omdat het officieel een brandweerboot is en dus geen declared SAR eenheid.
Zeevang is KNRM gelieerd en dus wel hierin opgenomen.


ijsselmeervisser

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #9 Gepost op: 4 maart 2014, 07:58:55
Nog nooit van een anker gehoord, op lagerwal met moterstoring gooi gewoon een anker uit.
de grond aan de westwal is de mooiste anker grond die er bestaat.
En er word gepraat over de grote keien die best wel ver uit de kust liggen.
Dat komt op de west wal ook niet voor of je moet 30 mrt uit de wal veel vinden.
Ik vind dat het allemaal een beetje uit zijn verband wordt gehaalt.
hoeveel boten met moterstoring lopen nu daadwerkelijk per jaar op de dijk?
En je hebt het nu over enkhuizen, Ik weet nog de brand op de serena nabij de haven van hoorn.
Wijdenes en enkhuizen zijn tegelijker tijd gealameerd ,en toch was de rien verloop er sneller als de mantelmeeuw?
De eerste boot op enkhuizen is heel vaak heel snel weg(vaak binnen 5 min)